Gå til innhold

[Løst] Vil bli Marinejeger


medlem-208700

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tren mye og målrettet, spis sunt og fullfør videregående med gode karakterer. Du trenger ikke befalsskole eller fullført førstegangstjeneste for å søke. På sesjon kan du si at du ønsker MJK, du vil da, mest sannsynlig, bli satt opp på SJØ-kontingenten i juli. Der blir dere informert om søknad til opptak hos MJK

 

Anbefaler å lese igjennom hva som står på denne siden: http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/. Du kan også registrere deg på http://milforum.net, der er det mange andre i samme situasjon som deg, det er også mange med erfaring fra Forsvaret der inne. Fint sted å utveksle treningstips, råd, tips & triks til opptak osv.

Lenke til kommentar

http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/marinejeger/mj_forberedelser/

på denne siden står det noe relater til det, les "Jeg har ikke vært på sesjon" delen...og det er et nyttig treningsprogram http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/marinejeger/mj_forberedelser/tp/

ta kontakt og ring eller send mail http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/kontakt/

 

se ogsaa paa denne

http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/mjk/start/marinejeger/mj_forberedelser/forberedelser/

 

Besøksadresse:

 

Kysteskadren

MJVT/M

N-5886 BERGEN

 

Utdanningstips

Få utdanningstips om Forsvaret på SMS,

send TIPS til 1980

 

Spørsmål om utdanning i Forsvaret via SMS,

send SPM + spørsmål til 1980

 

Bli oppringt,

send SAMTALE til 1980

Lenke til kommentar

Bli HV-ungdom.

Der lærer du alt det grunnleggende du lærer i førstegangstjenesten, bortsett fra det stridsrelaterte. Dermed er du mye bedre rustet enn de fleste andre i førstegangtjenesten og kan må mye større utbytte i denne perioden.

 

Dersom du er bergenser, bli med i Sjøheimevernets Ungdomsgruppe, største ungdomsgruppen i Bergensområdet.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å se an dette ettersom du blir mer moden med alderen. Du har noen år igjen før du i det hele tatt skal på sesjon. Mange som sier de vil inn i Forsvaret i din alder, men de færreste er beredt på hvor jævlig mye av det er. Spesielt MJK som er helt forrykende jævlig bortenfor det du kan forestille deg.

 

Men foreløpig er det uansett nyttefullt for deg å trene målrettet. Det er ikke noe mer du kan gjøre. Det jeg derimot vil anbefale deg er å ta fgtj. før du søker MJK. Du stiller sterkere sånn sett, i tillegg til at du får et mye mer relevant år i forhold til om du faktisk ønsker dette eller ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan en lure på.

 

Anywaaays, du er klar over at opptaksperioden for MJK er 12 måneder? Du er altså ikke aspirant før juli året etter. Det er 12 måneder med et helvete ut av en annen verden. Uansett hvor sykt trent du er kan du aldri begynne å forestille deg hvor jævlig det opptaket er. Anbefaler også HV-ungdom, det ruster deg bedre til dette, men jeg syntes heller du skal prøve deg på KJK eller TMBN, MJK er egentlig mest for dem som har litt erfaring fra før.

Lenke til kommentar

Først av alt. Du er 15 år gammel, og ikke for å være spesielt fordomsfull eller negativ, men det første jeg tenker er at dette er litt sånn 'call of duty & counter-strike' faktor. Du tenker med en gang hvor kult det kunne være å løpe rundt å være spesialsoldat, men jeg tror ikke helt du forstår hva dette dreier seg om.

 

For å sette MJK litt i perspektiv: Tenk deg det tyngste, hardeste, og mest jævlige du har gjort noen gang. Gang det med 10 og gjerne litt til. Der har du en marinejeger-aspirants hverdag. Dette er sannsynligvis noe av det psykisk og fysisk mest krevende du kan finne på å gjennomføre, men på en annen side, hvis man liker det og trives med det er dette kanskje også det kuleste og mest interessante man kan jobbe med.

 

Forberedelse: Om du virkelig har tenkt å gå for dette så er det beste tipset jeg kan gi deg, det er å forberede deg. For å sitere Marinejegerkommandoen; løping er grunnlaget for all fysisk aktivitet. Vend deg til å løpe mye, hardt, og langt, lær deg å løpe i terreng og aldri gi deg når du føler at du ikke orker mer. Det er først da du begynner å fungere. Tren opp styrken i ryggen din da dette vil være helt vesentlig for å være i stand til å gjennomføre de marsjene og øvelsene som det vil bli krevd at du må gjennomføre.

 

Almenn god form og styrke, samt psykisk styrke er det som blir krevd av deg. MJK forventer ikke at noen skal være en 'Rambo', men de krever at vedkomne er motakkelig for lærdom, villig til å jobbe med seg selv i henhold til forbedringer, og at man har en såkalt 'go' vilje.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt treningen, og i tillegg hadde jeg sterkt vurdert å gå HV-ungdom. Jeg ville også gjerne søkt fallskjermjeger (FSK/HJK) for hæren eller eventuelt kystjeger (KJK) som en forberedelse. Dette er 'lighetere' versjoner av jegerkommandoen, men ikke forvent at det blir noen lek uansett. Til sist burde du også kanskje investere i noen M-77 marsjstøvler og en ryggsekk som kan romme 80L. Det er helt vesentlig at du er i stand til å løpe over store avstander med oppakning og marsjstøvler for å kunne bli jeger. Det er også viktig å ikke bli lurt av alt snakket om det fysiske helvetet som venter, fordi at jeg kan love deg at det ikke er noe enklere når det kommer til det teoretiske. Kurset er krevende teoretisk også, og det blir forventet at man er flink til å ta til seg informasjon og bruke dette i praksis. Jobb hardt på skolen og opparbeid deg en studieteknikk som gjør at det blir enklere for deg å ta til deg informasjon.

