Gå til innhold

Ny gamer pc, stillegående, 10 k+, hjelp trengs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har planer om å kjøpe meg en ny gamer data. Jeg kan veldig lite om datakomponenter og hva som er godt/dårlig, så trenger derfor hjelp.

Jeg har tenkt å bruke omtrent 10 000 kr, blir ofte litt mer. Jeg har skjerm, høytalere, tastatur, mus. Trenger "kun" dataen.

Bruksområde:

Den kommer nok hovedsaklig til å bli brukt som gamer data, er det den skal bli kjøpt for.

Har ingen planer om å overklokke dataen. Vet knapt nok hva det er og leste at man mister garantien.

En venn av meg anbefalte meg å kjøpe en SSD harddisk, noen andre meninger her?

Har hørt at det lønner seg å bygge dataen selv. Er det stor forskjell mellom å bygge den selv og å komponere (krysse av for de delene man ønsker) den selv?

Jeg ønsker også at den skal være stillegående.

Mine krav til dataen: den skal være kjapp og stillegående.

Noen som kan komme med komplette forslag? I og med at jeg aldri har bygget en data før så er det vel egentlig utelukket? Men hvis dette er noe enhver kan gjøre, så skal vel jeg også greie det.

Noe mer info som trengs for at dere skal kunne hjelpe meg, så bare si ifra.

Setter STOR pris på all hjelp som jeg kan få :)

- Noob i datakjøp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo starte jeg da.

- I7...

- Asus P6X58D-E

- Corsair XMS3 6GB

- Samsung F3 1 TB eller Western Digital 1 TB

- C300 64 GB

- Corsair HX 750W

- Radeon HD 6870

- Kabinnett bør du nesten velge selv, siden det går på utseende, men kan anbefale HAF serien til Cooler master.

- Corsair A50

https://prisguiden.no/profil/lister/120043

Her har jeg laget en liste:D Lykke til med kjøp av PC!

Skrevet

Så på netshop og der var det slik at man bare kunne krysse av for ønskete deler.

Kan dere se igjennom og se om det er noe av det som jeg burde bytte ut?

Cooler Master HAF 922 Mini, Miditower

MIST, 650W, avtagbare kabler, rev.4

ASUS P6T SE, X58, Socket-1366

Intel Core i7 950 Quad 3,06Ghz *****

OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1333MHz eller OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1600MHz

Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II Gen2

Seagate 1,5TB S-ATA II 7200RPM

ASUS GeForce GTX 460 768MB PhysX CUDA

SLI/CrossFire skjermkort (NB Krever minimum 550W PSU) INGEN, vet ikke hva det er

Tri-SLI/CrossfireX (NB Krever minimum 750W PSU) INGEN, vet ikke hva det er

Lydkort, trengs dette? eller ligger det inni hovedkort eller noe...?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64 bit Home Premium

***** Har sett at det er en del forskjellige Intel Core i7 prossesorer...:

Intel Core i7 950 Quad 3,06Ghz

Intel Core i7 975 Quad 3,33Ghz

Intel Core i7 980X 3,33Ghz Hexa Extreme

Jeg valgte Intel Core i7 950 Quad 3,06Ghz på grunn av at denne var vesentlig billigere, er den ikke god så si fra.

Link til den jeg brukte:

http://www.netshop.no/Avdelinger/PC--and--SERVERE/Stasjonær-PC/PC-bygger/Netshop-Free/NetShop-Free-Intel-1366-PC-bygger-Konfigurer-din-egen-maskin-m--Win7-36418.aspx

Link til en gamer PC som kan konfigureres:

http://www.netshop.no/Avdelinger/PC--and--SERVERE/Stasjonær-PC/PC-bygger/Netshop-Gamer/NetShop-Gamer-PC-Intel-1366-Konfigurer-din-egen-maskin-m--Win7-43897.aspx

Jeg burde kanskje bruke denne linken istedenfor? Den koster noen tusen mer, men håpet at dere kunne komme med et forslag til en ferdig konfigurert versjon til ca 10 k.

Vet ikke om det har noe for seg å bruke denne linken, men tenkte at det måtte jo være noen fordeler siden det faktisk er en gamer PC.

Skrevet (endret)

Skift til Corsair HX 650W PSU og Sapphire Radeon 6870 skjermkort. kjøp også 1600 mhz RAM

bør kanskje også skifte til en Samsung F3 1tb HDD istedet for Seagate, men det er bare etter personlig erfaring

da er du klar

Endret av beirch
Skrevet (endret)

Er enig i alt han over meg anbefaler!! Det er noe du nesten bare må gjøre. En i7 blir "litt overkill" hvis du skal ha ett GTX 460 768MB.

Ellers ønsker jeg deg lykke til med valg av pc!!:D

EDIT: Har hørt at Seagate er bråkete, bare for å nevne det.

