Gå til innhold

Republikanske motkandidater til Obama, 2012? Hvem?


Anbefalte innlegg

Og hva med de som ikke bare får influense, men har mer alvorlige lidelser som gjør at de ikke kan jobbe overhodet? Selvsagt skal de få penger av staten.

Jeg tror vel problemet er at NAV indirekte bidrar til at det blir langt flere av disse enn det egentlig behøver å være gjennom å hjelpe de som er i grenseland på en såpass dårlig måte at de istedet for å komme tilbake heller blir permanent uføre.

 

NAV har mange problemer, og ligger lagelig til for kritikk, men det er heller ikke NAV som er skyld i at folk får sosialstønad eller trygd. Det er lovfestet. NAV bare organiserer det hele.

 

Jeg tror det i mange tilfeller er NAV i seg selv som er skyld i at folk får trygd. Hvis det ikke var lovfestet. Er det mange som ville ta et steg ned i kjelleren og så komme seg opp igjen. Med Nav tror jeg minst 300 % flere enn ellers ender opp som syke.

 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg, men du snakker om to forskjellige ting. Det ene er trygdelovene i Norge, og det andre er et vandrevet byråkratisk statlig boondoggle som burde endres. Folketrygdeloven bør ikke nødvendigvis endres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sosialdemokrat og støtter Paul bryr du deg mer om folk utenfor enn innenfor USA Det er ok men trovedighet på empati for fattige amerikaner mangler når en velger Paul istedenfor mannen som ikke valgte å starte Irak krigen og vante nobel fredsprisen. Det viser hvor prioritene ligger med støtte for Paul istedenfor Obama

 

Paul har sagt at selv om europeiske land ble angrepet og ba om hjelp ville ingen komme fra USA Han ville ikke delta i WWII hvis han var president, Tyskland angrep ikke USA og han ville la Hitler gjør som han ville. Krigen mot Japan ville blitt den eneste lovlig krig ifølge Paul

 

Be careful what you wish for!

Dont throw the baby out with the dishwater!

 

Today is primary Day in Ohio. Who should i vote for?

 

Å fjerne minstelønn kan faktisk være bra. Minstelønn er stort sett det samme som makslønn, men blir så vidt jeg skjønner sjeldent hold. Dvs. folk tjener ofte mindre enn minstelønn. Da vil folk bli mer avhengige av hverandre og det vil kunne styrke fagforeningene som igjen kan styrke statlige velferdsprogram. De vil kunne stå sterkere mot arbeidsgiverne og vil få mer makt.

 

Stem på Dennis Kucinich. :thumbup:

Lenke til kommentar

Og hva med de som ikke bare får influense, men har mer alvorlige lidelser som gjør at de ikke kan jobbe overhodet? Selvsagt skal de få penger av staten.

Jeg tror vel problemet er at NAV indirekte bidrar til at det blir langt flere av disse enn det egentlig behøver å være gjennom å hjelpe de som er i grenseland på en såpass dårlig måte at de istedet for å komme tilbake heller blir permanent uføre.

 

NAV har mange problemer, og ligger lagelig til for kritikk, men det er heller ikke NAV som er skyld i at folk får sosialstønad eller trygd. Det er lovfestet. NAV bare organiserer det hele.

 

Jeg tror det i mange tilfeller er NAV i seg selv som er skyld i at folk får trygd. Hvis det ikke var lovfestet. Er det mange som ville ta et steg ned i kjelleren og så komme seg opp igjen. Med Nav tror jeg minst 300 % flere enn ellers ender opp som syke.

 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg, men du snakker om to forskjellige ting. Det ene er trygdelovene i Norge, og det andre er et vandrevet byråkratisk statlig boondoggle som burde endres. Folketrygdeloven bør ikke nødvendigvis endres.

