Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsagt etter prøvd levering av oppsigelse.


Sny91

Anbefalte innlegg

Hei! En bekjent av meg har nå vært ansatt i en jobb siden den 26/08. Hun har bare stått som ekstravakt, og har egentlig ikke jobbet noe nesten siden de første ukene, da hun hadde vanlige vakter på dagen. Grunnen til at hun endte opp som ekstravakt er fordi hun egentlig skulle slutte, fordi hun enkelt og greit ikke trivdes og at det ikke var en jobb for henne, men hun og sjefen kom frem til at hun skulle være oppført som ekstravakt en stund i stedet. Og om hun da ikke trivdes, så kunne hun komme med en oppsigelse.

 

Nå, etter å ha lurt på å levere den oppsigelsen en stund, tok hun en tur ned for å levere den nede på jobbplassen. Sjefen var ikke der, men hun kjenner noen som jobbet der før som fikk lov til å levere den til hun i kassa, da hun naturligvis nok trodde at hun skulle få gjøre det samme. Men hun som sto der da hadde fått beskjed om at hun ikke skulle ta imot noe fra vedkommende idag, og at hun måtte levere det til sjefen personlig.

Sjefen har nyss om at hun skal si opp, og har innkalt henne til ett møte i morgen. Etter stemmeleiet til sjefen, og etter noe hva noen felles bekjente har sagt, så skal hun nok mest sannsynlig få sparken.

 

Men her kommer egentlig spørsmålet; hun har jo prøvd å levere oppsigelsen, og det vet allerede sjefen også. Så har hun lov til å sparke henne da, når hun har prøvd å sagt opp? Nå skal hun prøve å få levert oppsigelsen personlig i morgen, under det møtet da. Men hva om sjefen får talerom først, og ender opp med å gi henne sparken før hun får levert oppsigelsen?

 

Kan hun bli oppsagt, når hun har levert oppsigelsen først?

 

 

Takker for, og ser frem til svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må jo bare være glad for at arbeidsgiveren kommer henne i forkjøpet med oppsigelsen. Han gjør henne en stor tjeneste ved at hun går direkte over på arbeidsledighetstrygd i stedet for å vente 8 uker (?) hvis hun hadde sagt opp selv. (akkurat slik DJ_Evelen sier)

 

Og for å være litt pirkete. Oppsigelse og avskjed er ikke det samme. Riktignok er en avskjed (å få sparken) en ektrem for for oppsigelse, men det kreves ekstraordinære og svært strenge vilkår for å sparke noen. Lovregelen for avskjed er å finne i arbeidsmiljølovens § 15-14 og forutsetningen er at arbeidstakere som har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd, eller på annen måte vesentlig har misligholdt arbeidsavtalen. Avskjed er en unntaksløsning og bedømmelsen må foretas etter en helhetsvurdering, hvor avskjed ikke må fremstå som uforholdsmessig tyngende.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jo ikke jeg vært så kjempesmart å informere om absolutt alt, da jeg skrev denne i går, sliten og trøtt...

 

Hun jobber også annenhver helg ett annet sted, så de har hun ikke krav om dagpenger uansett.

 

Men ja, ting får gå som det går. Hun skal prøve å levere oppsigelsen, men om det ender med at hun får sparken selv så er det vel ikke verdens undergang. Tror hun bare er glad for å bli ferdig med saken :thumbup: Dog, fremdeles irriterende å få fyken når sjefen vet du skal si opp selv, men men.

Lenke til kommentar

Problemet her er hvordan det føles å bli oppsagt av arbeidsgiver, framfor tilfredsstillelsen ved å få sagt opp selv, å bestemme selv?

 

Juridisk kan man ta en titt på arbeidsmiljøloven, AML, full tittel "Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven)."

 

 

§ 15-4. Formkrav ved oppsigelse

 

(1) Oppsigelse skal skje skriftlig.

 

(2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker.

 

Arbeidsgiver kan med andre ord ikke kalle noen inn på kontoret og rope "DU HAR SPARKEN!!!" og regne det som en gyldig oppsigelse, men kan personlig gi arbeidstakeren en skriftlig oppsigelse som tilfredsstiller formkrav man kan lese videre i § 15-4. Kanskje vil møtet i morgen føre til at arbeidstager og arbeidsgiver utveksler oppsigelser. I så fall er begge parter enige og bør være fornøyd. :)

 

Men, tatt i betraktning at det ville være mindre bryderi for arbeidsgiver å sende en oppsigelse i rekommandert post framfor å avtale et møte, kan det hende at arbeidsgiver ikke har planer om oppsigelse, men ønsker å prate med den ansatte om årsaken til at arbeidstakeren vil slutte, for evt. forbedre arbeidsforholdene og slippe å miste flere ansatte.

