Gå til innhold

Hovedkort-driver, på tide at jeg skaffer meg en ny?


Pastagutten27

Anbefalte innlegg

Før kunne jeg dra det meste av spill (den dro riktig nok spillene dårligere og dårligere jo lenger tiden gikk), men nå for 4 dager siden fikk jeg denne beskjeden opp da jeg skulle starte World of Warcraft: "World of Warcraft was unable to start up 3D acceleration. Please make sure DirectX 9.0c is installed and your video drivers are up-to-date."

 

Og nå i helga var det en fyr som sa til meg at det mest sannsynlig er "Hovedkort-drivern" som er ute av dato, siden jeg noen ganger får starta WoW, men da er lyden helt hakkete og jeg kan så og si ikke høre noe annet enn gjentakende hakking. Jeg lagger også som bare f. Så for det første så lurer jeg på hvordan jeg sjekker hvaslags hovedkort jeg har UTEN å måtte åpne pcen (noe jeg ikke kan, fordi den er bærbar, og jeg lurer også på HVOR jeg kan oppdatere denne hovedkort-driveren. (?)

 

EDIT:

Ved hjelp av Uniblue sin "Driverscanner" har jeg funnet ut at jeg har 4 veldig gamle drivere som trenger å oppdateres. Disse driverne er også viktig for best mulig ytelse av pcen. Men når jeg da skulle trykke "Last ned nye drivere", så måtte jeg betale 203 kr for å bli medlem. Men da ble jeg litt skeptisk. Hvorfor skal det koste penger å oppdatere driverne sine, og er virkelig Uniblue noe man kan stole på? Derfor tenkte jeg å spørre her om noen har erfaring med Uniblue, eller om jeg kan oppdatere samme drivere et annet sted for free. Hadde vært kjekt med et raskt svar i og med at jeg ikke har oppdatert pcen siden jeg kjøpte den for nesten to år siden, pluss at samtlige drivere (ifølge Uniblue) ikke har blitt oppdatert siden 21. juni 2006.

 

Jeg var ganske usikker på hvor jeg skulle poste dette, men jeg valgte Hovedkort-delen siden hovedspørsmålet mitt går ut på hvordan jeg får oppdatert hovedkort-driveren min.

Endret av Bysno
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hold deg for guds skyld unna det programmet. Har personlig ikke kjenskap til det, men noe som krever betaling for å laste ned vitale drivere er helt bak mål.

 

Hva som forårsaker problemene dine kan være litt vanskelig å diagnostisere, men dette høres mer ut som et resultat av "ukritisk bruk" over lengre tid. Dette kan løses ved en solid opprydding på maskina, eller rett og slett formatering av primærpartisjonen. Sistnevnte er enklest, for å rote i windows registry uten nødvendige kunnskaper ender ofte med krøll.

 

Av ren nysgjerrighet må jeg spørre:

1) Hvor mange tilgjengelige programmer dukker opp i Kontrollpanel -> Avinstallere programmer?

2) Hvor mange prosesser har du kjørende i task manager etter noen timers normalt bruk?

 

For å finne drivere må vi først finne ut av hvilken bærbar du har. Produsentens logo skal være greit synlig både på omslaget, og ved oppstart. Bruker også å være påklistra stickers på undersida med modellnummer e.l.

 

Et program som kan være til hjelp for å spore komponenter er CPU-Z (link), selv om jeg er litt usikker på hvordan det fungerer med laptops.

Lenke til kommentar

Hold deg for guds skyld unna det programmet. Har personlig ikke kjenskap til det, men noe som krever betaling for å laste ned vitale drivere er helt bak mål.

Det var det jeg også synes var litt spesielt.

 

Av ren nysgjerrighet må jeg spørre:

1) Hvor mange tilgjengelige programmer dukker opp i Kontrollpanel -> Avinstallere programmer?

2) Hvor mange prosesser har du kjørende i task manager etter noen timers normalt bruk?

1) "Installerte programmer: 184 programmer installert. Total størrelse: 35.8 GB" Noe som ikke kan stemme, for jeg har bare 55 GB igjen på harddisken. (av 288) Dessuten så har jeg nettopp avinstallert en del programmer, så det var vel godt over 200 programmer som var installert før.

2) Det kommer an på, for jeg pleier å skru av unødvendige prosesser og til og med explorer.exe for å få maks utnyttelse av spillene jeg spiller. Men det er vel sånn ca 91 - 96 under normalt bruk.

 

For å finne drivere må vi først finne ut av hvilken bærbar du har. Produsentens logo skal være greit synlig både på omslaget, og ved oppstart. Bruker også å være påklistra stickers på undersida med modellnummer e.l.

Jeg har en emachines E520. (produsert av Acer, såvidt jeg vet)

 

Et program som kan være til hjelp for å spore komponenter er CPU-Z (link), selv om jeg er litt usikker på hvordan det fungerer med laptops.

Jeg skal sjekke det ut! :)

Endret av Bysno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...