 

Jeg er usikker på akkurat det. Jeg tror elendigheten begynner for mange ved at de tenker at de har jobbet ærlig og hardt, betalt skattene sine og så skal bruke rettighetene sine. Problemet er at de ikke vet hva de begir seg ut på. Jeg tror det hadde vært bedre om det var mindre rettigheter.

Lenke til kommentar

Feil! De industriene du opererer med der har MINSTELØNN, men alle ansatte som er medlem i en fagforening har TARIFFLØNN.

 

Tariff erstatter selvsagt minstelønn, da grunnen til at det ER minstelønn i de yrkene du snakker om er at det er mye vikariater og utenlandsk arbeidskraft, slik at det blir vanskelig for fagforeningene å få noen virkning.

Du snakker med en gammel fagforeningsarbeider her, altså, så det gjelder å holde tunga rett i munnen.

Jeg har holdt "tunga rett i munnen". Tariff er IKKE minstelønn.

 

Jeg er tilhenger av fagforeninger såfremt de IKKE hindrer folk som IKKE ønsker å være medlem i å jobbe fritt hvor og hvordan de vil.

 

Noen foretrekker hjelp til lønnsforhandlinger, samt diverse andre tjenester som fagforenginene tilbyr.

 

Da er det bare naturlig at disse forhandler på sine medlemmers vegne med arbeidsgivere (som også kan organisere seg om de ønsker det).

 

EN slik frivillig fremhandlet avtale er det intet problem med og det har intet med minstelønn å gjøre siden det siste er en lovfestet minimumslønn.

 

Desverre har man ofte sett eksempler på fagforeninger som tyr til vold for å hindre andre i å "konkurere" med dem. Mao de tyr til vold for å forhindre at de som ikke er medlemmer fritt kan jobbe hvor de måtte ønske det. Iblandt klarer de å overtale Staten til å stå for voldsbruken, slik at de ikke selv må skitne til sine hender.

 

På den annen side har også arbeidgiver tydd til vold mot arbeidere, så der er få uskyldige her.

 

Vet desverre ikke helt hvordan det står til hjemme på berget i så henseende i det siste?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil! De industriene du opererer med der har MINSTELØNN, men alle ansatte som er medlem i en fagforening har TARIFFLØNN.

 

Tariff erstatter selvsagt minstelønn, da grunnen til at det ER minstelønn i de yrkene du snakker om er at det er mye vikariater og utenlandsk arbeidskraft, slik at det blir vanskelig for fagforeningene å få noen virkning.

Du snakker med en gammel fagforeningsarbeider her, altså, så det gjelder å holde tunga rett i munnen.

Jeg har holdt "tunga rett i munnen". Tariff er IKKE minstelønn.

 

Jeg er tilhenger av fagforeninger såfremt de IKKE hindrer folk som IKKE ønsker å være medlem i å jobbe fritt hvor og hvordan de vil.

 

Noen foretrekker hjelp til lønnsforhandlinger, samt diverse andre tjenester som fagforenginene tilbyr.

 

Da er det bare naturlig at disse forhandler på sine medlemmers vegne med arbeidsgivere (som også kan organisere seg om de ønsker det).

 

EN slik frivillig fremhandlet avtale er det intet problem med og det har intet med minstelønn å gjøre siden det siste er en lovfestet minimumslønn.

 

Desverre har man ofte sett eksempler på fagforeninger som tyr til vold for å hindre andre i å "konkurere" med dem. Mao de tyr til vold for å forhindre at de som ikke er medlemmer fritt kan jobbe hvor de måtte ønske det. Iblandt klarer de å overtale Staten til å stå for voldsbruken, slik at de ikke selv må skitne til sine hender.

 

På den annen side har også arbeidgiver tydd til vold mot arbeidere, så der er få uskyldige her.

 

Vet desverre ikke helt hvordan det står til hjemme på berget i så henseende i det siste?

 

Jeg kan ikke uttale meg om hva du tror og mener, men jo: tariff inkluderer minstelønn. Dette er helt grunnleggende.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke uttale meg om hva du tror og mener, men jo: tariff inkluderer minstelønn. Dette er helt grunnleggende.