Lenke til kommentar

hvordan skal noen finne ut av det?

Hvis det står i CV at man har jobbet et sted kan man risikere at framtidige arbeidsgivere ringer å hører.

Så man bør i alle fall være sikker på hva sjefens intensjoner er når man blir oppsagt før man skriver det på CV.

En annen ting er jo at hvis man utelater ting i fra CV får man et unaturlig hull der. Det kan jo være ganske mistenkelig for framtidige arbeidsgivere det også. Utover det skal det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar

Altså, kan ikke det skape komplikasjoner for henne senere, at hun har fått sparken fra en jobb?

men om det ender med at hun får sparken selv så er det vel ikke verdens undergang.

Dog, fremdeles irriterende å få fyken når sjefen vet du skal si opp selv, men men.

Du skjønte ikke helt det derre med å få sparken kontra å bli oppsagt, gjorde du vel?

For å få sparken så må hun ha har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd, eller på annen måte vesentlig har misligholdt arbeidsavtalen. Har hun det, da?

I så fall er det en haug med formkrav som må være oppfylt før dette møtet finner sted.

 

Og hvis det er en gjensidig oppsigelsestid på 3 mnd. som er ganske vanlig og som passer med faktum, så er arbeidsgiveren i sin fulle rett til å si henne opp (altså ikke sparke henne) innenfor dette tidsrommet uten altfor mange dirkedarer.

 

Men jeg må si meg enig i at det ser bedre ut på en CV at arbeidstageren har sagt opp sin stilling etter eget ønske (siden dagpenger ikke lenger er noe tema). Heller det enn at det står at vedkommende ble oppsagt før prøvetiden var utløpt. En slik uttalelse på cv-en ville fått en ny arbeidsgiver til å stusse.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... det derre med å få sparken kontra å bli oppsagt...

 

For å få sparken så må hun ha har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd, eller på annen måte vesentlig har misligholdt arbeidsavtalen.

 

Jeg søker etter "sparken" i arbeidsmiljøloven og får null treff. "Få sparken" er vel ikke noen juridisk term, og kan vel like gjerne på folkemunne bety at man blir oppsagt pga. nedbemanning eller andre forhold man ikke er skyld i, som at man får avskjed pga. pliktbrudd eller annet mislighold?

 

Får man derimot en attest hvor det står at man er "avskjediget" har man noe å forklare om man legger den attesten ved framtidige jobbsøknader.

Lenke til kommentar
Men jeg må si meg enig i at det ser bedre ut på en CV at arbeidstageren har sagt opp sin stilling etter eget ønske (siden dagpenger ikke lenger er noe tema). Heller det enn at det står at vedkommende ble oppsagt før prøvetiden var utløpt. En slik uttalelse på cv-en ville fått en ny arbeidsgiver til å stusse.

 

G :)

Men nå er det vel slik at det ikke er serlig vanlig å skrive hvorfor man sluttet på CV-en? Har aldri sett det har vert oppført ihvertfal.
Lenke til kommentar
Men jeg må si meg enig i at det ser bedre ut på en CV at arbeidstageren har sagt opp sin stilling etter eget ønske (siden dagpenger ikke lenger er noe tema). Heller det enn at det står at vedkommende ble oppsagt før prøvetiden var utløpt. En slik uttalelse på cv-en ville fått en ny arbeidsgiver til å stusse.

 

G :)

Men nå er det vel slik at det ikke er serlig vanlig å skrive hvorfor man sluttet på CV-en? Har aldri sett det har vert oppført ihvertfal.

Ja, du har rett. Min tanke var at dette kom på attesten fra arbeidsgiveren.

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... det derre med å få sparken kontra å bli oppsagt...

 

For å få sparken så må hun ha har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd, eller på annen måte vesentlig har misligholdt arbeidsavtalen.

 

Jeg søker etter "sparken" i arbeidsmiljøloven og får null treff. "Få sparken" er vel ikke noen juridisk term, og kan vel like gjerne på folkemunne bety at man blir oppsagt pga. nedbemanning eller andre forhold man ikke er skyld i, som at man får avskjed pga. pliktbrudd eller annet mislighold?

 

Får man derimot en attest hvor det står at man er "avskjediget" har man noe å forklare om man legger den attesten ved framtidige jobbsøknader.

