Gå til innhold

Bok om evolusjonsteorien


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg er på utkikk etter en bok som forklarer evolusjonsteorien. Jeg vil helst at boken begynner med det helt grunnleggende, og at den er lett å lese og forstå.

 

Noen forslag?

 

Er også åpen for forslag til andre interessante bøker innenfor biologi, fysikk og andre spennende emner. Alle bøkene må ta for seg det helt grunnleggende i begynnelsen ;)

 

 

 

 

Takk for hjelpen.

 

Beklager for dobbelpost, men fant først nå det riktige forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Jeg måtte bare velge en bok, grunnet dårlig tid. Da falt valget på "Det egoistiske genet" av Richard Dawkins. Noen som har noe å si ang. denne boken? Den virker i overkant forenklet forklart, og ikke minst, totalt spaca.

 

Jeg skal definitivt plukke opp nye bøker på biblo så straks jeg er ferdig med den jeg leser nå, så det er bare fint om dere kommer med interessante forslag, eller dvs. fortsetter og komme med interessante forslag. Men det var et kriterie jeg glemte å nevne: Jeg ser helst at boken har blitt oversatt til norsk, eller at den har blitt skrevet av noen norske forfattere.

 

Jeg har bla. sett at Dag Olav Hessen har skrevet noen bøker som omhandler evolusjon. Har noen lest noe av den karen?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg måtte bare velge en bok, grunnet dårlig tid. Da falt valget på "Det egoistiske genet" av Richard Dawkins. Noen som har noe å si ang. denne boken? Den virker i overkant forenklet forklart, og ikke minst, totalt spaca.

 

Jeg har lest den på engelsk. Den er helt grei. Tittelen er ganske missvisende da, men Dawkins forklarer hva han mener. Den er ikke overforenklet, ihvertfall ikke for meg som ikke er biolog.

 

Jeg har bla. sett at Dag Olav Hessen har skrevet noen bøker som omhandler evolusjon. Har noen lest noe av den karen?

 

Nei, men jeg har hørt han skriver bra.

Endret av Wolf359
Lenke til kommentar

Origin Of The Species burde jo være en klar vinner.

 

Ellers vil jeg fraråde alt av Richard Dawkins, han har et veldig sterkt budskap han ønsker å sende og dette farger bøkene hans.

 

Nei jeg er ikke ute etter en diskusjon om han har rett eller ikke, men det er et faktum at han har et politisk budskap. Derfor blir ikke bøkene hans det man kaller objektive og det er dumt.

Lenke til kommentar

Jeg har bla. sett at Dag Olav Hessen har skrevet noen bøker som omhandler evolusjon. Har noen lest noe av den karen?

Jeg har lest Genenes gåte av Dag O. Hessen og Thore Lie. Den fokuserer på DNA-molekylet, som er helt sentralt i evolusjonsteorien, og som Darwin likevel ikke ante noe om. Boka har mye bra å by på, også for dem som ikke er så inne i molekylær biologi. Anbefales.

Lenke til kommentar
Nei jeg er ikke ute etter en diskusjon om han har rett eller ikke, men det er et faktum at han har et politisk budskap. Derfor blir ikke bøkene hans det man kaller objektive og det er dumt.

Hva er det politiske budskapet hans i The Selfish Gene? Hva er det han skriver som ikke er objektivt?

Endret av Naranek
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve "Det biologiske mennesket – individer og samfunn i lys av evolusjon" av Terje Bongard og Eivin Røskaft

 

Selges HER

 

Bokbeskrivelse (Sakset fra Tapir)

 

Hvorfor er vi sjalu? Hvorfor ofrer vi livet for egne barn, men ikke for naboens? Hvorfor er vi selvgode? Og hvorfor er vi samtidig medfølende og rause? Og hvorfor holder vi hagen i perfekt stand, men ødelegger klodens miljø?

 

I denne boka får du en grensesprengende forklaring på hvorfor menneskene er som vi er. Hver gang vi føler eller handler, brukes en hjerne som har tre milliarder års evolusjonshistorie. Vi leker, spiller musikk, forelsker oss, kjøper burgere, ser på TV, griner, drikker, har sex og shopper – uten å være klar over at de følelsene som driver livet vårt, er arvet fra de få som var dyktige og heldige nok til å bli våre forfedre.

 

Som resultater av evolusjonen framheves ofte egenskaper som selvgodhet, kyniske makevalgstrategier, fremmedfrykt og konkurransementalitet. Men, vi har jo også positive medfødte følelser, som raushet, samarbeidsevne og empati – følelser som blomstrer gjennom kontakt med familien, de nære vennene og kollegene. Menneskets hjerne er tilpasset et lite gruppesamfunn: inngruppa. Boka avsluttes derfor med en idé til hvordan inngruppefølelser kan bygge ekte demokrati, gjøre samfunn bærekraftige og dermed bidra til en bedre politikk.

 

 

Har lest boken omtrent igjennom og kan anbefale den på det varmeste. En god og lettfattelig bok. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei folkens.

 

Da var jeg ferdig med 'Det egoistiske genet', som forresten var en veldig bra bok.

 

Nå lurer jeg på om jeg vil begynne på 'Genenes gåte' av Dag Hessen, som anbefalt av oppvaskkost. Noen andre som har lest denne?

 

Den andre delen av meg vil lære noe fysikk, da spesielt om energi. Forslag?