Hmm, ser ut til at jeg slurvet litt der med norsken, og antok at det hadde samme betydning som på engelsk.

 

Minimum wage

A minimum wage is the lowest hourly, daily or monthly remuneration that employers may legally pay to workers.

 

 

Minstelønn

Minstelønn er en fastsatt nedre lønnsgrense som avtales eller bestemmes. Minstelønn kan lovfestes, og gjelder da for alle arbeidere i et land, eller den kan være avtalt i en tariffavtale mellom arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjoner, såkalt tariffavtalt minstelønn.

 

Intet i veien med en slik avtale, om den er frivillig inngått av begge parter og kun dekker partene til en slik kontrakt.

 

Om den derimot, via lov eller regulering, forhindrer andre, som ikke er part i denne avtalen, i å jobbe for lavere lønn eller ansette folk for lavere lønn kan den føre til arbeidsledighet.

 

Dette (fra samme kilde) ser derimot ut til at det faktisk ikke er noen minstelønn (i den amarikanske forståelsen av ordet) i Norge

Det er ikke lovfestet minstelønn i Norge. For en arbeidstaker betyr dette at dersom han eller hun ikke er medlem av noen arbeidstakerorganisasjon er det ingen regler som regulerer lønnsnivået.

 

Men du kan gjerne belyse saken i mer detalje?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det kan jeg. LO har nemlig som standardprinsipp at lønnsvilkårene for en bransje også skal gjelde de som ikke er medlem av en arbeidstakerorganisasjon.

Du vet... Sosialisme ;)

 

Om dette blir forhandlet frem frivillig mellom de to parter ser jeg intet problem med dette.

 

Det jeg lurer på er de (små?)bedrifter som ikke er med i NHO(?) og som derved ikke er part til avtalen, hvordan stiller det seg med dem?

Lenke til kommentar

De må velge om de vil bruke avtalen eller ikke. De fleste gjør det fordi de da slipper å tenke noe mer på det. Ingen lønnsforhandlinger = mindre problemer. For ikke å snakke om at dersom arbeidstakerne organiserer seg likevel, har de ikke tjent noe som helst på å stå alene.

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

De må velge om de vil bruke avtalen eller ikke.

Da er den grei for meg, for dermed er "minstelønnen" i Norge såvidt jeg forstår en frivillig ordning mellom partene og har derved ikke som sådan noen faktisk påbudt minstelønn (bortsett fra nevnte bransjer).

 

Derved er vi tilbake til min observasjon om at ordene betyr to helt forskjellige ting i Norge og i utlandet og per Amerikansk definisjon eksisterer ingen "minimum salary" i Norge.

 

Mao Norge er mer liberal en USA på dette feltet. :)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

De må velge om de vil bruke avtalen eller ikke.

Da er den grei for meg, for dermed er minstelønnen i Norge såvidt jeg forstår en frivillig ordning mellom partene og har derved ikke som sådan noen faktisk påbudt minstelønn (bortsett fra nevnte bransjer).

 

Derved er vi tilbake til min observasjon om at ordene betyr to helt forskjellige ting i Norge og i utlandet og per Amerikansk definisjon eksisterer ingen "minimum salary" i Norge.

 

Mao Norge er mer liberal en USA på dette feltet. :)

Nei, Norge har ikke minstelønn, men vi har allmengjorte tariffer som betyr, som tofagerl har nevnt, at de gjelder alle som jobber innenfor et felt. Minstelønn(statsregulert) er noe fagbevegelsen er ganske sterkt imot.

Lenke til kommentar

Nei, Norge har ikke minstelønn, men vi har allmengjorte tariffer som betyr, som tofagerl har nevnt, at de gjelder alle som jobber innenfor et felt.