 

Nei, du finner nok ikke ”få sparken” i arbeidsmiljøloven. Det er som du sier ingen juridisk standard. Det som derimot er tilfelle er at den juridiske betegnelsen ”avskjed” i juridiske kretser forstås som ”å få sparken”, nettopp fordi det er så negativt ladet og også fordi det har så store konsekvenser. Jeg trodde at koblingen mellom de to fremkom i mitt innlegg lenger oppe, men det var vel ikke tydelig nok. Avskjed reguleres av Aml. § 15-14

I denne utmerkede, juridiske artikkelen kan man lese: http://www.tryti.no/fagstoff_detail.php?vid=454

Avskjed

Avskjed er arbeidsmiljølovens betegnelse på øyeblikkelig fratreden, det som i dagligtalen ofte kalles for å "få sparken". Utgangspunktet etter arbeidsmiljøloven § 15-14 er at arbeidsgiver kan avskjedige arbeidstakere som har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd, eller på annen måte vesentlig har misligholdt arbeidsavtalen. Dette er strenge vilkår, og avskjed skal være en unntaksløsning.

Og du har jo helt rett i at for arbeidstageren derimot er det vel ett fett angående terminologien, det være seg om fratredelsen skjer ved avskjed eller oppsigelse. Like negativt er det like fullt, og like uønsket føler man seg uansett, så ”å få sparken” i folkelig omtale føles nok som riktig betegnelse for ham/henne.

 

Og du er også inne på en annen interessant del av avskjed, nemlig hva som kan/skal stå på attesten når man blir oppsagt eller avskjediget. Det er Aml. § 15-15 som er hjemmelen, og man kan lese:

§ 15-15. Attest

(1) Arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.

(2) Denne bestemmelse begrenser ikke arbeidstakers rett til å kreve en mer utførlig attest i arbeidsforhold hvor dette er sedvane og ikke annet er fastsatt i tariffavtale.

(3) Arbeidstaker som blir avskjediget har også krav på attest, men arbeidsgiver kan uten nærmere angivelse av grunnen opplyse i attesten at arbeidstakeren er avskjediget.

 

Ikke noe hyggelig å ha på attesten. Selvfølgelig kan man la være å fremlegge den til ny arbeidsgiver, men dersom man ikke kan/vil fremlegge attest fra siste arbeidsgiver, så vil kanskje den nye arbeidsgiveren mistenke at fratredelsen kanskje ikke var regulær.

 

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun jobber også annenhver helg ett annet sted, så de har hun ikke krav om dagpenger uansett.

 

Det kan da godt hende hun har krav på reduserte dagpenger om hun kun jobber annenhver helg.

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

 

* Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.

* Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 113 462 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 226 923 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene

* Er reell arbeidssøker.

* Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

* Bor eller oppholder deg i landet.

* Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.

 

Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er:

 

* Permittert helt eller delvis

* Etablerer egen virksomhet

* Arbeidsløs grunnet konkurs

* EØS-borger med visse vilkår

* Nydimittert vernepliktig

Lenke til kommentar

Men her kommer egentlig spørsmålet; hun har jo prøvd å levere oppsigelsen, og det vet allerede sjefen også. Så har hun lov til å sparke henne da, når hun har prøvd å sagt opp? Nå skal hun prøve å få levert oppsigelsen personlig i morgen, under det møtet da. Men hva om sjefen får talerom først, og ender opp med å gi henne sparken før hun får levert oppsigelsen?

 

Jeg synes det er noen huller i måten du presenterer saken, for står også;

 

Grunnen til at hun endte opp som ekstravakt er fordi hun egentlig skulle slutte, fordi hun enkelt og greit ikke trivdes og at det ikke var en jobb for henne, men hun og sjefen kom frem til at hun skulle være oppført som ekstravakt en stund i stedet. Og om hun da ikke trivdes, så kunne hun komme med en oppsigelse.

 

Altså for meg virker det som sjefen har lagt til rette for henne og strukket seg for at hun kan prøve ut litt til før hun evt. sier opp selv. HVORFOR i huleste skal han da plutselig sparke henne?

 

Jeg mistenker at du ikke tar med at hun har uteblitt fra oppsatte vakter/jobb? Right? Siden hun liksom prøvde "å snike seg" ned å levere oppsigelse til andre enn sjefen sjøl kan det virke slik.

 

Har hun uteblitt fra jobben er det i såfall oppsigelse/avskjedsgrunn god nok, og da hjelper det ikke henne å "være først ute" med levere oppsigelse for å slippe å få sparken.

 

Men du får rette meg hvis jeg tar helt feil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...