Gå til innhold

Sender e-poster i hytt!


Anbefalte innlegg

Heisann!

Nå hender det stadig vekk att jeg har masse mail i innboksen min hvor det står Delivery Status Notification (Failure)‏. I den eposten står det att jeg har sendt en link til samtlige i kontaktlisten min, og eposten inneholder kun en link ala "googl.ecom". SLITSOMT!

AVG har ikke funnet noe, Malwarebytes har heller ikke funnet noe.

 

Litt hjelp om hva det kan være og hvordan jeg blir kvitt det? :)

Endret av Dernel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt passord, oppdater alle programmer på maskinen inkl antivirus. Sørg for at maskinen er ren.

 

Meldingen du får kjenner du jo bakgrunnen til. Det at du får disse trenger ikke å bety at de er sendt i fra e-postprogrammet ditt eller i fra din maskin. Når man sender e-post er det fullt mulig å sette valgfri avsender, og det er denne personen som mottar beskjed dersom meldingene ikke blir levert(normalt sett). Mao er det mest sannsynlig at et spam nettverk har plukket opp din adresse og nå bruker denne som avsender. Dette gjøres for å øke sannsynligheten for at spam slipper igjennom til mottaker ettersom at avsenderadressen er reell og at mottaker kjenner deg. Dette er veldig vanlig.

 

Dersom du derimot kjenner igjen flere av adressene og klarer å se at det er disse som ligger i adresselisten din så har du, eller har hatt, et virus/trojansk hest som har vært inne på maskinen din og hentet ut adresseboken. Også et typisk tilfelle, og ikke farlig i seg selv, men veldig frustrerende for alle i adresseboken som nå har e-postadresser som blir misbrukt til å sende ut spam...

 

Samme fremgangsmåte kan og bli brukt til å hente ut passord, surfehistorikk, dokumenter, kredittkort info osv, så det er svært uheldig å ha hatt et slikt besøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...