Nei, om jeg har forstått ham riktig er hverken arbeidstager eller giver i en viss sektor tvunget til å bruke disse tariffene, inkludert "minstelønna"

 

Minstelønn(statsregulert) er noe fagbevegelsen er ganske sterkt imot.

Nja, det var da de fagfeltene nevt over hvor de faktisk har fått dette innført da?

Lenke til kommentar

Nei, Norge har ikke minstelønn, men vi har allmengjorte tariffer som betyr, som tofagerl har nevnt, at de gjelder alle som jobber innenfor et felt.

Nei, om jeg har forstått ham riktig er hverken arbeidstager eller giver i en viss sektor tvunget til å bruke disse tariffene, inkludert "minstelønna"

Det er mulig at de ikke er tvunget, men heller ingen kan nekte dem.

Minstelønn(statsregulert) er noe fagbevegelsen er ganske sterkt imot.

Nja, det var da de fagfeltene nevt over hvor de faktisk har fått dette innført da?

Minstelønn er ikke innført i Norge. Om du mener allmengjøring av tariffer, så har jo selvsagt staten noe å si der(sørge for at det blir fulgt), men det er likevel ikke staten som bestemmer hvor mye disse tariffene skal være. Det blir forhandlet frem mellom representanter for fagforeningen og arbeidsgiverorganisasjonen.

Lenke til kommentar
.
Minstelønn(statsregulert) er noe fagbevegelsen er ganske sterkt imot.

Nja, det var da de fagfeltene nevt over hvor de faktisk har fått dette innført da?

Minstelønn er ikke innført i Norge. Om du mener allmengjøring av tariffer, så har jo selvsagt staten noe å si der(sørge for at det blir fulgt), men det er likevel ikke staten som bestemmer hvor mye disse tariffene skal være. Det blir forhandlet frem mellom representanter for fagforeningen og arbeidsgiverorganisasjonen.

 

Ser ut for meg at innen disse fagfeltene gjelder avtalen også for de som IKKE er part til avtalen. Dvs de facto minimum wage fastsatt av private aktører.

 

Gjennom Allmenngjøringsloven har arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene anledning til å fremme krav om allmenngjøring av tarifflønn. Dette har blitt gjennomført eksempelvis i bygg- og anleggsbransjen, gjennom Forskrift om allmenngjøring av tariffavtale for byggeplasser i Norge [3]. I praksis fungerer dette som en lovpålagt minstelønn, men kun for de bransjene Tariffnemda har bestemt.

 

allmenngjøringsloven

§ 5. Vedtak om allmenngjøring av tariffavtaler mv.

Tariffnemnda kan treffe vedtak om at en landsomfattende tariffavtale helt eller delvis skal gjelde for alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art avtalen omfatter, i en bransje eller en del av en bransje, med de begrensninger som følger av eller i medhold av arbeidsmiljøloven § 1-7.

Tariffnemnda kan treffe slikt vedtak dersom det er dokumentert at utenlandske arbeidstakere utfører eller kan komme til å utføre arbeid på vilkår som samlet sett er dårligere enn det som gjelder etter landsomfattende tariffavtaler for vedkommende fag eller bransje, eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke.

 

Mao hensikten er å hindre arbeidtagere i bransjen blir utsatt for konkurranse fra utlendinger, selv om dette betyr at det blir vanskelig for utlendinger å få jobb i bransjen.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Ron Paul eller Obama. Usikker på hvem av dem jeg ville valgt på om jeg var amerikaner. (Trenger igrunn å sette meg mer inn i Obamas politikk - jeg vet at han har gjort mye bra, da...) Har bare sett litt på diskusjonene mellom presidentkandidatene, som foregår nå, og syntes ut i fra disse at Ron Paul er den eneste av dem som faktisk virker normal, fornuftig, og har en god politikk for landet, som landet er tjent med.

 

De andre er jo helt tilbakestående dumme!...