Endret av jonskja
Skrevet

Det skjermkortet dere snakker om var jo vesentlig dyrere. Når jeg søkte på prisguiden så fant jeg to stk:

Gigabyte Radeon HD 6870 1 GB

Sapphire Radeon HD 6870 1 GB

Hvilken skal jeg velge? Jeg skjønte lite, men jeg tror at den billigste er den beste?

Et annet spørsmål:

Er det noe poeng med 6GB minne istedenfor 4GB? Har hørt at man ikke trenger mer enn 4GB, stemmer det?

Takker for all hjelp :)

Skrevet (endret)

Prisguiden er mer rellevant dersom du skal bestille hvor det er billigst / ifra forskjellige plasser, og sette sammen selv.

Socket 1366 plattformen har prosessorer som bruker tripleminnekanaler.
Det er altså optimalt med 3 enheter, eller 6 enheter. (i dette tilfellet 2GB+2GB+2GB)

Socket 1156 har doble minnekanaler.

Endret av Zeph
Skrevet
Skrevet

Ville gått for HD 6870 med tanke på oppgradering senere. Lettere å få i tak i ett helt likedan kort da... Og så bruke pengene du sparer der på å gå opp til 750W strømforsyning. Ellers ser det kjempebra ut:)

Skrevet

Her kan du se alle skjermkortene jeg kan velge mellom:

ASUS GeForce 9500GT, 1024MB

ASUS GeForce GTS250, 512MB

ASUS GeForce GTX 460 1GB GDDR5 DIRECTCU

ASUS GeForce GTX 460 768MB PhysX CUDA

ASUS GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA

ASUS Radeon HD 4350 512MB DDR2 Silent

ASUS Radeon HD 5570 1GB DDR3

ASUS Radeon HD 5670 1GB GDDR5

ASUS Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Club3D GeForce GTX 285 1 GB Bulk

Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

PowerColor Radeon HD 5770 1GB GDDR5

Sapphire Radeon HD 5770 1024MB GDDR5

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

Ut fra dette, hva bør jeg velge?

Du sier at jeg bør bruke pengene jeg sparer på å gå opp til en 750W strømforsyning. Trenger jeg så mye?

Skrevet

Vil bare nevne at både ati (bulldozer) og intel (sandy bridge) kommer med ny prosessor arkitektur og nye sockets i begynnelsen av nyåret så det kan lønne seg å vente noen mnd da alt du kjøper nå kommer til å vere utdatert om ca et halt år.

Man spekulerer om ca +50% ytelse over dagens modeller fra begge aktører.

Om du skal kjøpe noe nå ville jeg gått for amd's phenom 955 da denne er mye billigere enn i7 og det er liten reel forskjell i spill på ren fps mellom di to.

Kan sammenligne div cpu's her: http://www.hardwarecanucks.com/charts/

Skrevet

Disse nye prossesorene, blir ikke de en del dyrere?

Har egentlig tenkt å kjøpe ny data nå, for min gamle er ødelagt og jeg vil ha en gamerdata i jule ferien :new_woot:

Men hva mener du med at den kommer til å bli utdatert etter et halvt år? Den vil jo funke sikkert i mange år, og spill vil vel også funke på den i mange år...?

Skrevet

Disse nye prossesorene, blir ikke de en del dyrere?

Har egentlig tenkt å kjøpe ny data nå, for min gamle er ødelagt og jeg vil ha en gamerdata i jule ferien :new_woot:

Men hva mener du med at den kommer til å bli utdatert etter et halvt år? Den vil jo funke sikkert i mange år, og spill vil vel også funke på den i mange år...?

Med utdatert så mener jeg at di er langt unna ytelses toppen og at det mer eller mindre stopper å komme tilbehør/støtte til di. Bios oppdateringer kommer også sjeldnere om di ikke stopper helt.

Dyrere blir det nok ja men tror du trygt kan regne med at dagens i7 koster mere enn bulldozer kommer til å gjøre.

Ang spill så har jo konsoller satt en stor brems på utvikling av teknologi så en spill maskin trenger ikke lengre vere det kraftigste på markedet da nesten alt som er av pc spill utvikles til underlegende konsoller.

Skrevet

Jeg ikke planer om å betale MER enn maks 11 k,

så da er det ikke noe poeng i å vente :) og i tillegg skal den brukes til gaming :)

Men takk for info

Skrevet

Jeg ikke planer om å betale MER enn maks 11 k,

så da er det ikke noe poeng i å vente :) og i tillegg skal den brukes til gaming :)

Men takk for info

Ville nok ha klart å holdt det under 10k uansett men skjønner selvfølgelig om du ikke vil vente :)

Tok meg friheten å sette opp et amd oppsett til ca 7000 som burde gi alt du trenger av ytelse en stund framover:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=860485&su=891156D7-C09D-42E9-95F8-3295B2F11745

Litt om delene:

La med 750w strømforsyning så du lett kan oppgradere til Xfire og legge til noen extra enheter.

