Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

forebyggingsarbeid mot narkotika? noen som har noen ideer?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått en oppgave på skolen å skrive en side om foregbyggingsarbeid mot narkotika. Men jeg har bare skrevet 1/2 side. Kan noen hjelpe meg?

Det jeg har skrevet til nå er: jakte etter narkotika selgere, kaste de som selger i fengslet, organisasjon, strengere grensekontroll, man bør snakke mye om rusmidler og sånne ting for å skjønne mer om det slik at man ikke prøver det.

 

Er det mer ting jeg kan skrive om?

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått en oppgave på skolen å skrive en side om foregbyggingsarbeid mot narkotika. Men jeg har bare skrevet 1/2 side. Kan noen hjelpe meg?

Det jeg har skrevet til nå er: jakte etter narkotika selgere, kaste de som selger i fengslet, organisasjon, strengere grensekontroll, man bør snakke mye om rusmidler og sånne ting for å skjønne mer om det slik at man ikke prøver det.

 

Er det mer ting jeg kan skrive om?

takk på forhånd

Kanskje du kan problematisere hele krigen mot narkotika en smule? Faktum er at narkotikabruk i seg selv er mye mindre skadelig, både for brukerne og samfunnet, enn håndhevingen av dagens forbudspolitikk.

 

Anbefaler "den gode fiende" av Nils Christie og Ketil Bruun. Biblioteket ditt bør ha eller kunne skaffe en kopi.

 

 

Er også interessant at dagens "holdningsskapende" arbeid i stor grad baserer seg på løgn og feilinformasjon. Jeg mener at den slags kan virke mot sin hensikt.

 

Hans Olav Fekjær sin bok "Rus" har mye bra info om rusmidlene.

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Først og fremst, forebygge mot hva? Spredning av narkotika? Misbruk av narkotika? Besittelse av narkotika? Omsetning av narkotika? Hva menes med "mot narkotika"?

Det står ''forebyggingsarbeid mot narkotika?'', men jeg tror det er like greit å ta med alt det du nevnte (Spredning av narkotika? Misbruk av narkotika? Besittelse av narkotika? Omsetning av narkotika?) :)

Lenke til kommentar

Skal man stoppe narkotikaen i Norge, må norske myndigheter involvere seg mer i utlandet.

Det er minimalt med narkotiske stoffer som produseres i Norge. Det hender seg at en og annen cannabisplantasje blir tatt, men dette er bare dråper i havet i forhold til alle de tonnene som blir fraktet over grensa rutinemessig av smuglere.

Heroin, amfetamin og kokain kommer utelukkende fra utlandet. For å stoppe alt på grensa kreves det at hver enkelt bil gjennomsøkes, noe som ikke er gjennomførbart med mindre man godtar å stå flere timer i kø. Alle båter som kommer til havn i Norge må gjennomsøkes, både inni og under.

Flypassasjerer må også gjennomsøkes. Slik det er nå kan man risikere at man blir plukket ut i mengden. Men skjuler du noe inni kroppen er sjansen for å bli tatt fortsatt liten.

Så grensekontroll kommer til å føre til at lovlydige reisende blir utsatt for unødvendige lidelser, samt at det kommer til å koste vanvittige summer, om vi ikke vil ha kilometerlange køer på grensen.

 

Å pøse på med virkemiddler i landene som produserer narkotikaen vil også ha minimale effekter. De landene som narkotikaen produseres i har tradisjonelt store sosialøkonomiske problemer. F.eks. kan du kjøpe tjenestevåpenet til en del politifolk i Brasil. Det sier vel litt om tilstandene som herker der. Da hjelper det ikke at Norge kommer å pøser på med penger for å ansette enda flere tjenestemenn.

 

Skal man kverke omsettingen av narkotika i Norge er man nødt til å gå over til å bli en politistat. Det er stort sett kun i større byer (Oslo hovedsaklig) her i Norge at man kan gå til vilt fremmede å kjøpe stoff uten å ha bekjentskaper.

Det meste foregår i lukkede nettverk som politiet ikke sånn rett uten videre kan oppdage.

Motarbeidelse av besittelse krever enten rutinemessing ransaking av tilfeldige personer. Eller narkotikahunder på hvert eneste gatehjørne i hele Norge, døgnet rundt.

 

Dette er de tiltakene som må tas, og godtas av befolkningen for å bli fullstendig kvitt narkotika i Norge. Selv etter disse ekstreme tiltakene vil det fortsatt være mulig å få tak i det. Å pøse på med mer politiressurser vil begrense problemet noe, men man kan aldri bli helt kvitt det.

 

Min konklusjon er at Norge er nødt til å utføre folkemord i de landene som produserer narkotikaen for å bli kvitt den. Samt kjøre på med et totalitært regime alá det som finnes i Nord-Korea i dag. Det er det eneste som har sjans til å fungere.

