Gå til innhold

Min første beviste drøm


mefure

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min andre bevisste drøm!

 

 

I natt fikk jeg det til igjen! Det gikk stort sett på samme linje som den første bevisste drømmen jeg hadde. Men denne gangen husker jeg det ikke like godt.

 

Jeg husker at jeg var i fase 3, så ble alt plutselig svart, etter en liten stund startet jeg plutselig å se vinduet bak meg. Da skjønte jeg at det måtte være en drøm fordi jeg lå med ryggen til vinduet. Jeg prøvde å reise meg å gå mot vinduet, men drømmen ble mer utydelig jo nærmere jeg kom vinduet. Prøvde først å løse dette med snurring. Dette funket til en viss grad. Etter dette prøvde jeg å gå enda nærmere vinduet, men da ble det uklart igjen. Prøvde så å gni hender. Da skjedde det noe merkelig, jeg klarte å gni hender, men jeg kunne ikke føle hendene mine eller se dem. Da gikk det opp for meg at jeg ikke hadde noe kropp heller. Jeg bare svevde rundt i rommet som to nakne øyner. Etter dette tørte jeg ikke sveve noe nærmere vinduet i frykt for å miste drømmen. Så da bestemte jeg meg for å snu meg. Da skjedde det noe ganske sykt. Jeg så senga jeg lå i, og ikke bare det, jeg så meg selv ligge å sove også. Jeg var ganske 1.5 meter over meg selv. Da freaka jeg litt ut. Etter dette tror jeg drømmen ble veldig uklar / eller at jeg mistet bevisstheten. Husker ikke noe mer etter dette, bortsett fra at jeg våknet rundt 5 tiden.

 

En ting til som jeg også husker så vidt, som var rart. Det var at akkuratt i det jeg gikk fra virkelighet til drøm, var det en stemme som pratet til meg om WILD'ing. Han sa noe sånt som: "For å oppnå bevisst drømming, må du komme fra virkelighet til drøm uten å miste bevisstheten. Dette er du på vei til å klare nå". Akkuratt i det han sa "nå", startet vinduet å "fade" inn fra alt det svarte.

 

Kan også nevne at jeg sov først vanlig fra midtnatt, så hadde jeg på vekkeklokke 3.30. Så var jeg våken i 10 min før jeg WILD'a. Tid etter dette er helt umulig å si noe om. Men jeg våknet i 5 tia hvertfall. Om jeg våknet rett fra drømmen, eller om jeg sov litt først. Er også helt umulig å si noe om.

 

Morsomt! Men denne gangen var det litt skummelt også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet det er litt småirriterende med korte svar etter en lang post, men må bare si at det hørtes skikkelig spennende ut :D

 

Har hatt bevisste drømmer, men det har vært utrolig sjeldent. Da har jeg som regel vært halvvåken.

 

Har også hatt nesten bevisste drømmer. Som oftest "våkner" jeg opp i mot slutten i et mareritt, og tenker: jeg drømmer jo! De få gangene dette har skjedd, har jeg prøvd å ta kontroll over marerittet, noe som var klin umulig, for masse rart fortsatte å skje. Og så merker jeg ikke noe mer, og det føles som om vekkerklokka ringer umiddelbart etterpå.

 

Hmm... Jeg skal prøve å gjøre noe ala det trådstarter gjorde, nå. Forventer ikke suksess.

GOD NATT.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt lyst til å prøve meg fram på dette en stund.

 

Du sier at du i drømmen (i førsteposten) var du på rommet ditt. Siden drømmen varte så lenge, regner jeg med at du ikke oppholdt deg på rommet ditt hele tida. Måtte du dra fra at sted til et annet om du ville dit, eller kunne du "ønske" deg det, så var du plutselig der? Og, om du har lyst til å dele det, hva gjorde du i drømmen?

 

Edit: Forresten, WILD-linken din funker ikke.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Jeg har aldri forsøkt noe sånt som dette, men jeg har opplevd noe lignende.

