Gå til innhold

Hjelp til valg av gitar - venstrehendt eller ikke


Reggy

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri spilt gitar, men har lyst til å gjøre et forsøk på selvlæring.

 

Mange kjente har klart å lære via det som ligger på nett av noter, grep osv...

 

Jeg er venstrehendt og får forskjellige råd om jeg bør kjøpe gitar for venstrehendt eller gå for vanlig gitar.

 

Hvis jeg velger venstrehendt, vil det meste som ligger på internet bli ubrukelig for meg for det er for høyrehendte? Eller blir grepene akkurat like bare at jeg bruker motsatt hand?

 

Ut fra hva dere anbefaler - finnes det gitar til maks 2000 kr som vil glede meg om jeg lykkes? (jeg har skjønt at stålstrenger det jeg bør gå for)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke så mye om gitarvalget, så der skal jeg ikke uttale meg.

 

Jeg er i følge min definisjon venstrehendt. Dvs. jeg skriver med venstre og gjør "finmotoriske" oppgaver med venstre.

(Men skal jeg bruke krefter, slik som å kaste en ball, bowle ol. så bruker jeg høyre. Jeg spiller fotball med høyre.)

 

Sånnsett er jeg kanskje litt i mellom, men da jeg skulle spille gitar, så var gitaren som var tilgjengelig vanlig høyrehendt.

 

Dette har gått helt fint for min del, faktisk (uten å si det bombastisk) hadde jeg trodd at det er enklere for en venstrehendt å lære spille på en høyrehendt gitar i begynnelsen da det er venstrehånden som blir utfordret mest når man skal lære seg akkorder/grep.

 

Men når man kommer opp på et visst nivå så får høyrehånden kjørt seg også, det er ikke det det står på.

 

Husker det stod i en gitarbok jeg hadde et sitat som var noe slikt som at "det er høyrehånden som er kunstneren, venstrehånden er arbeidskaren" (dette vil jo bli motsatt for en venstrehendt). Jeg skjønte ikke dette i begynnelsen (da det jo er mye viktigere å gripe akkordene riktig enn å nødvendigvis fingerplukke akkorden på en fin måte), men når man blir flinkere merker jeg at høyrehånden får vanskeligere oppgaver.

 

Det meste som ligger på internett vil fremdeles være fullt brukbart for deg, du må bare lese ting speilvendt i forhold til gitarhalsen. Det tror jeg man venner seg fort til.

 

Jeg ville prøvd meg litt frem, om du kan låne en høyrehendt gitar så kan du jo se om det føles greit eller fryktelig unaturlig.

Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd meg litt frem, om du kan låne en høyrehendt gitar så kan du jo se om det føles greit eller fryktelig unaturlig.

 

This: er svaret.

 

Grep og tabulator er "like" uansett, det er bare der det er faktiske bilder av gitarhalsen det blir problemer.

 

Takk for svar. Da vet jeg det.

 

Dvs at snutter på youtube vil bli litt vanskelig å bruke da for der er det stort sett høyrehendt....

 

Jeg vil bruke samme fingrer for grep - bare på motsatt hand??

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke så mye om gitarvalget, så der skal jeg ikke uttale meg.

 

Jeg er i følge min definisjon venstrehendt. Dvs. jeg skriver med venstre og gjør "finmotoriske" oppgaver med venstre.

(Men skal jeg bruke krefter, slik som å kaste en ball, bowle ol. så bruker jeg høyre. Jeg spiller fotball med høyre.)

 

Sånnsett er jeg kanskje litt i mellom, men da jeg skulle spille gitar, så var gitaren som var tilgjengelig vanlig høyrehendt.

 

Dette har gått helt fint for min del, faktisk (uten å si det bombastisk) hadde jeg trodd at det er enklere for en venstrehendt å lære spille på en høyrehendt gitar i begynnelsen da det er venstrehånden som blir utfordret mest når man skal lære seg akkorder/grep.

 

Men når man kommer opp på et visst nivå så får høyrehånden kjørt seg også, det er ikke det det står på.

 

Husker det stod i en gitarbok jeg hadde et sitat som var noe slikt som at "det er høyrehånden som er kunstneren, venstrehånden er arbeidskaren" (dette vil jo bli motsatt for en venstrehendt). Jeg skjønte ikke dette i begynnelsen (da det jo er mye viktigere å gripe akkordene riktig enn å nødvendigvis fingerplukke akkorden på en fin måte), men når man blir flinkere merker jeg at høyrehånden får vanskeligere oppgaver.

 

Det meste som ligger på internett vil fremdeles være fullt brukbart for deg, du må bare lese ting speilvendt i forhold til gitarhalsen. Det tror jeg man venner seg fort til.

 

Jeg ville prøvd meg litt frem, om du kan låne en høyrehendt gitar så kan du jo se om det føles greit eller fryktelig unaturlig.

 

Tusen takk for langt og svært godt svar.

 

Jeg er nok og litt i mellom, men finmotorikken er i venstre. Kommmer ikke utenom det.

 

Men så lenge jeg ikke har spilt eller prøvd venstrehendt, men bare begynner rett på høyre så vil det på en måte være det jeg kjenner til....og på en måte bli naturlig.