Lenke til kommentar

En spennende bok ang. evolusjon som jeg kan anbefale er Ken Millers Finding Darwin's God.

 

Den er skrevet av en forsker, som også er kristen, og jeg syns ærlig talt denne boken er noe av det kraftigste skytset vitenskapen har for å senke kreasjonistskuta en gang for alle.

 

Du kan lese den via amazons "look inside!" på denne linken: LINK

Lenke til kommentar

For min del må boken være oversatt til norsk, men andre mennesker kan jo mest sannsynligvis få glede av at dere poster engelske titler. Siden dukker jo opp ved et google søk ;)

 

Nå har jeg leitet rundt på inett en liten stund. Jeg fant dessverre, for min del, ingen bøker om energi. Det ser ut som det er en stor mangel på populærvitenskaplige bøker skrevet eller oversatt til norsk.

 

Jeg kommer derfor til å sette meg inn i DNA-molekylet via boken til Dag Olav Hessen, 'Genenes gåte'.

Når jeg er ferdig skal jeg komme med en kjapp tilbakemelding på boken :)

Lenke til kommentar

En bok jeg fant nyttig var "a short history of nearly everything" av Bill Bryson. Den tar for seg starten av vårt universer, før den så går videre til hver hendelse av vår skapelse. Den er ikke akkurat spesialisert innenfor evolusjonsteorien, men det står sånn ca 100-200 sider om det..

 

Det finnes også en norsk mindre verisjon av boken. En bok om nesten alt eller noe sånt..

Lenke til kommentar

Origin Of The Species burde jo være en klar vinner.

 

Ellers vil jeg fraråde alt av Richard Dawkins, han har et veldig sterkt budskap han ønsker å sende og dette farger bøkene hans.

 

Nei jeg er ikke ute etter en diskusjon om han har rett eller ikke, men det er et faktum at han har et politisk budskap. Derfor blir ikke bøkene hans det man kaller objektive og det er dumt.

"Origin Of The Species" er forgjengeren til moderne evulusjonsteori, den er heller ikke vitenskapelig så mye som biografisk, med noen kunklusjoner om at forskjellige miljøer over lang tid påvirker dyrs utsende. Må finne ei bok skrevet etter 1990, og ikke en skrevet for 100+ år siden

Lenke til kommentar

Ja, å spørre på biblo går sikkert greit, men jeg tror ikke de menneskene i skranken har noen direkte erfaring med bøkene, noe som kanskje mange her har. Det er derfor jeg helst vil ha anbefalinger herifra.

 

Jeg driver nå av og leser "Hva er biologi" av Dag O. Hessen. En liten, kort bok jeg plukket opp for å få litt mer innsikt i selve faget. Denne boken er ikke veldig dyp, dvs. den går ikke dypt inn i spennende emner. Alikevel kan den være grei for de som vil ha en kjapp innføring i mange forskjellige emner innenfor biologi. Mao. kan den være et fint springbrett til videre lesning, men ikke så veldig mye mer enn det. Boken er på 130 veldig små sider, og er lettleselig. Har du lyst på litt ny, kjapp kunnskap er boken fin, siden det bare tar ett par dager å lese den. Jeg synes Dag Hessen skriver greit og forståelig :)

Lenke til kommentar

Origin Of The Species burde jo være en klar vinner.

 

Ellers vil jeg fraråde alt av Richard Dawkins, han har et veldig sterkt budskap han ønsker å sende og dette farger bøkene hans.

 

Nei jeg er ikke ute etter en diskusjon om han har rett eller ikke, men det er et faktum at han har et politisk budskap. Derfor blir ikke bøkene hans det man kaller objektive og det er dumt.

"Origin Of The Species" er forgjengeren til moderne evulusjonsteori, den er heller ikke vitenskapelig så mye som biografisk, med noen kunklusjoner om at forskjellige miljøer over lang tid påvirker dyrs utsende. Må finne ei bok skrevet etter 1990, og ikke en skrevet for 100+ år siden

 

Det var boka som startet det hele, den er drit bra skervet og utrolig nok poetisk, ikke altid man finner det i vienskapen, den siste halve siden av boka er kanskje de mest poetiske og vakre ordene skrevet.

Lenke til kommentar

Origin Of The Species burde jo være en klar vinner.

 

Ellers vil jeg fraråde alt av Richard Dawkins, han har et veldig sterkt budskap han ønsker å sende og dette farger bøkene hans.

 

Nei jeg er ikke ute etter en diskusjon om han har rett eller ikke, men det er et faktum at han har et politisk budskap. Derfor blir ikke bøkene hans det man kaller objektive og det er dumt.

"Origin Of The Species" er forgjengeren til moderne evulusjonsteori, den er heller ikke vitenskapelig så mye som biografisk, med noen kunklusjoner om at forskjellige miljøer over lang tid påvirker dyrs utsende. Må finne ei bok skrevet etter 1990, og ikke en skrevet for 100+ år siden

 

Det var boka som startet det hele, den er drit bra skervet og utrolig nok poetisk, ikke altid man finner det i vienskapen, den siste halve siden av boka er kanskje de mest poetiske og vakre ordene skrevet.

Du har et poeng, og jeg kan anbefale den som lydbok, med en god leser er det utrolig bra. MEN trådstarter ville ha om TEORIEN, altså vitenskapen og da er den desverre lite egnet, til tross for sin simplistiske elegans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...