Slik vi gjør det i dag har minimale effekter. Selvsagt forhindrer man mye åpenlys omsetning av narkotika. Men det er stort sett kun de stedene politiet kan være.

Strengere straffer hjelper lite. Bare se på USA. Det er ufattelig mange som sitter inne i California med 25 år til livstid. Og fler blir det.

De virkemidlene som brukes, og kan brukes har en svært begrenset effekt på problemet i sin helhet.

 

Dårlig råd og utdanning er ikke en fult så stor faktor i Norge, som det er i andre land. F.eks. i Sør-Amerika er det mange unge mennesker som selger/produserer narkotika for å tjene til livets opphold.

Utover dette kan det selvsagt hjelpe å forebygge sosiale problemer og helseproblemer her i Norge. Som tidligere nevnt i tråden er det en del psykiatripasienter som er stoffmisbrukere.

 

 

Så lenge det er penger i ulovlig omsetting av narkotika kommer kriminelle til å omsette det.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Jeg har fått en oppgave på skolen å skrive en side om foregbyggingsarbeid mot narkotika. Men jeg har bare skrevet 1/2 side. Kan noen hjelpe meg?

Det jeg har skrevet til nå er: jakte etter narkotika selgere, kaste de som selger i fengslet, organisasjon, strengere grensekontroll, man bør snakke mye om rusmidler og sånne ting for å skjønne mer om det slik at man ikke prøver det.

 

Er det mer ting jeg kan skrive om?

takk på forhånd

 

Hei

Det var en lite klar oppgave du har fått. Men jeg tolker den slik at du må spørre hva som må til for å forebygge at noen begynner å bruke narkotiske stoffer.

For å kunne svare på det spørsmålet, må du vite hva som får noen til å begynne med narkotika.

Slike grunner kan være:

1. Det er lett tilgjengelig

2. Du har venner som bruker og som vil dele med deg

3. Massemedia skriver om kjendiser som bruker

4. Du undervurderer faremomentene - tror ikke det er så farlig.

5. Du har lyst til å gjøre noe spennende

6. Du har problemer på skolen, hjemme, på jobben, med vennene, som du vil flykte fra

7. Du har en psykisk lidelse, føler deg engstelig eller nedfor, og vil dempe disse følelsene med narkotiske stoffer

8. Du drikker alkohol og mister en del hemninger, bl.a. motforestillinger mot å prøve narkotika.

 

Alle disse grunnene kan være med på å forklare hvorfor noen begynner med narkotika, men ingen av dem er tilstrekkelige. Selv om narkotika er lett tilgjengelig, f.eks., er det ingen selvfølge at du skal begynne med det. Du kan bare bestemme deg for å la være. Det kommer altså an på hvilken holdning du har, og om du har tenkt igjennom de situasjonene der du kan komme ut for spørsmålet om å prøve. Hvis kjæresten eller bestekameraten byr deg, vil du prøve da?

 

Forebygging vil da si:

1. Å styrke holdningene mot narkotika.

2. Å redsere tilgjengeligheten av narkotika.

 

Hvordan styrke holdningene?

Ikke så lett å svare på, men det bør i alle fall være en selvfølge at skolen, fritidsklubben, frivillige organisasjoner og arbeidsplasser er narkotikafrie, og at både ungdom og lærere/ledere/sjefer er enige om dette. Dette bør også opplysningsvirksomhet ta sikte på.

At omsetning og bruk av narkotika er forbudt og straffbart, bidrar sannsynligvis også til å styrke holdningene mot narkotikabruk.

 

Hvordan redusere tilgjengeligheten?

Her er det mange tiltak, som må gå hånd i hånd. Men å øke innsatsen for å stoppe import av narkotika på grensene er en mulighet.

Politiet må slå ned på all omsetning, både på gateplan og fra bakmenn, dvs. de som organiserer salg i stor skala. Men brukere selger også. Brukere med store avhengighetsproblemer må få tilbud om hjelp til å komme ut av avhengigheten, gjennom f.eks. behandling, mens "prøvere" kan få påtaleunnlatelse fra politiet, på betingelse av at de f.eks. er villige til å avlegge ukentlige urinprøver et års tid.

 

Håper dette kan være til litt hjelp :-)

Lenke til kommentar

En ting som kan hjelpe er å ha en strengere grensepolitikk. Narkotika kommer ikke fra Norge, det kommer via Sverige (i hovedsak). En større satsing på toll. Prøve å ta de som er høyere oppe i nettverkene enn gateselgerne.

 

En side på dette tema er veldig lite synes jeg da :p

Som bare hadde ført til høyere priser og mer uren narkotika på det svarte markedet. Høyere priser hadde ført til større problemer for brukere av narkotika og større profit til langere og smuglere, noe som hadde gjort problemet større.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...