Newt Gingrich gikk fra kona da han fant ut at hun hadde kreft, og fordi han mente at hun ikke var ung nok, og heller ikke hadde pent nok utseende til å være presidentens kone(... I kid you not!!) Da kan man jo bare tenke seg hvor kynisk politikk han har...

 

 

(Gingrich said of his first wife: "She's not young enough or pretty enough to be the wife of the President. And besides, she has cancer.")

 

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser ut for meg at innen disse fagfeltene gjelder avtalen også for de som IKKE er part til avtalen. Dvs de facto minimum wage fastsatt av private aktører.

 

Gjennom Allmenngjøringsloven har arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene anledning til å fremme krav om allmenngjøring av tarifflønn. Dette har blitt gjennomført eksempelvis i bygg- og anleggsbransjen, gjennom Forskrift om allmenngjøring av tariffavtale for byggeplasser i Norge [3]. I praksis fungerer dette som en lovpålagt minstelønn, men kun for de bransjene Tariffnemda har bestemt.

 

allmenngjøringsloven

§ 5. Vedtak om allmenngjøring av tariffavtaler mv.

Tariffnemnda kan treffe vedtak om at en landsomfattende tariffavtale helt eller delvis skal gjelde for alle arbeidstakere som utfører arbeid av den art avtalen omfatter, i en bransje eller en del av en bransje, med de begrensninger som følger av eller i medhold av arbeidsmiljøloven § 1-7.

Tariffnemnda kan treffe slikt vedtak dersom det er dokumentert at utenlandske arbeidstakere utfører eller kan komme til å utføre arbeid på vilkår som samlet sett er dårligere enn det som gjelder etter landsomfattende tariffavtaler for vedkommende fag eller bransje, eller det som ellers er normalt for vedkommende sted og yrke.

 

Mao hensikten er å hindre arbeidtagere i bransjen blir utsatt for konkurranse fra utlendinger, selv om dette betyr at det blir vanskelig for utlendinger å få jobb i bransjen.

At det virker som en minstelønn i praksis er jeg enig i. Likevel, det er IKKE politikere som fastsetter hva denne "minstelønnen" skal være, men partene i arbeidslivet. Om noen vil forhandle på egenhånd med arbeidsgiver så kan de det. Det er flere eksempler av brukere her på forumet som påstår at de har fått høyere lønn enn fagorganiserte ved å forhandle selv direkte med arbeidsgiver.

 

Utlendinger har ikke noe problem med å få jobb i Norge innen f.eks. annlegsarbeid. Derimot ville de utkonkurert nordmenn om de kunne tilbydd arbeidsgiver å jobbe for 20 kroner i timen. Ingen nordmenn kan jobbe for 20 kroner i timen.

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Utlendinger har ikke noe problem med å få jobb i Norge innen f.eks. annlegsarbeid. Derimot ville de utkonkurert nordmenn om de kunne tilbydd arbeidsgiver å jobbe for 20 kroner i timen. Ingen nordmenn kan jobbe for 20 kroner i timen.

Om utlendingen kan, så kan nordmannen også. Noe annet er at han ikke vil.

 

Er det riktig å forhindre utlendinger å få jobb fordi nordmenn MÅ tjene 150kr/timen?

 

Er det riktig å skape ett slags "monopol" for å gjøre at de som vil kjøpe hus må betale 2-3 ganger mer enn nødvendig for å betale "norske" lønninger?

 

Ordningen skader både Ola Nordmann (som må betale mer enn nødvendig) og den som har mest behov for arbeidet (den fattige utlendingen). Snakk om solidariatet med de som har det værre enn seg selv!

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Hehehe.. Bare en ting jeg lurer på... Finnes det noe parti, eller kjent politiker i amerika som passer denne profilen:

 

Economic Left/Right: 0.00

Social Libertarian/Authoritarian: -3.85

??? Det er min profil... Hvilket parti ville passet meg best dersom jeg var amerikaner og bodde i statene???

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...