Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diesel - Kupevarme på vinteren. Hva er mest skånsomt for motoren?


ChristR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ut som at jeg kun kan ha slangevarmer.. Men er det ikke bare å sørge for at man holder seg under 2t? Med kupevarmer blir det vel godt og varmt i bilen.

Hvis slangevarmeren er riktig montert (i en loddrett slange) er det ikke noe særlig større fare for skade enn på en blokkvarmer. Da skal det bli sirkulasjon av vannet rundt den (varmt vann stiger, og det vil da sirkulere gjennom slangene og blokka). Er varmeren montert på feil plass (vannrett slange) kan det i verste fall dannes en luftlomme rundt elementet, som blokkerer sirkulasjonen og gir brent element.

 

Defa sier forøvrig selv at etter maks tre timer har du oppnådd "temperaturbalanse", dvs at motoren er blitt så varm den kan bli.

Skrevet

Varme etter en halvtime med motorvarmer, med starttemperetur på mange kuldegrader? De fleste elementer er på rundt 500-700W, så det hørtes merkelig ut.

 

Jeg vet ærlig talt ikke hvilket merke eller om det kalles motorvarmer eller kupèvarmer, men det er varmt inni bilen etter maks en halvtime.

Om motoren har optimal temperatur legger jeg ikke merke til.

Skrevet

Nå er jo motorvarmer og kupèvarmer to vidt forskjellige ting da. Det er jo klart at det blir fort varmt med kupèvarmer stående på i en liten varebilkupé, men motoren forblir uansett like kald samme hvor lenge kupèvarmeren står på.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...