Gå til innhold

Shotokan eller Tae-kwon-do ?


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri drevet med kampsport før og driver og lukter litt på det. Bor i Trondheim og vurderer Trondheim Shotokan Karateklubb eller Trondheim Tae Kwon Do klubb. Sistnevnte kan jeg ikke finne priser på på nettsiden deres. Noen som vet? Kan noen også si litt om hovedforskjellene på de to typene? Hvor ofte trener man vanligvis sånn på "hobbynivå"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Egentlig er de to stilartene ganske like, det ene er japansk, det andre er koreansk. Chang-Hun Taekwon-Do, som den stilarten heter, er i stor grad basert på Shotokan Karate. Chang-Hun (ITF) Taekwon-Do ble utviklet for den koreanske hæren, bl.a. med tanke på å være Karate overlegen, ettersom koreanerne forståelig nok ikke var særlig glad i det som var japansk da Korea var under okkupasjon av Japan.

 

Disiplinene, treningsmetodene, etiketten og filosofien er temmelig lik. En av mange småforskjeller er at Shotokan kan oppfattes som litt "stivere" og mindre spenstige og flashy teknikker.

 

Har ingenting imot Shotokan, men har bare erfaring med TKD av disse to. NTN (National Taekwon-Do Norway) er det største kampsportforbundet i Norge, noe som automatisk gir deg mange fordeler. Flytter du, finnes det omtrent alltid en NTN klubb i nærheten. Og tilbudene om graderinger, stevner, seminarer, samlinger, leirer osv står i kø. Både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Sosialt sett er det derfor også et stort pluss ettersom du treffer så mange som trener det samme som deg rundt om i hele landet på diverse arrangementer, og mange av de treffer du igjen på andre arrangementer. Som ungdom/voksen, har man vanligvis to "obligatoriske" treninger i uken, og etterhvert får man gjerne tilbud om ekstratreninger, sparringstreninger, fritreninger osv i tillegg, uten å betale mer. Akkurat hvor mye ekstratrening utenom de to obligatoriske du får, avhenger av klubben. Men i begynnelsen er to treninger/uke nok for vanlige folk.

 

Klubbene i NTN er dessuten tilknyttet Norges Idrettsforbund og Norges Kampsportforbund, som bl.a. innebærer skadeforsikring.

Her er forbundets hjemmeside: http://www.ntkd.no/

 

Edit: Direktelink til nybegynnerinfo: http://www.ntkd.no/tekst.php?e_id=nybegynner

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar

Vil bare si at det er hvertfall ganske sikkert at ITF Taekwon-Do i Trondheim er mer etablert enn Karate. Flinke trenere på nivå med verdenseliten i en klubb med mye struktur. Når det kommer til forskjellen mellom stilartene vet jeg ikke så mye. Kan også si at personlig følte jeg at Taekwon-Do var ganske kjedelig i starten, ettersom Treningen var noe tilpasset folk i dårlig form. Lite sparring og mye basic mønstertrening er det du kan forvente deg av TKD i starten, men det kommer seg oppover i beltegradene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Personlig trener jeg karate og er veldig glad i det...

 

Har ingenting imot TKD, så lenge det ikke er Mudoinstituttene.

 

På generelt grunnlag: Test gjerne begge klubbene, få en feel for hva du liker og hva du synes er gøy.. Få også en feeling av om klubben er drevet av entusiaster eller av folk som vil tjene penger.

 

og hva har du imot Mudo Instituttene?...

Lenke til kommentar

De to jeg har vært borti har glemt alt om budo og fokuserer utelukkende på kvantitet i medlemsmassen, økonomisk inntjening og "rovdrift" på unger.

 

Høye priser, alt for rask progresjon i gradene blant barna, man har 12-13åringer med sort belte.

 

De er også flinke til å spamme nærområdet mitt med drøssevis med brosjyrer og plakater som aldri tas ned før de rotner bort :(

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvorfor "Kung Fu" istedetfor Taekwon-Do eller Shotokan? Skrev noen fordeler med TKD et par poster over. Et problem med "Kung Fu" er at det er så lite utbredt i Norge, og i alle de byene det finnes, så er det komplett forskjellige stilarter som trenes. Jeg skriver Kung Fu i hermetegn, ettersom "Kung Fu" ikke betyr kampsport, men kun tid og anstrengelse, dermed kan man ha god kungfu i alt fra strikking og tegning til matlaging. Et mer korrekt uttrykk for kinesiske stilarter er Wushu (tilsvarer det japanske uttrykket "Bujutsu"), selv om det ofte forbindes med moderne konkurransearter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...