Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utenlandsk militær uniform i Norge


-Mazor-

Anbefalte innlegg

Hei hei :)

 

Undrer på om det er noen som vet om lover angående bruk av utenlandsk militær uniform innom Norske grenser. Det har seg så at jeg tjenstegjør i den Finske marinen og har tenkt meg til Norge for nyåret og skulle gjerne gått rundt i den Finske marinens uniform når jeg besøker familie og kamerater.

 

Har hørt at man kan søke om lov til dette, men vet ikke om det stemmer. Googlet lite her og der men fant ikke noe nyttig info :hmm:

 

Håper noen her kan hjelpe!

 

-M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen begrensninger på dette, så lenge du ikke har med deg 9 andre kamerater i samme uniform, og kjører militært kjøretøy. Da regnes det som en invasjon nemlig.

 

 

Høres fantastisk ut! Håper dette stemmer da.. Kan ikke være kjempe gøy å bli plukket opp av snuten og få trøbbel pga. én mann i utenlandsk uniform >_>

Lenke til kommentar

Skal ikke være noen problem, Finland er oppført med "Partnership for peace" i NATO. Du regnes dermed som "venn". Bare pass på at du sansynligvis må gå i i permisjonsantrekk, og ikke arbeidsuniform, men det er jo standard militære regulasjoner.

 

Skal ikke være noen problem, Finland er oppført med "Partnership for peace" i NATO. Du regnes dermed som "venn". Bare pass på at du sansynligvis må gå i i permisjonsantrekk, og ikke arbeidsuniform, men det er jo standard militære regulasjoner.

Lenke til kommentar

Siden det for meg virker som at TS har fått svaret han var ute etter(at det er greit å gå med finsk uniform) kaprer jeg tråden litt: fins det noen antrekk man ikke har lov å gå med i det hele tatt? Er det ikke tilnærmet total frihet? Altså, den finske uniformen kunne jo like godt vært et halloweenkostyme (bare som et eksempel, prøver ikke å gjøre narr av uniformen), og det kan jo gjelde alle antrekk. Fins det reguleringer i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å utgi deg for noe du ikke er, dvs hvis du på halloween ønsker å gå utkledd som politimann, bruker du en politi kostyme som ikke ligner på det de norskes sin. Det er heller ikke lov å gå med Norges militærklær hvis du ikke er i militæret (men tror at dette faller bort hvis du fjerner det Norske flagget, noen som kan bekrefte/avkrefte?)

Lenke til kommentar
Ingen begrensninger på dette, så lenge du ikke har med deg 9 andre kamerater i samme uniform, og kjører militært kjøretøy. Da regnes det som en invasjon nemlig.
Hvor står dette?

 

-Gul t-skjorte og blåe shorts er også en uniform.

-Hva regnes som et "militært kjøretøy"? Kun de med militært registreringsskilt?

Lenke til kommentar

Mener å huske at vi fikk beskjed om at vi ikke måtte gå mer enn 3 stk inn til Sverige med militæruniform da dette _kunne_ anses som invasjon (ikke at det automatisk ble sett på som invasjon)

 

Og det er snakk om militæruniform, ikke uniform generelt! Norges militærkjøretøy har gule skilter, hvordan det er med andre land vet jeg ikke. Men vil også tro at en pickup med .50 på lasteplanet og personer med militæruniform raskt kan tolkes som et militært kjøretøy..

Lenke til kommentar

Hei hei :)

 

Undrer på om det er noen som vet om lover angående bruk av utenlandsk militær uniform innom Norske grenser. Det har seg så at jeg tjenstegjør i den Finske marinen og har tenkt meg til Norge for nyåret og skulle gjerne gått rundt i den Finske marinens uniform når jeg besøker familie og kamerater.

 

Har hørt at man kan søke om lov til dette, men vet ikke om det stemmer. Googlet lite her og der men fant ikke noe nyttig info :hmm:

 

Håper noen her kan hjelpe!

 

-M

 

Jeg er rimelig sikker på at det ikke finnes noe eksplisitt forbud i norske lover mot å gå med utenlandsk uniform. Men som folk har nevnt kan du i teorien bli oppfattet som en invasjonsstyrke. Sånn sett er dette regulert av internasjonale traktater og ikke "vanlig" norsk lov. Så er det klart at en enslig og ubevæpnet marinegast ikke utgjør noen reell invasjon, og de politiske forholdene mellom Norge og Finland er ikke akkurat spent. (I tillegg er det et poeng at norske politifolk ikke akkurat går rundt og ser etter folk i utenlandsk uniform - så det er ekstremt lite sannsynlig av noen vil reagere selv om det kanskje finnes et regelverk et sted.)

 

Så jeg kan ikke tenke meg at det skal være noe stort problem, men det er mulig du bør informere norske myndigheter for å gjøre det helt formelt rett.

 

Men dette er en såpass spesiell problemsstilling at hvis du virkelig skal være sikker bør du spørre offisielle kilder og ikke stole på halv-anonyme folk på internett. (Jeg synes, for å være ærlig, at mye som er sagt i denne tråden bærer preg av ukvalifisert synsing.) Kontakt f.eks den norske ambassaden i Finland, forklar situasjonen, og spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...