Gå til innhold

Smalt i en bil - Krav på erstatning?


Derimot

Anbefalte innlegg

God aften!

 

Jeg ble tidligere på dagen "kjørt på" av en bil.

Jeg sykla og kom i en hastighet på rundt 25 km/t. Deretter kom det plutselig en bil ryggende, slik at han etter hvert stod tvers over veibanen. Dette gjorde han så fort, slik at jeg ikke rakk å se bilen før jeg var ett par meter unna. Ett par sykkelbremser kommer litt til kort da. Da smalt jeg rett i bilen. Resultatet ble en bulk i hans bil, i tillegg til en skade på sykkelen min. Heldigvis kom jeg uskadet fra det.

 

Det første jeg lurer på er; dette må vell være hans feil?

Skaden på sykkelen skal jeg prøve å fikse litt på, men det ser vanskelig ut. Dersom jeg må skifte deler av sykkelen, evt. hele sykkelen, slik at jeg kommer økonomisk dårlig ut på grunn av en bil som rygget ut i veien og stod tvers over, har jeg da krav på noen form for erstatning e.l.?

 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for mange fine innspill!

 

25kmt synnes jeg er fort å trille bak parkerte biler.

Ja, hadde dette vert på en parkeringsplass er jeg helt enig, men problemet var at dette var på en traffikert vei. Det er ett hus på den ene siden av veien, der den står parkert, og ut derfra kom den, og ut på tvers i veibanen. Så 25km/t langs en vanlig vei bør være lov.

 

Regner med at du diskuterte dette med bilføreren...kan du gjengi litt hva som kom ut av den samtalen?

Det som er problemet her er at jeg hadde veldig dårlig tid til å rekke tentamen på skolen, så samtalen ble minimal. Det eneste han spurte om, var om det gikk bra. Og feilen på sykkelen merka jeg ikke før etterpå, da jeg skulle begynne å sykle igjen. Feilen på syklen er egentlig ikke synlig, men det er vanskelig å sykle på den! Da hadde han selvfølgelig reist igjen.

 

Så dersom syklen må på reprasjon og jeg må betale utgiftene, blir det kanskje ikke så lett å få denne karen til å betale dette? Han kan vell nekte for at han rygga ut i veien han? Men han virka uansett veldig behjelpelig og brydde seg ikke nevneverdig om bulken! Han smilte og var glad for at jeg ikke var skadet. Men dersom jeg møter på denne karen igjen: Jeg kan vell kreve erstatning uansett?

 

Den som rygger har ALLTID skyld i slike saker.

Ja, denne synes jeg oppsummerte bra.

 

Takk for mange fine innspill!

Lenke til kommentar

25kmt synnes jeg er fort å trille bak parkerte biler.

Her i tromsø har vi noen bakker som er ganske så bratt, frister fort å få litt fart på sykkelen når man drar ned bakkene så man kommer seg ett stykke. Det er og noen hus nede ved bakkene, og om noen skulle rygge ut der, så har verken bilist eller syklist sjangs til å oppdage det før det er for sent..

 

 

Dette er vel uansett bilisten sin skyld..

Men slik jeg har forstått det, så kan jeg i bilen min stå i ro mitt i en gate.. en syklist kan komme å dælje rett i bilen min, og da har jeg fortsatt skylden.. selv om jeg bare står i ro pga trafikk kaos.. det mener jeg er feil..

Men alle saker har forsjellige synspunter.

 

 

 

Lenke til kommentar

25kmt synnes jeg er fort å trille bak parkerte biler.

Men slik jeg har forstått det, så kan jeg i bilen min stå i ro mitt i en gate.. en syklist kan komme å dælje rett i bilen min, og da har jeg fortsatt skylden.. selv om jeg bare står i ro pga trafikk kaos.. det mener jeg er feil..

Men alle saker har forsjellige synspunter.

 

Dette stemmer ikke. Man skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring, og som syklist må man også følge denne regelen.

Lenke til kommentar

God aften!

 

Jeg ble tidligere på dagen "kjørt på" av en bil.

Jeg sykla og kom i en hastighet på rundt 25 km/t. Deretter kom det plutselig en bil ryggende, slik at han etter hvert stod tvers over veibanen. Dette gjorde han så fort, slik at jeg ikke rakk å se bilen før jeg var ett par meter unna. Ett par sykkelbremser kommer litt til kort da. Da smalt jeg rett i bilen. Resultatet ble en bulk i hans bil, i tillegg til en skade på sykkelen min. Heldigvis kom jeg uskadet fra det.

 

Det første jeg lurer på er; dette må vell være hans feil?

Skaden på sykkelen skal jeg prøve å fikse litt på, men det ser vanskelig ut. Dersom jeg må skifte deler av sykkelen, evt. hele sykkelen, slik at jeg kommer økonomisk dårlig ut på grunn av en bil som rygget ut i veien og stod tvers over, har jeg da krav på noen form for erstatning e.l.?

 

 

På forhånd takk!

 

Her trengs det å være litt mer nyansert før skyldsspørsmålet avgjøres...

 

Hva var situasjonen når du traff bilen? Stod bilen stille/ hadde stoppet når du traff den eller var den fortsatt i bevegelse?

