Gå til innhold

hjelp til kjøp av mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flyndrefjes@ jeg går nok for en macbook pro 13-tommer. fant ut at den kjører Cinema 4D (3D programm)mer en bra nok.+ at alle programmene jeg bruker støttes til mac.

 

vil det kome en ny macbook pro som er bedre en dagens snart eller blir den som er i dag der lenger? (tenker som med iphoen som kommer med ny modell)

: )

 

Ifølge Macrumors, bør du vente med å kjøpe. MBP oppgraderes i snitt hver 206 dager, men det har gått 266 dager siden forrige oppgradering. Ikke umulig at vi ser ny MBP denne måneden eller den neste.

Lenke til kommentar

Vel, vi kan også se på en oversikt fra PC World der laptop-modellene er mer generelt behandlet:

 

Som du ser kommer hverken Acer eller HP særlig godt ut, noe som stemmer godt med min personlige erfaring også.

Det finnes selvfølgelig unntak når det gjelder enkelte modeller.

 

Når du betaler over dobbel pris for et produkt i forhold til andre merker, må du kunne forvente at maskinen er skikkelig skrudd sammen og at supporten er eksepsjonell. Så må du også ta med i betraktningen at undersøkelsen gjelder for merket generelt. Da er tatt med alle modeller, også de billigste maskinene hvor det eneste som teller er at maskinen ikke faller fra hverandre første dagene. Sist jeg sjekket hadde ikke Apple noen maskiner i lavere prisklasser.

 

Jeg har likevel ennå tilgode å høre noe som skal forsvare den høye prisen på Macbook. Og så lenge man har en fanskare som kjøper produktene åkke som, kan Apple gjøre som de vil.

 

Selve produktene fra Apple har jeg ikke noe imot (bortsett fra formatstøtte og programvarestøtte), men prisene synes jeg er hinsides all fornuft. Ikke kjøres maskinene på noe tilbud, ikke synker prisene i produktets livssyklus. Man vet aldri når de releaser ny produktlinje. De kjører i en slags "monopol"-situasjon, og monopol er noe jeg misliker sterkt. Rettere sagt; de agerer som om de hadde monopol.

 

Klart salget av Mac'er i ulike former og fasonger har tatt seg kraftig opp de senere årene. Det er blitt en motesak. Du er "in" om du sitter på kaffebaren med en Macbook. Derfor selger Mac. Ikke fordi maskinen er så mye mer holdbar eller ytelsene er så gode.

Lenke til kommentar

Mulig å slutte off-topic prat? Det er en som ønsker svar på hvilken Mac han skal velge.

 

For å svare spørsmålet ditt Wirrumsen: Jeg kjøpte SSD ved siden av, da de Apple leverer er Toshiba utgaver med dårligere ytelse. Ettersom OSX ikke støtter TRIM enda, så er det lurt å velge en SSD basert på SandForce. Jeg valgte derfor OCZ Vertex 2 som jeg er strålende fornøyd med.

 

Angående tastaturet som du sier, så er TimelineX tastaturet mer enn bra nok for de fleste. Men de enormt kresne vil likevel kjenne en forskjell ettersom det er bittelitt flex i timeline's tastatur.

Og ja: TimeLineX er en knallmaskin i sin klasse og det er få windows maskiner som kan måle seg iforhold til pris, kvalitet og batteritid. Så vil man ha windowsmaskin - er det et godt valg.

 

Du missforstod meg nok istad. Jeg sa ikke at man kjøper Macbook Pro for å surfe. Da anbefaler jeg Macbook Air. Makan til rask og liten maskin. Du kjenner ikke vekta og den er så liten og portabel at det er helt kriminelt! Dyr moro da:S Om man ønsker å bruke så mye penger er et personlig valg verken du eller jeg skal legge oss opp i.

 

Så tilbake til Topic: Jeg syns trådstarter skal vurdere Air ettersom han ønsker å gå for Pro 13. Ytelsesforskjellen er liten og om man veier det opp mot 5 ganger så rask boot og enormt kjapt flashminne, så er det et bedre valg i mine øyne. Du burde prøve begge maskinene.

 

Angående oppdatering av Pro serien, så vil nok den annonseres i April (ifølge ryktene) og lanseres kort tid etter. Om du bestemmer deg for Pro 13" tror jeg du vil tjene mye på å vente. SSD vil bli standard i Pro serien i neste versjon :) Tipper også vi ser en 4serie GPU chip fra nVidia i den.

 

 

Hater denne kampen mellom Mac og PC. Man kjøper det man selv ønsker.

Endret av EvenAug
Lenke til kommentar

Jeg har likevel ennå tilgode å høre noe som skal forsvare den høye prisen på Macbook.

Poenget er svært elementært: de trenger ikke forsvare prisen for deg – kun for de som faktisk er interessert i produktene. Du er enkelt sagt for prissensitiv til at Apple har lyst på deg som kunde. De kunne selvsagt redusert marginene sine så de satt igjen med nærmest null profitt og en voldsom markedsandel, men det er langt mer rasjonelt å droppe en del potensielle kunder ved å skru opp marginene. At du er mer interessert i å spare penger enn diverse Apple-finesser er selvsagt helt legitimt, men ikke forvent at alle andre er i samme situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...