Gå til innhold

Rød Ungdom - Demonstrasjon i Oslo


Støtter du demonstrasjonen?  

91 stemmer

  1. 1. Støtter du demonstrasjonen?

    • Ja
      11
    • Nei
      80
    • Vet ikke/ingen formening
      0


Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke at du trenger å sitte passivt og boikitte. Holdningsarbeid er selvfølgelig helt greit og jeg ser ingen problemer med å bevisstgjøre folk om hvor/hvordan produktene er laget. Men å kapre ett kjøpesenter på denne måten og rette så mye mot to folk og en bod er noe helt annet enn ett par stykker som deler ut løpesedler evt. en lovlig demonstrasjon i sentrum.

 

Flere som husker Hvordan demonstranter gikk berserk under Gazakrigen og hadde fått det for seg at McDonalds var skurken?

 

Bra du ihvertfall støtter vår rett til å drive holdningsarbeid, bruke vår ytringsfrihet etc. Men hvorfor er det så galt å gjøre dette på et kjøpesenter, det er da også en del av offentligheten.

 

Men som sagt, jeg støtter ikke å rette kritikken mot ansatte som ikke har noe med det å gjøre, men nå vet vi jo ikke akkurat hva som skjedde her da - om f.eks de ansatte begynte å komme med pro-israelske politiske slagord, da er saken en annen. Var de bare vanlige arbeidere som solgte produkter de ikke tenkte over hvor var fra, er det noe annet. Jeg vil rett og slett vite mer før jeg konkluderer.

 

Når det gjelder demonstrasjonen etter Gazakrigen så var det kun et lite antall anarkister som, som vanlig, ødela budskapet med sin kaos-hat-politikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Israelerna är i alla fall civiliserade!

 

:!: Dagens!

Han har jo rett, det israelske militæret forsvarer jo bare landområdet sitt. Er jo palestinerne som er terrorister og prøver å okkupere land.

 

Blir litt som om samer (som tross alt har vært her lengere enn nordmenn) skulle funnet ut av de vil ha land, og hadde angrepet nordmenn. Da hadde vi sendt forsvaret rett på dem! Ren og kjær logikk altså :)

 

Forøvrig en teit måte å boikotte på, siterer en kompis av meg på facebook:

 

Jeg er misfornøyd med at 1kr per solgte liter Tine-melk går til organisasjonen "nei til EU", det gir meg ingen rett til å gå inn på Kiwi og oppføre meg som en liten unge med plakater, megafon og gjøre hærverk.

Lenke til kommentar

Det er ikke ytringsfrihet å ulovlig okkupere(!) et kjøpesenter.

 

Ellers er det en liten gruppe her i landet som snakker om å boikotte Israel. Det er verre å faktisk gjøre det. For eksempel er det svært sannsynlig at deler av PCene deres er avhengig av teknologi produsert i Israel. La oss se om de kaster PCene sine ut av vinduet, eller om de bare er bekvemmelighetsboikottere.

Lenke til kommentar

snartenkt, det blir litt hyklersk når du først anklager oss for Å boikotte, og så anklager oss for å ikke boikotte NOK!

 

Jeg ser ikke på boikott på en sekterisk måte, hvor jeg skal moralsk hevde meg ovenfor andre. Jeg tenker at folk må delta i den grad det er mulig og de er villige. Om man boikotter 80%, 90%, eller 100% er mindre viktig, om det fører til at vi får bedre bredde, at flere blir med. Da blir også effekten mye bedre. Målet er jo også å engasjere folk her i Norge, å skape en massebevegelse som kan presse butikk-kjeder, den norske stats investeringer osv.

Lenke til kommentar

Målet er jo også å engasjere folk her i Norge, å skape en massebevegelse som kan presse butikk-kjeder, den norske stats investeringer osv.

 

Poenget er jo at handlingene deres har helt motsatt effekt, fordi dere oppfører dere som små rølpete drittunger som har stort behov for oppdragelse. Det er klart at det er kult å være ung og radikal, men dere får virkelig ikke all verdens av tilhengere med å spille på den strengen.