 

Hvis du kjører på en bil som står helt stille (da spiller det ingen rolle om den rygget eller kjørte forover før den stanset)er det mest sannsynlig at den som kjører på får skylden. Dette med bakgrunn i regelen om at enhver skal avpasse farten og kunne stoppe på den til enhver tid oversiktlige strekning. (Før var det å stoppe på halvparten av oversiktlig strekning, men dette er forandret)

Reglene er selvsagt slik at kjører du på en bil som står helt stille får ikke bilen som står stille skylden!

 

Hvis bilen rygget og var i bevegelse når du krasjet med den er det et sammenstøt hvor det ene kjøretøyet rygger og det andre kjører forover. Da vil kjøretøyet som rygger få skylden, fordi ryggende kjøretøy har en generell vikeplikt for all annen trafikk.

 

Siden du beskriver situasjonen med at du ikke rakk å se bilen før du var etpar meter unna tolker jeg dette som at dette skjedde i en veldig skarp sving/ kurve? Og da har du i hvert fall kjørt altfor fort/ uaktsomt.

Hvis dette ikke var i en skarp sving/ kurve høres det ut som om du kan ha vært noe uoppmerksom og ikke avpasset farten etter forholdene sammen med å ikke senke farten ifm sideveier/ kryss/ utkjøringer.

Reglene om å avpasse farten etter forholdene og å kunne stanse på den til enhver oversiktlige strekning gjelder selvsagt også for syklister, akkurat som rødt lys, vikepliktskilt og innkjøring forbudt/ enveiskjørte gater.

Endret av Glenn635
Lenke til kommentar

25kmt synnes jeg er fort å trille bak parkerte biler.

Men slik jeg har forstått det, så kan jeg i bilen min stå i ro mitt i en gate.. en syklist kan komme å dælje rett i bilen min, og da har jeg fortsatt skylden.. selv om jeg bare står i ro pga trafikk kaos.. det mener jeg er feil..

Men alle saker har forsjellige synspunter.

 

Dette stemmer ikke. Man skal kunne stoppe for enhver påregnelig hindring, og som syklist må man også følge denne regelen.

 

Og som ryggende billist også...

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Her trengs det å være litt mer nyansert før skyldsspørsmålet avgjøres...

 

Hva var situasjonen når du traff bilen? Stod bilen stille/ hadde stoppet når du traff den eller var den fortsatt i bevegelse?

 

Hvis du kjører på en bil som står helt stille (da spiller det ingen rolle om den rygget eller kjørte forover før den stanset)er det mest sannsynlig at den som kjører på får skylden. Dette med bakgrunn i regelen om at enhver skal avpasse farten og kunne stoppe på den til enhver tid oversiktlige strekning. (Før var det å stoppe på halvparten av oversiktlig strekning, men dette er forandret)

Reglene er selvsagt slik at kjører du på en bil som står helt stille får ikke bilen som står stille skylden!

 

Det er en ganske streng tolkning, om man feks dundrer ut i forkjørsvei, rett før en bil, og bråbremser så man står stille og blir truffet, så kommer du sannsynligvis ikke langt i skyldsspørsmålet. Det er i praksis umulig å kjøre slik at man aldri kolliderer selv om andre trafikkanter foretar vikepliktsbrudd.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noe lignende skjedde med meg i et sykkelfelt i Oslo. En bil skulle ut fra en lukeparkering, og kjørte ut i det jeg var i hans dødvinkel. Jeg tok med meg speilet hans med kroppen, og sykkelen gikk i bildøra. Han stoppet opp, og lurte på om alt var fint. Jeg svarte at alt var bra, med unntak av et skrubbsår. Men hjulet var helt bøyd, så jeg fikk nummer og registreringsnummer av han. Jeg ga dette til pappa, som ringte han, og det ble løst ved at hans forsikring dekket hjulskift. Det eneste jeg gjorde var en kjapp telefonsamtale med hans forsikringsselskap, som bekreftet at min historie stemte med bilførerens. Alt løste seg, men jeg regner med at han fikk en noe høyere premie.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Skal ein pirke, så vil det jo være uansvarlig å rygge ut i en traffikert vei uten ryggeasistanse. Har ryggende oversett en syklist, så har han opptrått uansvarlig. Som f.eks ut i fra oppkjørsel med hekker/busker eller evt. andre synshindringer.

Dette er noe som aldri blir praktisert.

Fører av tunge kjøretøy som er involvert i ryggeulykker, får ofte strenge straffer.

Lenke til kommentar

Noe lignende skjedde med meg i et sykkelfelt i Oslo. En bil skulle ut fra en lukeparkering, og kjørte ut i det jeg var i hans dødvinkel. Jeg tok med meg speilet hans med kroppen, og sykkelen gikk i bildøra. Han stoppet opp, og lurte på om alt var fint. Jeg svarte at alt var bra, med unntak av et skrubbsår. Men hjulet var helt bøyd, så jeg fikk nummer og registreringsnummer av han. Jeg ga dette til pappa, som ringte han, og det ble løst ved at hans forsikring dekket hjulskift. Det eneste jeg gjorde var en kjapp telefonsamtale med hans forsikringsselskap, som bekreftet at min historie stemte med bilførerens. Alt løste seg, men jeg regner med at han fikk en noe høyere premie.

 

Var jo nesten som jeg skulle fortalt historien min selv!

 

Ja, får ta en telefon til han og høre litt. Nå fikk jeg skiltnummeret her om dagen, i og med at han jobber der jeg krasja. Men bilen er registrert på ett firma. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gå fram. Noen som har noe tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...