 

Jeg bruker dine første faser som innsovningsteknikk, ikke for å drømme bevisst, men rett og slett for å sovne. Jeg legger meg i en behagelig stilling, slapper helt av, lukker øynene og tenker flere løse og usammenhengende tanker samtidig som ganske raskt blir til et sammensurium av tankefragmenter og psykedeliske fargemønstre. Da sovner jeg i neste øyeblikk. Det tar maks 10 minutter fra jeg legger meg i senga til jeg sovner.

 

Men jeg har opplevd en bevisst drøm en gang. Tilfeldig. Jeg skjønte underveis i drømmen at det som skjedde var såpass absurd at det måtte være en drøm. Så jeg bestemte meg for å bryte ut av drømmen ved å våkne. Og i neste øyeblikk våknet jeg.

Lenke til kommentar

Spennende :)

 

Har faktisk opplevd noe à la dette for et par mnd siden, og kan fortsatt erindre drømmen.

 

Drømte at jeg falt og hadde høy angst i drømmen, før plutselig noe "klikket" på plass og jeg innså at jeg drømte. Vanligvis våkner jeg når slikt skjer, men denne gangen tok jeg kontrollen og brukte resten av drømmen (aner ikke hvor lenge) til å fly (Matrix style). Regner med at jeg beveget meg over i en dypere søvnfase etter dette, så kan ikke huske noe etter å ha flydd rundt omkring en god stund.

 

Ganske artig når man er bevisst på at man drømmer og kan huske drømmen i etterkant, om det er mulig å trene opp denne evnen er det definitivt noe som skal testes!

Lenke til kommentar

Er det mulig å gjøre noe nyttig i drømmen? For eksempel lese til eksamen? :p

 

Når jeg tenker meg om, så må bevisst drømming være genialt! Du lever da dobbelt så lenge.

 

Dobbelt så lenge lever man ikke, men man kan plusse på endel. LD foregår under REM-søvnen som opptrer 4-5 ganger iløpet av natta. Gjennomsnittlig REM-søvn i løpet av en hel natt er 90-120 minutter.

Lenke til kommentar

Hei. Kul post.

Eg har sjølv vurdert å prøve dette med Lucid dreaming før, men aldri kommt i gong. Eg har eit par spørsmål.

 

Eg går ut i frå at den delen av tida i senga som går med til dette, ikkje er "soving". Med soving meiner eg i den tradisjonelle tydinga. Altså, Ein lyt sova for å kunne vere opplagd og vaken etterpå. Er dette rett tenkt av meg. Eller føler du deg opplagd etter ein sånn opplevelse?

Er det enkelt å sovne igjen når du vaknar?

Og har du eit reelt forhold til tid når du er inne i siste fase.

 

Det bringer meg til neste spørsmål. The big one, for meg.

Fins det ein måte å vakne om det vert ubehageleg og får du input utanfrå? T.d. høyrer du vekkerklokka og kan du då velge å vakne?

 

Mine erfaringar med "beviste" draumar. Er tilfeldig og spreidd. Somme gongar hugsar eg store delar av draumen andre gongar berre usamanhengande detaljar. Når eg seier "bevist" meiner eg at eg skjønar at det er ein draum. Det som oftast skjer er at eg vaknar ganske kjapt etter at eg oppdagar det. Men av og til held eg meg i draumen som tilskodar, eg kan rasjonalisere vekk åpenbare feil. Som t.d. Eg er ein hund. Men mindre åpenbare feil får eg ikkje endre enkelt og om eg går inn for å endre det vaknar eg.

 

Då eg var liten vart eg ganske god på å gjenkjenne mareritt. I byrjinga greidde eg ikkje å komme meg ut av draumen, dette var ganske ubehageleg , men eg greidde å utvikle eit triks for å vakne. Eg valgte å blinke så fort eg kunne med auga. Etter nokre sekundar vakna eg fortsatt blinkande. No er eg blitt såpass bevist at det ikkje vert ubehageleg, men det gjer det samtidig enklare å vakne utan at eg ynskjer det.

