Gå til innhold

hvor nært er vi tankestyring av elektroniske apparater?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Er vi der"? Vis meg et kommersielt produkt som bruker tankestyring på en fornuftig og nyttig måte.

 

Da snakker jeg om noe annet enn å stå på en scene og demonstrere et par svært diffuse og helt ubrukelige kommandoer.

 

Fyren som "tenkte" at helikopteret skulle fly, måtte bruke håndbevegelser, samme med å slå lyset på/av. Det krever også dyp konsentrasjon og er åpenbart helt ubrukelig på det stadiet det er på nå.

 

Det gjenstår mye utvikling før vi "er der" på noen meningsfull måte.

Lenke til kommentar

Ikke kommersielt tilgjengelig så vidt jeg finner ut, men det kan komme om få år... Hjelp for funksjonshemmede må vel være bortimot det eneste området der det er noen vits i et system som kan tolke noen få enkle kommandoer. Til all annen bruk kreves det mye mer avanserte kommandoer. Enklere å bare bruke fjernkontrollen til TV-en, mus til datamaskinen osv. Men det er en begynnelse.

Lenke til kommentar

Bruksområdene er mange, litt sånn 'bare fantasien setter grenser'-opplegg. :)

 

Det jeg synes var mest interessant med Warwick sin forskning er hvordan han sier at disse nevro-elektriske koblingene så fort ble godtatt av hjernen og opplevdes som en naturlig del av ham.

 

Det blir vel muligens feil å kalle det tankestyring, du kaller det jo ikke tankestyring når du plukker opp en gjenstand fra bordet selv om det er tankene dine som styrer armen. Her blir elektronikken mer kunstige lemmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant. Etter iherdig leting fant jeg til slutt et par steder som selger denne greia (kontrolleren til OCZ). Men er egentlig lite imponert, og den har definitivt ikke fått nevneverdig popularitet. Det er vel en grunn til at den ikke selges på Komplett og andre norske nettbutikker?

 

Mange melder at den er vanskelig å bruke, tar svært lang tid å lære seg og er i bunn og grunn temmelig meningsløs.

 

For det andre: "what is actually captured is a mixture of muscle, skin and nerve activity including sympathetic and parasympathetic components that have to be summarized as biopotentials rather than pure neural signals".

 

Med andre ord verken skikkelig tankestyring, eller fornuftig/nyttig, som var mine kriterier. Hvorfor trene i flere måneder på å fyre av i et skytespill ved å skjære en grimase når du bare kan trykke på knappen. En må uansett bruke musen til å styre med.

 

Som sagt, en må jo begynne et sted... men denne dubbeditten er nok bare en kuriositet :)

Endret av Kalahari
Lenke til kommentar

Å styre noe med tanker vil i alle tilfeller kreve lang trening. Mennesker er ikke vant til å styre ting med tanker. Det blir som å få utlevert en helt ny sans som du skal ta i bruk. Forestill deg at en som aldri har sett plutselig for synet etter 30 år i blindhet. Tror du han/hun forstår noe i starten eller noen gang kommer til å forstå? Eller tenker du at det vil finnes opp sensorer som bokstavelig talt leser det vi tenker? Slik jeg har forstått konseptet går det ut på å påvirke en sensor ved å bevisst endre hjernebølgene, og det krever masse trening og mye konsentrasjon.

Lenke til kommentar

Ikke kommersielt tilgjengelig så vidt jeg finner ut, men det kan komme om få år... Hjelp for funksjonshemmede må vel være bortimot det eneste området der det er noen vits i et system som kan tolke noen få enkle kommandoer. Til all annen bruk kreves det mye mer avanserte kommandoer. Enklere å bare bruke fjernkontrollen til TV-en, mus til datamaskinen osv. Men det er en begynnelse.

 

det tok meg 10 sec å finne film med demo av tankestyrt rullestol.