 

Håper ikke jeg tar lysten fra deg, for det er ikke det som er meningen. Meningen med dette var å gi et syn på hva som vil bli forventet av deg, og hva som eventuelt er gode innledende faser / forberedelser for et eventuelt fremtidig MJK opptak. Lykke til!

 

Edit: La til litt mer.

Endret av Kosedyret
  • Liker 6
Lenke til kommentar

MJK er egentlig mest for dem som har litt erfaring fra før.

Dette trenger ikke alltid å være tilfellet. Har vært på foredrag med Marinejegerkommandoens sjef, Christian Harstad, og han fortalte at det ikke alltid trengte å være positivt med erfaring fra førstegangstjeneste og tjeneste i andre avdelinger. Er du helt ny kan MJK "forme" deg på den måten de vil, og du vil ikke ha lært deg (det de ser på som) uvaner fra andre avdelinger som du må jobbe med å venne av deg.

 

Bra post, Kosedyret.

Endret av xWeeNx
Lenke til kommentar

http://www.youtube.com/watch?v=Q3lUe1G_iyE

 

Vis du virkelig vil gjennom dette og denne videoen er bare en dag av 365.

 

En av Eksamen øvelsene ble de jaget av hund og noen hundre andre tropper med helikopter støttte og dvs. da hoppet de ut i et vann med få pluss grader dermed svømte de over og gikk 36 timer etterpå der de gikk seg tørre vis du vil det så værs så god.

 

HVU trenger ikke å være noen positiv erfaring å ha med er ikke de ferdighetene de ser etter ettersom et år i førstegangstjenesten i en eller annen døv stilling vil gi deg de samme ferdighetene bare at de ikke blir brukt så mye. De tingene du trenger å vite får du på opptaket.

 

Men Kosedyret har riktig det er ikke noe COD eventyr spill er så langt ifra reality som du kan komme, du må trene hardt men ikke bare fysisk men også psykisk du må ha den rette innstillingen, hjelper ikke å bare ville inn.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Bli HV-ungdom.

Der lærer du alt det grunnleggende du lærer i førstegangstjenesten, bortsett fra det stridsrelaterte. Dermed er du mye bedre rustet enn de fleste andre i førstegangtjenesten og kan må mye større utbytte i denne perioden.

lol :!:

Hvorfor lol ??

Fordi HV-ungdom ikke har en eneste ting med det å bli marinejeger å gjøre og fordi HVU er en speidergruppe for unge.

Lenke til kommentar

Bli HV-ungdom.

Der lærer du alt det grunnleggende du lærer i førstegangstjenesten, bortsett fra det stridsrelaterte. Dermed er du mye bedre rustet enn de fleste andre i førstegangtjenesten og kan må mye større utbytte i denne perioden.

lol laugh.gif

Hvorfor lol ??

Fordi HV-ungdom ikke har en eneste ting med det å bli marinejeger å gjøre og fordi HVU er en speidergruppe for unge.

 

Selvsagt har det ikke noe direkte med utdannelsen til å bli marinejeger å gjøre, det vet de aller, aller fleste. Men det gir deg allikevel mange basiskunnskaper som du da slipper å lære i førstegangstjenesten, hvilket frigjør tid og krefter man kan bruke til å jobbe mot opptak i MJK. HVU er relevant for alle som skal inn i Forsvaret, samme hvor de skal.

Og ja, det kan sammenlignes med speideren for de mellom 16 og 21, men hva så?

Man lærer jo faktisk en hel del der, de siste to årene har jeg sett flere fra gruppen jeg er i skli rett gjennom førstegangstjenesten og som har startet klatringen i Forsvarets hierarki.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke vært HV-ungdom, men det var utrolig kjekt å ha folk som har vært i HVU på laget i førstegangstjenesten. Det pga av de har basiskunnskaper med å sette opp telt, fyre primuser og diverse andre ting. Sparer deg for masse krefter og gir deg ekstra "velvære" på dager ute i feltet. smile.gif

 

Er også min erfaring. Hadde en på rommet som hadde vært i HVU-Sjø. Han lærte bort en del nyttige tips og triks til oss andre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at det har veldig mye med MJK å gjøre, men det kan jo også nevnes at både GIHV Kristin Lund, tidligere forsvarssjef Sverre Diesen, sjef FOH Bernt Iver Ferdinand og veldig mange andre i Forsvaret startet sin militære karriere som HV-ungdom.

 

Nei, man lærer ikke å være ninja slik at man bare kan skli gjennom MJK-opptak. Men som nevnt lærer man å mestre veldig mange basiskunnskaper som gjør at du kan fokusere mer på andre ting som du kanskje ikke mestrer like bra under opptak eller i førstegangstjenesten.

Dette kan være:

 

- fyre primus

- sette opp knappetelt/lagstelt

- kart og kompass

- våpentjeneste (bli vant til det å gå med et våpen med seg hele tiden, behandling av våpen/våpenregler, lære å skyte osv.)

- hvordan kle seg både i sommers- og vintertid (vintertid er spesielt viktig)

- lære seg feltliv både i sommer- og vinterstid

- mestre førstehjelp

 

Jeg kunne nok fortsatt en god stund med flere punkter, men dere skjønner. Det jeg personlig synes er aller viktigst, er at man lærer å jobbe så jævlig bra i team og at man får utfordringer og lærer å takle disse. Det å alltid tenke på de andre i laget og pushe og motivere hverandre fremover er ikke alltid like lett, men det er vel noe av det viktigste å måtte kunne. Og dette er noe jeg har blitt veldig bevisst på som HVU.

Endret av xWeeNx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...