Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Mondeo 2.0 TDCi Doratorq – Starter ikke ved -10 eller lavere. HJELP!

ALHansen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en 2004 mod Mondeo 2.0 TDCi Duratorq (130 000 km) som nekter å starte dersom gradestokken viser mer en -10 grader. Hjelper ikke med dobbel gløding. Har snakket med Ford, men dem kan ikke gi meg noe svar på hva dette kan være. Jeg tenkte først vann i dieselfilteret og eller defekte glødeplugger, men filteret ble byttet for 1 uke siden (140 000km service/års service) og glødepluggene skulle holde minst 300 000km i følge dem på Ford (noe jeg finner merkelig, men dem bør jo ha peiling).

For å få start på bilen i lave temperaturer må jeg frem med en gammel Defa coupe varmer under panseret og la den varme i 1-2 timer. Da starter motoren på ca tredje forsøket. Meget upratisk å stå opp 2 timer før jeg skal på jobb nå i kulden får og sette bilen på varming (for øyeblikket har vi hatt temperatur på -18 til -20 grader om natten).

Håper noe her kan gi meg tips til hva dette kan være. Ford har ikke tid til å ”se” på dette før på nyåret…

Mvh, Andreas

- 2004 Ford Mondeo 2,0 TDCI GHIA X,130HK, AUT, DVD, SKINN

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En midlertidig løsning på dette kan jo være timer til stikk-kontakt(til varmenen,så du slipper å stå opp tidlig for å plugge den i)... Har ikke noe peiling på bil så kan desverre ikke hjelpe deg mer enn dette.

Endret av Ratexx
Skrevet (endret)

Ford har med andre ord nok peiling til å påstå at glødepluggene skal vare i 300.000km, men de aner ikke hva som feiler bilen? Makan til sprøyt! Få sjekket glødepluggene!

Helt på trynet å legge fokus vekk fra glødepluggene med å si at de kan det ikke være for de skal vare 170.000 km til slik at du skal bruke masse tid og ressurser på å lete andre plasser. Det første man sjekker på en dieselmotor med kaldstart-problemer er glødepluggene! Man hopper ikke over det punktet av feilsøkingen pga av selgers overtroiske selvgodhet i forhold til eget bilmerke.

Hvor lenge varer tennpluggene deres? 500.000 km? :nei:

Det koster deg forresten nesten sikkert mindre å bytte dem enn å feilsøke på dem på verksted.

Endret av LiamH
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...