Gå til innhold

Altibox + switch + PS3. Problem


Anbefalte innlegg

Har altibox og trukket nettverk vårt nye hus. Har i den sammenheng kjøpt meg en switch som jeg hadde tenkt skulle fordele internett rundt om i huset. Denne står da etter fiberboksen. Port 1 går så til et punkt i første etasje hvor det står en trådløs router. Så langt, så godt. Routeren funker fint og jeg kommer på nett trådløst. Port 2 i switchen går til en ps3, men her kommer jeg ikke på nett. Prøvde å patche direkte til fiberboksen, og det går greit, men ikke vi switchen.

 

Hva er feilen? Kan jeg ikke bruke en switch for å fordele signalet fra fiberboksen til samtlige punkter i huset?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha en router før switchen for å få det til å fungere. Fiberboksen deler sannsynligvis bare ut en IP (har ikke testet flere). Så bare den første enheten får tilkobling. Men en router bak, så får den IPen fra fiberboksen, så kan den fordele ett annet set IPer til de enhetene du har bak.

 

Fiber - Router - Switch.

 

Så hvis du trenger å ha den trådløse routeren i første etasjen, kan du ende opp med å måtte bruke 2 routere, evt. trekke kabel fra etasjen der router og switch står til de andre plassene du skal koble enheter til switchen

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har omtrent samme oppsettet:

 

CLP4 trådlås hjemmesentral/router --> 3Com Gigabit Switch 5P --> Belkin 54G router --> PS3

 

Dette fungerer hos meg, uten at jeg kan si hvorfor. Si fra hvis jeg kan sjekke noen innstillinger for deg. Grunnen til at jeg har Belkin-routeren er at hjemmesentralen står i sikringsskapet og det trådløse signalet kommer omtrent ikke ut av skapet.

 

Jeg har i tillegg en PC og en Blu-Ray-spiller som henger i Switchen og Iphone + laptop som henger på den trådløse routeren. PS3’en er kablet fra Belkin-routeren.

 

Nå har jeg derimot gått til anskaffelse av en NAS, nærmere bestemt en Netgear ReadyNAS Duo. Denne har jeg derimot problemer med å koble i Belkin router. Noen som har tips her? Tror ikke NAS får IP-adresse. Er et blått lys som blinker når man skrur den på, som skal lyse kontinuerlig når den har fått IP-adresse. Får heller ikke kontakt med den via programvaren på PC’en.

Lenke til kommentar

BAre for å rydde opp litt her.

Vis du har betong i mellom etg og vil forbedre signalene så anbefaler jeg deg å sette en router i 1 etg som. Dette blir din hoved router som deler alt med IP i huset. Router 2 konfigurerer du om og gjør sånn at den ikke gir IP (disable DHCP). Vis det ikke gjøres kræsjer alt.

 

Altibox modem --> Wan port på router 1 --> Lan port 1 til Lan port 1 på router 2 --> Alt av pc'er, switcher og PS3 kan kobles nå til Resterende Lan portene på routerne.

 

Annet forslag er følgende:

Altibox modem --> Wan port på router 1 --> Lan port 1 til Lan port 1 på switch (2 etg) --> AP kan settes opp på port 2 på switchhen. Alt av pc'er, switcher og PS3 kan kobles nå til Resterende Lan portene på routerne og switch.

 

Mulig dette blir billigere men dog uvist.

Det viktigste hovedpoenget er å ikke ha FLERE DHCP servere på nettet, blir bare kluss

Lenke til kommentar

BAre for å rydde opp litt her.

Vis du har betong i mellom etg og vil forbedre signalene så anbefaler jeg deg å sette en router i 1 etg som. Dette blir din hoved router som deler alt med IP i huset. Router 2 konfigurerer du om og gjør sånn at den ikke gir IP (disable DHCP). Vis det ikke gjøres kræsjer alt.

 

Altibox modem --> Wan port på router 1 --> Lan port 1 til Lan port 1 på router 2 --> Alt av pc'er, switcher og PS3 kan kobles nå til Resterende Lan portene på routerne.

 

Annet forslag er følgende:

Altibox modem --> Wan port på router 1 --> Lan port 1 til Lan port 1 på switch (2 etg) --> AP kan settes opp på port 2 på switchhen. Alt av pc'er, switcher og PS3 kan kobles nå til Resterende Lan portene på routerne og switch.

 

Mulig dette blir billigere men dog uvist.

Det viktigste hovedpoenget er å ikke ha FLERE DHCP servere på nettet, blir bare kluss

ikkenoe betong her :p har en pc stående 6-7 meter ifra i åpent rom, muliges med sofaen i mellom og den har signalstyrke på 60% da er det jo routeren som rett og slett suger :L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...