8 gig "billig men bra" minne da man tjener mere på mengder enn hastighet om man ikke skal overklokke.

La med dette hovedkortet da jeg selv har det og er veldig fornøyd. Man kan spare noen 100 lapper ved å gå for et eldre hovedkort med 790 chipset for samme ytelse men for denne prisen får man veldig mange features.

Skjermkortet valgte jeg da er det beste "bang for buck" kjøpet fortiden.

40g Ssd system disk. Strengt tatt ikke nødvendig og man merker egentlig ingen forskjell i spill fra en vanlig Hd om man ikke har veldig lite ram.

Tower og evt cpu kjøler la jeg ikke med da dette blir mest en smaks sak.

Holder meg selv til lian li kabinetter da di alltid er 100% kvalitet med mange smarte løsninger.

Skrevet (endret)

Så at du hadde laget et forslag til meg, tusen takk :)

Bare et problem, jeg har ikke tenkt å sette sammen dataen selv :p Netshop har oppdatert sin "bygg din egen pc" :D, så nå er det flere alternativer. Jeg har funnet ut sånn ca. hva jeg ønsker og det blir til ca 10k. Er en del av delene som har flere alternativer som jeg føler er nokså like, kan dere hjelpe meg her?

Tenker også dersom jeg bruker 10k isteden for 7k, så varer den sikkert lenger :D Forrige data jeg kjøpte, kjøpte jeg for omtrent 4 år siden

Bruker fortsatt denne:

Netshop, bygg egen data

Corsair strømforsyning, HX750W

Corsair strømforsyning, TX750W

Hvilken? Leste på et forum, men der ble de aldri enige :p

ASUS P6T SE, X58, Socket-1366 Denne inneholder lydkort??

Så at du kom med en 1156 Socket, er vel bedre med 1366?

Lancool PC-K62, Miditower, Sort Den har mange vifter :p

Intel Core i7 950 Quad 3,06Ghz

OCZ DDR3 6 GB Gold XTC 1600MHz

OCZ DDR3 6 GB Obsidian Triple Channel

Det er samme pris på disse to, men en eller annen forskjell må det vel være? Så og at du anbefalte 8 gb 1333MHz. Er det ikke dumt med 1333? og i tillegg har jeg hørt at jeg egentlig ikke trenger mer enn 4GB ram, så da er jo 6GB allerede "over-powered"?

Western Digital 1 TB Green 3,5", SATA 1TB er vel nok?

Angående SSD harddisk: Venter med å kjøpe dette. Maskinen går sikkert fort nok, og i tillegg er de sikkert vesentlig billiggere om et år eller noe :p Så en artikkel at Intel hadde bestemt seg for å reduserer prisen allerede, og det til billigst på markedet :p

PowerColor Radeon HD 6870 1GB GDDR5 1 995,-

HIS Radeon HD 6870 1GB GDDR5 "Turbo" 2 195,-

HIS Radeon HD 6870 1GB GDDR5 1 950,-

XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 2 050,-

Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 1 995,-

ASUS Radeon HD 6870 1GB GDDR5 1 950,-

Hvilken skal jeg velge?

Sony DVD-brenner AD-5260S intern

Denne er vel grei nok, er ingen ivrig CD/DVD brenner uansett.

Takker for all hjelp :D:D

Endret av xdatax
Skrevet

Alle 6870 kortene følger referanse designet så du kan trygt gå for det billigste da di gir samme ytelse.

Ang hovedkort så var det jeg linket til et amd (om det var meg du mente) så for intel ville jeg absolutt gått for 1366:).

Hovedkortet du har valgt kommer med innebygget lydkort ja.

Ang minne så ser du den ene er ratet som 8-8-8-24 mens den andre er 9-9-9-24 (lavere er bedre).

For windows 7 er 4gig nesten et minimum så du burde ha 6gig.

8 gig er ikke nødvendig men for amd oppsettet jeg satt opp har du ikke triple channel så da blir det enten 4 eller 8 gig om du vil bruke dual channel.

Forskjellen på di to strømforsyningene er at HX har noe nyere teknologi og bruker mindre strøm en TX. Den eldre TX utgaven derimot har fått masse skryt og har vist seg og vere en veldig bra strømfosyning som holder i mange år. Begge er bra valg egentlig.

Kan kanskje vere en ide å se på en dvd brenner som også kan lese blueray om du tror du kan få bruk for det?

Så denne var ganske billig: https://prisguiden.no/produkt/113912

Ser ellers ut som en bra maskin og du blir nok fornøyd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...