 

Det vart litt lengre en eg hadde tenkt dette, men uansett.

 

Fortsett gjerne å poste din videre utvikling. Spanandes.

Lenke til kommentar

Er det mulig å gjøre noe nyttig i drømmen? For eksempel lese til eksamen? :p

 

Når jeg tenker meg om, så må bevisst drømming være genialt! Du lever da dobbelt så lenge.

Det vil ikke være mulig å tilegne seg noen ny informasjon, men repetering og kreativ problemløsning er absolutt mulig.

 

Hei. Kul post.

Eg har sjølv vurdert å prøve dette med Lucid dreaming før, men aldri kommt i gong. Eg har eit par spørsmål.

 

Eg går ut i frå at den delen av tida i senga som går med til dette, ikkje er "soving". Med soving meiner eg i den tradisjonelle tydinga. Altså, Ein lyt sova for å kunne vere opplagd og vaken etterpå. Er dette rett tenkt av meg. Eller føler du deg opplagd etter ein sånn opplevelse?

Er det enkelt å sovne igjen når du vaknar?

Og har du eit reelt forhold til tid når du er inne i siste fase.

 

Det bringer meg til neste spørsmål. The big one, for meg.

Fins det ein måte å vakne om det vert ubehageleg og får du input utanfrå? T.d. høyrer du vekkerklokka og kan du då velge å vakne?

 

Mine erfaringar med "beviste" draumar. Er tilfeldig og spreidd. Somme gongar hugsar eg store delar av draumen andre gongar berre usamanhengande detaljar. Når eg seier "bevist" meiner eg at eg skjønar at det er ein draum. Det som oftast skjer er at eg vaknar ganske kjapt etter at eg oppdagar det. Men av og til held eg meg i draumen som tilskodar, eg kan rasjonalisere vekk åpenbare feil. Som t.d. Eg er ein hund. Men mindre åpenbare feil får eg ikkje endre enkelt og om eg går inn for å endre det vaknar eg.

 

Då eg var liten vart eg ganske god på å gjenkjenne mareritt. I byrjinga greidde eg ikkje å komme meg ut av draumen, dette var ganske ubehageleg , men eg greidde å utvikle eit triks for å vakne. Eg valgte å blinke så fort eg kunne med auga. Etter nokre sekundar vakna eg fortsatt blinkande. No er eg blitt såpass bevist at det ikkje vert ubehageleg, men det gjer det samtidig enklare å vakne utan at eg ynskjer det.

 

Det vart litt lengre en eg hadde tenkt dette, men uansett.

 

Fortsett gjerne å poste din videre utvikling. Spanandes.

Med delen i senga tenker du på steg 1 til 3? I såfall, dette skjer til vanlig og. Hva han gjør her er å sovne på normal måte, bare at han holder hjernen aktiv. Uansett hva man drømmer så vil kroppen sove for å lade opp kroppen så det vil ikke være noen påvirkning her.

 

Du vil våkne i fra lyder og følelser utenifra på normal måte. Har også erfart at det går å vekke seg selv i drømmen om man vil det, men poenget med å være bevisst i en drøm er jo at du har kontroll så ser ikke helt poenget med det.

 

Til trådstarter så lurer jeg på når du starter WILD teknikken? Normalt er jo å vekke seg selv i de sene nattetimene fordi det er mye lettere og man har lengre rem-perioder da, men det virker som at du gjør det med engang du legger deg om kvelden? Ser forresten ikke noe poeng i å starte en ny tråd når vi har en fin en allerede. Lange poster er det ikke noe galt med når alt er relevant. :)

Lenke til kommentar

Er det mulig å gjøre noe nyttig i drømmen? For eksempel lese til eksamen? :p

 

Når jeg tenker meg om, så må bevisst drømming være genialt! Du lever da dobbelt så lenge.

 

Her ville vel problemet vært at hodet ditt finner opp fakta, og du ikke kan skille mellom hva som stemmer og hva som er fantasti. Du kommer dermed på prøven å skriver om noe helt absurd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...