Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Corsa 1998 starter ikke


Gustav34

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en Opel Corsa 1,0 1998 modell. I dag kjørte jeg til butikken og handlet mel, sukker og egg til pannekaker, men da jeg skulle starte bilden igjen ville den ikke starte. Den kinner ikke i det hele tatt. Når jeg vrir rundt nøkkelen er det ingen reaksjon fra motoren. Batteriet er bra, så det kan ikke være det. Jeg ble dytta igang og da gikk bilen som normalt. Da jeg kom hjem prøvde jeg å starte bilen, men den ville ikke. Nå står den i garasjen og venter på å bli frisk. Er det noen som har et tips om hva som kan være galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som startmotoren som har gått siden den ikke "kjinner". Hører du et "klikk" i det du vrir tenningsnøkkelen så slår solonoiden inn, hvis ikke så får du ikke strøm til startmotoren i det heletatt.

Skrevet (endret)

Hei! Jeg har en Opel Corsa 1,0 1998 modell. I dag kjørte jeg til butikken og handlet mel, sukker og egg til pannekaker, men da jeg skulle starte bilden igjen ville den ikke starte. Den kinner ikke i det hele tatt. Når jeg vrir rundt nøkkelen er det ingen reaksjon fra motoren. Batteriet er bra, så det kan ikke være det. Jeg ble dytta igang og da gikk bilen som normalt. Da jeg kom hjem prøvde jeg å starte bilen, men den ville ikke. Nå står den i garasjen og venter på å bli frisk. Er det noen som har et tips om hva som kan være galt?

 

Hvis batteriet er i orden, så er det enten starteren, ledningsbrudd/spenningsfall eller teningslåsen som er problemet. Den eneste måten å finne det ut på er å måle på starteren. Sjekk at det er godt over 12V (helst 12,6-8 V) på den største ledningen. Sjekk deretter med f.eks. en prøvelampe at det er strøm i den minste ledningen når noen prøver å starte. Hvis disse er i orden er starteren defekt og må byttes. Sjekk også jordingsledningen fra motoren til batteriet for sikkerhets skyld.

 

Hvis starteren ikke har strøm i den største ledningen, så ligger feilen mellom starter og batteri. Er det ikke strøm i den lille ledningen, så ligger feilen mellom batteri, via tenningslås, og starter. Det kan da være tenningsbryteren som er defekt.

Endret av LiamH
Skrevet

Det er helt typisk opel syndrom, det er innslaget på starteren som er utslitt og slår ikke inn, om du prøver og starte den flere ganger fort etter hverandre så vil den slå inn en gang i blant vedder jeg på.

Skrevet

Det er ikke noe klikk når jeg vrir rundt nøkkelen. Og prøver jeg å starte gjentatte ganger, så starter den ikke da heller, så "Opel-syndromet" som "Gryterett" nevner er det kanskje ikke.

Skrevet (endret)

Du må, som nevnt, måle på starteren om den får strøm. Skaff deg en prøvelampe og sett ene enden til jord/gods og den andre enden på den store ledningen inn på starteren. Denne skal få prøvelampen til å lyse konstant uansett om tenningen er på eller ikke. Lyser denne, så går noen inn i bilen og prøver å starte bilen mens du setter enden på prøvelampen over på den lille ledningen, da fortsatt tilkoblet jord. Lyser denne, så er starteren defekt hvis den har jording til batteriet.

 

Sjekk derfor også jordingskabelen mellom motoren og batteriet. Starteren er jordet i motorblokka, så det er ikke noe jordingskabel på selve starteren, men istedet mellom motor og batteri. Det kan hende at kabelen går via chassiset og deretter til batteriet, men denne må likevel være i orden hvis starteren skal slå inn. Siden du ikke får noe reaksjon på starteren ville jeg anbefale deg å visuelt sjekke denne før du måler på pluss-siden (altså ledningene inn på starteren).

Endret av LiamH

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...