Gå til innhold

D7000 og passende objektiv for fyrverkeri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De egner seg begge to. Du må bare finne ut av teknikken... :whistle:

 

Ok, var litt usikker på det med lysstyrke. Det er jo mørkt, mens fyrverkeriet lyser opp. Ja, det det blir det å få best mulig innstilling på kameraet. Får bare håpe på knallvær nå da. :-)

Lenke til kommentar

Begge objektivene vil nok funke fint. Du klarer deg helt sikkert fint med den sigmaen hvis du ikke skal være så langt unna fyrverkeriet.

 

En tripod er essensielt. En fjernkontroll er også kjekt å ha, men du kan klare deg fint med å sette kameraet på selvutløser.

 

Du kan prøve deg frem med følgende: ISO 100, 2-8s lukkertid og en blenderåpning på rundt f 8.

 

Og så gjelder det å forutse hvor fyrverkeriet vil eksplodere, så det er jo litt flaks involvert sånn sett. Du vil helst starte eksponeringen rett før det smeller.

Lenke til kommentar

Personlig pleier jeg å bruke en D300s, Nikkor 24-70 f/2.8 og selvsagt et stativ.

Lukkertiden pleier jeg å sette på rundt 15 sekunder, ISO 100 og blender på f/8.

 

Det blir som regel skarpt og pent :)

 

Ville heller blendet ett trinn ned og brukt ISO 200 (base ISO).

 

Francis

 

For all del, det er selvsagt også en mulighet.

Alt er smak og behag, jeg for min del får veldig bra resultater av min metode :)

Lenke til kommentar

Som sagt så er avstanden essensiell,hvis du er relativt nært ">500m." ville jeg brukt omtrent korteste brennvidde du har,dvs 17mm.

 

Du må ha kameraet på et stabilt underlag helst bruk et stødig stativ,sett kameraet/objektivet på manuell bruk blender f8,lukker 30 sec og iso 100/200,sett brennvidden til 17mm og fokuset til uendelig og bittelitt tilbake.Bruk også en fjernutløser eller den innebygde timeren,du burde også bruke speil opp funksjonen da det minimaliserer vibrasjoner.

 

Angående innstillingene burde du ta endel test bilder om natten så du får riktig eksponerte bilder i forhold til omgivelsen rundt der du skal stå og fotografere,selve hvert enkelt fyrverkeri foregår over en relativ kort periode så de har ingen direkte innvirkning på resultatet.

Du kan også bruke en ekstern blits hvis du vil ha de nærmeste omgivelsene godt opplyst "foreksempel folk som ser oppover".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, men dette er bra. Da har jeg noe å gå etter. Har aldri fotografert fyrverkeri, så da blir det mindre prøving og feil. Jeg har jo også en Tamron 90mm macro. Men den egner seg kansje ikke? Ellers skyter de jo opp litt fyrverkeri her og der, utenom nyttårsaften. Kan jo øve meg litt der og, når det byr seg. I Oslo er det jo stadig ett eller annet. Ellers lager D7000 fine bilder, så jeg tror dette blir bra, bare været holder da. Takker for tipsene :)

Lenke til kommentar

For å være annerledes - jeg pleier å bruke Sigma 30/1,4@f/1,4, ISO 800, lukkertid sånn et sted omkring 1/50 sek og objektivet fokusert på hyperfokalavstand. Så prøver jeg å følge bombene oppover og løser ut i det jeg ser det første glimtet.

 

Resultatet blir da typisk noe som dette (ikke det beste jeg har tatt, men har ikke bildene fra 2008 på nett).

 

Det funker antagelig best med større profesjonelt fyrverkeri. Har ikke prøvd med vanlig hjemmefyrverkeri.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å være annerledes - jeg pleier å bruke Sigma 30/1,4@f/1,4, ISO 800, lukkertid sånn et sted omkring 1/50 sek og objektivet fokusert på hyperfokalavstand. Så prøver jeg å følge bombene oppover og løser ut i det jeg ser det første glimtet.

 

Resultatet blir da typisk noe som dette (ikke det beste jeg har tatt, men har ikke bildene fra 2008 på nett).

 

Det funker antagelig best med større profesjonelt fyrverkeri. Har ikke prøvd med vanlig hjemmefyrverkeri.

 

Ok. jeg har nå anskaffet meg Sigma 30mm f1.4. Virker som et greit objektiv. En annen ting, vil et pola filter ha noen effekt ved fyrverkeri? Da er det bare å håpe på godvær;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...