 

og det du skrev senere ang det spillet, at det tar mnd å lære seg, er tull. ja det er riktig at det krever mye konsentrasjon til å begynne med akkurat som å lære alt annet også blir det lettere og lettere. det er ikke bare å tenke høyre også går pila/ect til høyre, men man må finne hvilke tankemønster som styrer dette. men såfort man har gjort dette noen ganger blir ting automatisert og enklere og enklere for hver gang.

det var en presentasjon på The Gathering 2010 ang tankestyring som viste godt hvor vi lå ann og at selvom vi ikke kan styre enorme roboter i krig med hjernen er vi definitivt der. det er kun snakk om perfeksjonering

Lenke til kommentar

Jeg har åpenbart høyere terskel enn dere andre for å bli imponert, men har da også kommunisert kriteriene klart, så hva er det egentlig å krangle om? Jeg sier at det ikke finnes noe nyttig og brukelig kommersielt på markedet nå, men at rullestoler kanskje kommer om ikke lenge. Svaret er at "jammen her er en video med en prototyp av en rullestol koblet til to datamaskiner i et lukket eksperiment" og "her er en fiasko av en spillkontroller som er helt meningsløst". De svarene bekrefter jo bare det jeg sier.

 

Ja, en meningsløs spillkontroller. Jeg stoler mer på erfaringene brukerne av kontrolleren har gjort seg, og dommen jevnt over er at dette er noe tull. Den er heller ikke i salg i særlig grad, virker som om den selger så dårlig at den tas ut av sortimentet (Komplett hadde den før, og brukerkommentarene der er heller nedslående lesning)... hvorfor det hvis den er så fantastisk? Man må bruke tastatur og mus uansett, men hvis man konsentrerer seg og trener seg opp over lengre tid, kan man trykke på avtrekkeren ved hjelp av en kombinasjon av hjernebølger og ansiktsrykninger.. i stedet for å bevege pekefingeren en halv millimeter. Imponerende? For meg høres det meningsløst ut, og de som har kjøpt produktet, er enige.

 

 

Vi er definitivt ikke der etter mine kriterier, vi er bare så vidt i startgropen. Tviler ikke på at dette blir nyttig i fremtiden, men vi er ikke der nå. For andre enn funksjonshemmede må det ganske store fremskritt til før dette er noen vits i (for funksjonshemmede vil selv svært primitiv tankelesingsteknologi være et fremskritt, så her er terskelen lavere). Hva er poenget med å sette seg i en meditativ tilstand og konsentrere seg dypt og bevege ansiktsmusklene for å bytte kanal når man enkelt og greit kan bruke fjernkontrollen? Gleder meg til det kommer nyttige produkter på markedet, om kanskje 10-20 år. Vi står på samme side og ønsker ny og bedre teknologi velkommen, men denne er ikke særlig imponerende ennå. :)

 

 

Tar med et sitat fra en anmeldelse av OCZ NIA:

 

"The NIA will distinguish four kinds of signals: alpha / beta brain waves and what medical EEGs call artifacts, signals from facial muscles and eye movements. The practice sessions are hard and it will take a lot of time to tweak this device perfectly. It's quite difficult.

 

The real challenge came with using the device. You have to be concentrated and focused. You need to learn to move you facial muscles, with your eyes look at places to trigger an activity. Inevitably the trick is to bind left/right controls to it. Even after hours of practice something as simple as pong was an incredibly hard thing for me to achieve. Over time though, you'll start to get a grasp at things and understand how it works.

 

The NIA also can monitor your alpha and beta brainwave signals... but to learn to integrate that into gaming, is a complete mystery to me. Fact is that in certain situations your brain will respond fairly repetitively, and you could assign a function to that. I was unsuccessful in achieving this though, too hard.

 

Also bear in mind that each time you put the NIA on, you must run the calibration utility in order to get the most out of it, as the sensors could well read a little differently creating a mismatched offset, though the calibration routine is a fairly easy process.

 

Gaming then; after successfully finishing a couple of matches in Pong I decided to configure Half-Life 2 with the NIA. And considering I am only able to control 'glance' and 'muscle' activity I mapped three functions. I assigned 'glance' to move left / right and 'muscle' to fire. Now, it does work but you really have to be very concentrated, which poses a bit of a dilemma for me with gaming. I'm a very active person. But granted, when it works, it works well... but when it doesn't it is frustrating. There were times for example that my muscle movement did not register properly, as such my gun did not shoot. Looking with my eyes frowning to the left or right made my character smash into the walls more often than I wanted to."

 

 

Hvor mange gidder å stresse med dette? Men det blir morsomt å se om de kan utvikle dette videre til noe som faktisk er vits i å bruke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...