Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til kobling av veggkontakt fra Claes Ohlson


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å koble kat 5 tp kabel i en sånn som blir kontakt på veggen.

 

Har den tang-greia som dytter ned kablene, men er usikker på hvilken rekkefølge de skal være i.

 

Det er altså veggkontakt kjøpt på Claes Ohlson nå en av de siste dagene, og jeg er usikker på hvordan jeg skal koble...

 

De er omtrent slik:

 

A BRUN halvbrun ORANGE halvorange A GRØNN halvgrønn BLÅ halvblå

B BRUN halvbrun GRØNN halvgrønn B ORANGE halvorange BLÅ halvblå

 

...

 

Dersom man har forsøkt på en slik veggkontakt en gang, er den da "ødelagt", brukt opp på en måte?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette da jeg kobler for noen kamerater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har klipsen ned så blir det slik:

Hvit oransje / oransje / hvit grønn / blå / hvit blå /grønn /hvit brun / brun

1 2 3 4 5 6 7 8

 

Dette er fra en orginal patche-kabel, testa selv mange ganger.

Dette funker.

 

 

Skal du ha en kryssa kabel PC -> PC så blir det slik:

 

A:

Hvit oransje / oransje / hvit grønn / blå / hvit blå / grønn / hvit brun /brun

1 2 3 4 5 6 7 8

 

B:

Hvit grønn / grønn / hvit oransje / blå / hvit blå / oransje / hvit brun / brun

1 2 3 4 5 6 7 8

 

 

FRD

Lenke til kommentar

Å koble de vanlige tp-kablene er ingen problem, det har jeg gjort, det er den kontakten som jeg skrur på veggen som er aberet...

 

Wiring standard for RJ45:http://yoda.uvi.edu/InfoTech/rj45.htm

 

Ifølge denne siden så er det kun de oransje og grønne som skal festes, kan det stemme når det er åtte kabler?

 

1 /oransje 2 oransje 3 /grønn 6 grønn

 

Får prøve dette senere idag, er det flere som har tips så kom med dem!

Lenke til kommentar

Er det husnettverk du skal montere? med hunnkjønn kontakt på begge sider? vet ikke om det er noe spesielt med kontaktene på clasOlsson, men det er vel standard de også.

 

Det er noen små fargekoder vedsiden av sprekkene. følg de øverste kodene og legg først "hel farge", så "halv farge" (stiplet). På den andre siden av kabelen legger du ledningene etter fargekodene som er rett under fargekodene oppe som du brukte på andre siden av kabelen.

 

du kan bruke en tapetkniv å stikke ledningen nedi med, da ødelegger du ikke "kilen"

 

håper det var forståelig :)

Lenke til kommentar

To ting:

- Bruk rekkeklemmeverktøyet ditt, ligg unna tapetkniven!

- En god del kontakter snur om på rekkefølgen på kablene mellom selve kontaktpunktene og selve kontakten, slik at man kobler de repektive fargene sammen. Du skal altså ikke nødvendigvis splitte fargene, eks. grønn/hvit og grønn på 3 og 6. kontakten gjør dette for deg. I følge svogeren min som er sertifisert kabelstrekker, gjøres dette for å unngå all feilkoblingen som installatørene gjør.. :-?

 

Problemet er at det finnes kontakter som gjør denne "omkoblingen", og kontakter som ikke gjør det. Selv har jeg vært borti begge typer fra ELKO, for eksempel.

 

Nå ble det lettere hva?

 

Hvis du har en RJ45- plugg med en ledningsstump ut av og et multimeter, er det jo bare å måle.

Lenke til kommentar

Hupps- etter å ha finlest teksten din :oops: , er svaret egentlig enkelt i ditt tilfelle. Bare følg fargekodene. Du har en dobbeltkontakt, som kan forsyne to datamaskiner. Du trenger to kabler til denne kontakten, hvis du vil gjøre ordentlig jobb. En kabel til A, og en til B

 

Med hensyn til "oppbrukt", det er ikke noen forddel å presse i ledninger så mange ganger som mulig, men noen ganger går greit.

 

Det finnes mange "lure" Pettersmartløsninger på hvordan man kan koble nettverk. I mange tilfeller fører slike løsninger til at man sliter med uforklarlige feil og hastighetsproblemer. Derfor bør du bruke to kabler, ikke fall for fristelsen å bruke en kabel og fire ledninger på A og 4 på B.

Lenke til kommentar

castofiber: tapetkniv funker helt fint det (gamle rekketenger kan vide ut kilen om du klemmer for hardt), jobber med det hver dag så burde vel ha peil. :D

 

Alcatel kontaktene følger ihvertfall standaren, og de er krysset. Om det står disse fargekodene:

A BRUN halvbrun ORANGE halvorange A GRØNN halvgrønn BLÅ halvblå

 

også rett under:

B BRUN halvbrun GRØNN halvgrønn B ORANGE halvorange BLÅ halvblå

 

så betyr det at du kobler fargerekkefølgen oppe på ene siden og farge rekkefølgen nede på andre siden

 

om det er hunn -> hunn netverk du skal koble vel og merke

Lenke til kommentar

Mange gode svar her, men nå er det slik at det kun er ett RJ-45 uttak på denne kontakten, og det er det jeg skal ha.

 

A står rett under B, og jeg har forsøkt å koble alle 8 ledningene etter slik fargene er, det gikk ikke, jeg har en følelse av at kobler jeg 1,2,3 og 6 så skal dette gå ok.

 

Skal forsøke å ta bilder av dette og legge det ut, slik at andre ikke sliter like mye som meg... Fikk jo et helt eple i lønn for strevet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...