 

Det blir ingen massebevegelse så lenge dere holder på slik som dere gjør. Ulovligheter og en ekstrem retorikk tiltrekker seg i hovedsak ekstremister, noe som gjenspeiles tydelig i deres demonstrasjoner.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
snartenkt, det blir litt hyklersk når du først anklager oss for Å boikotte, og så anklager oss for å ikke boikotte NOK!

 

Jeg ser ikke på boikott på en sekterisk måte, hvor jeg skal moralsk hevde meg ovenfor andre. Jeg tenker at folk må delta i den grad det er mulig og de er villige. Om man boikotter 80%, 90%, eller 100% er mindre viktig, om det fører til at vi får bedre bredde, at flere blir med. Da blir også effekten mye bedre. Målet er jo også å engasjere folk her i Norge, å skape en massebevegelse som kan presse butikk-kjeder, den norske stats investeringer osv.

Det er ikke noe hyklersk ved å mene at boikott er unødvendig, og samtidig nevne at boikotten er lite reell, og ikke noe annet enn et bekvemmelighetsopprør. Hvis man brenner såpass for en sak at man ønsker å gå til boikott, burde man gjøre det skikkelig.

 

Merkelig da at et flertall i befolkningen nå er FOR boikott av israelske varer: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3675583.ece

Der står det:

 

"Et flertall av de som har gjort seg opp en mening om spørsmålet, mener at varer fra Israel bør boikottes."

 

Egentlig er det bare 36% som sier de er tilhengere av boikott. 36% er ikke et flertall.

 

Videre mener 43% at Israel hadde ansvaret for at folk ble drept under bordingen av Marmara. Dette viser at de ikke har satt seg inn i saken. Hvis det hadde vært Israels feil, hadde det jo vært drepte på de andre båtene også.

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over svakhetene ved boikott som virkemiddel. For retorikkens skyld kan det være et poeng at man ikke klarer å boikotte alt. Men i praksis betyr det lite, i den store sammenhengen er det viktigste folkeopinionen og folks bevissthet, kombinert med et økonomisk-politisk press ift. ikke bare forbruksvarer, men også statlige investeringer, oljefondet etc. Om presset nedenfra, fra folk flest, blir stort - kan det føre til økt press mot politikerne ift. å vise handlingsevne ovenfor krigsforbrytelser, brudd på menneskerettigheter og folkeretten, fra Israels side. I en *slik* sammenheng er retorikken ift. 100% forbrukerboikott heller smålig.

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over svakhetene ved boikott som virkemiddel. For retorikkens skyld kan det være et poeng at man ikke klarer å boikotte alt. Men i praksis betyr det lite, i den store sammenhengen er det viktigste folkeopinionen og folks bevissthet, kombinert med et økonomisk-politisk press ift. ikke bare forbruksvarer, men også statlige investeringer, oljefondet etc. Om presset nedenfra, fra folk flest, blir stort - kan det føre til økt press mot politikerne ift. å vise handlingsevne ovenfor krigsforbrytelser, brudd på menneskerettigheter og folkeretten, fra Israels side. I en *slik* sammenheng er retorikken ift. 100% forbrukerboikott heller smålig.

Folks bevissthet blir jo formet av at man ser at det snakkes om boikott, men så gjennomfører man det ikke likevel. Dessuten kan det bli motreaksjoner, f.eks. at mange blir mer bevisste og kjøper større mengder israelske varer for å motvirke delvis-boikotten.

Lenke til kommentar

Føler meg passe dum som meldte meg inn i Sosialistisk Ungdom for noen måneder siden

 

 

Meg og en kompis som under tvang ble meldt inn. De fristet oss med kjeks og brus, fordømte sosialister!

 

 

Forøvrig støtter jeg ikke denne demonstrasjonen overhodet.

På hvilken måte fristet de dere med det? Var det noe dere kunne fått uansett, eller var det sånn at dere fikk en flaske brus for å melde dere inn elns.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...