Gå til innhold

Får ikke til gigabit


o0

Anbefalte innlegg

Jeg har en Inteno x5668 router

På routeren er det koblet til en ip-telefonboks og en cnet gigabit switch.

På switchen har jeg koblet på: pc 1 (marwell yukon 88e8056) og pc 2 (dlink dge-528t).

Kabelen mellom switch og router er koblet på port 1 på routeren, ikke vet jeg om det har noe å si.

 

Men mellom pc1 og pc2 får jeg ikke mer enn 11-12 MB/sekund... Jeg får ikke kontakt om jeg setter nettverkskortene på "1000mb full duplex", så har de på auto nå. Hva gjør jeg feil?

post-134206-0-78708600-1291051799_thumb.jpg

Endret av o0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha gigabit ruter også.

 

Nei, det må han ikke.

Hvorfor skulle han det når trafikken mellom maskinene hans aldri vil gå gjennom ruteren?

Hele poenget med et switchet netverk er at trafikken velger korteste vei til destinasjonen, og switchen sjekker MAC-tabellen sin og ser at PC2 faktisk er koblet til switchen og sender trafikken dit med engang uten å gå til ruteren først.

 

Hvordan er det du måler hastigheten i nettverket ditt, hvor har du tallet 11-12MB/s fra?

 

Det du burde gjøre:

Sjekke at switchen din faktisk er gigabit og sjekke lysene på den. De vil fortelle deg hva switchen ser portene som og hvilken hastighet den mener de er syncet opp på.

Prøv å bytte kabler, da kabler for gigabit krever flere ledere enn 100 og 10mb/s og du vil kunne oppleve å ikke få gigabit selv om 100mb/s fungere perfekt. Nye cat5e og cat6 klarer gigabit perfekt. Gamle og slitte kabler kan synce seg ned på 100mb/s hvis noen av lederne har blitt brutt.

Lenke til kommentar

Du må ha gigabit ruter også.

 

Nei, det må han ikke.

Hvorfor skulle han det når trafikken mellom maskinene hans aldri vil gå gjennom ruteren?

Hele poenget med et switchet netverk er at trafikken velger korteste vei til destinasjonen, og switchen sjekker MAC-tabellen sin og ser at PC2 faktisk er koblet til switchen og sender trafikken dit med engang uten å gå til ruteren først.

 

 

Er det ikke sånn at nettverkskortet hans går over i samme modus som ruteren? Jeg spør fordi jeg ble usikker.

Lenke til kommentar

Jeg kopierer en svær fil fra pc1 til pc2 og ser hvor fort det går. (Advanced på windows 7 transfer-vinduet). Jeg ser også på task manager->network. Der står det at hastigheten på nettverket er 1gbps og det ligger på ca 15% "nettverksbruk".

 

Jeg har nå utelukket switchen og routeren ved å sette opp pc1 som "server" og tatt en 2 meter lang cat5e direkte fra den til pc2, denne kabelen var helt ny (ubrukt og har ligget i en pappkasse) så er ikke skadet på noen måte. Jeg får nå ca. 14.5 megabyte/sec (gjennomsnitt siste 5 minutter). Jeg har skrudd på "1000mb full duplex" på begge pc'ene. :( Jeg kan vel forvente litt høyere hastighet?

Lenke til kommentar

Du kan prøve å øke ytelsen i Win7.

 

1.) Gå i startmeny, tilbehør og finn det sorte ikonet for ledetekst/command.

Høyreklikk og velg kjør som admin.

Copy/paste inn kommandoen: netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled <enter>

Restart PC og se hvilken effekt dette har hatt på hastigheten.

 

2.) Gå inn på kontrollpanelet og velge legg til/fjern programmer. Velg Windows features.

I listen finner du remote differencial compression. Fjern haken ved denne.

 

Restart PC og se hvilken effekt dette har hatt på hastigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...