 

Alt må jo øves og da vil vel høyrehånden også få prgresjon.....

Lenke til kommentar

Jepp. Siden strengene på en venstrehåndsgitar vil være strenget "motsatt" av en høyrehåndsgitar hvis du legger dem med halsen samme vei (Jimi Hendrix hadde som kjent en høyrehånds Stratocaster som han strenget motsatt vei og spilte venstrehendt på).

 

Edit:

 

Eksempel! Grepet E:

E---------0---------E

B---------0---------B

G---------1---------G

D---------2---------D

A---------2---------A

E---------0---------E

 

Dette er likt både høyrehendt og venstrehendt, som du ser.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Det er vanlig å anbefale nye gitarister å lære seg "vanlig" høyrehendt med mindre man opplever at det er helt unaturlig. Et stort pluss med å lære seg den veien er jo at du har et veldig mye større utvalg i instrumenter på markedet, både nytt og brukt.

 

Men en ting skal være sagt; det ser mye tøffere ut å spille lefty :p

Lenke til kommentar

Det er vanlig å anbefale nye gitarister å lære seg "vanlig" høyrehendt med mindre man opplever at det er helt unaturlig. Et stort pluss med å lære seg den veien er jo at du har et veldig mye større utvalg i instrumenter på markedet, både nytt og brukt.

 

Men en ting skal være sagt; det ser mye tøffere ut å spille lefty :p

 

Ja det sa de på gitar butikken også. At alt ville være enklere. Spes med tanke på markedet som du nevner. Samt at kommer man et sted og de har en gitar tilgjengelig vil den i 99.9 % av tilfellene være høyrehendt...

Lenke til kommentar

Et par punkter til som gjør at du bør forsøke deg på høyregitar- tenk over hvor mange andre instrumenter som finnes i venstrehåndsversjon? Piano, klarinett, saksofon og så videre.. De finnes ikke, rett og slett fordi det er for vanskelig produksjonsmessig.

 

Så vidt meg bekjent, er det ikke noen venstrehendte som har problemer med å klare seg helt utmerket på disse instrumentene. Da gjenstår jo spørsmålet hva det er med gitar som er så unikt at det er nødvendig med venstrehåndsgitarer. Det har ikke jeg svaret på.

 

Derimot har jeg lært opp mange hundre gitarister, og venstrehendte er blant de som tar det lettest. Det tror jeg er fordi at mange venstrehendte er mer vant til å bruke begge hendene enn de av oss som her høyrehendte, altså at venstrehendte har bedre motorikk i den hånda som ikke er den foretrukne.

 

Jeg kjenner flere gitarister som er venstrehendte og som spiller på venstregitar, og alle som en angrer på at de ikke valgte høyregitar da de startet opp. I første rekke går det på ting at det er mye mindre utvalg av gitarer, de kan ikke bare låne seg en gitar, og det er masse flotte gitarer de sikler på som de ikke kan bruke.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Et par punkter til som gjør at du bør forsøke deg på høyregitar- tenk over hvor mange andre instrumenter som finnes i venstrehåndsversjon? Piano, klarinett, saksofon og så videre.. De finnes ikke, rett og slett fordi det er for vanskelig produksjonsmessig.

 

Så vidt meg bekjent, er det ikke noen venstrehendte som har problemer med å klare seg helt utmerket på disse instrumentene. Da gjenstår jo spørsmålet hva det er med gitar som er så unikt at det er nødvendig med venstrehåndsgitarer. Det har ikke jeg svaret på.

 

Derimot har jeg lært opp mange hundre gitarister, og venstrehendte er blant de som tar det lettest. Det tror jeg er fordi at mange venstrehendte er mer vant til å bruke begge hendene enn de av oss som her høyrehendte, altså at venstrehendte har bedre motorikk i den hånda som ikke er den foretrukne.

 

Jeg kjenner flere gitarister som er venstrehendte og som spiller på venstregitar, og alle som en angrer på at de ikke valgte høyregitar da de startet opp. I første rekke går det på ting at det er mye mindre utvalg av gitarer, de kan ikke bare låne seg en gitar, og det er masse flotte gitarer de sikler på som de ikke kan bruke.

 

Tusen takk for råd og veiledning.

 

Jeg tror jeg langt på vei ut fra dette bestemmer meg for å gå for høyrehendt.

 

Gidder da noen å gå inn på http://gitarhuset.no/ og enkelt anbefale meg en gitar til maks 2000 kr, kanskje noe rimeligere. Kanskje en gitar som er lettspilt (finnes noe slikt) og en som vil låte helt greit og brukandes om jeg klarer dette...

Lenke til kommentar

Ble litt betenkt -

 

Prøvde en gitar og fikk vist ett par grep.

 

Det viste seg at tross at jeg er venstrehendt så var det enklere å ta grepene med høyrehanden. DVS venstrehendt gitar.

 

Når jeg spilte høyrehendt var rett og slett venstrehånden litt tjukkere kom oftere i veien for strengene, men men - det er vel kanskje en treningssak...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...