Gå til innhold

Problemer med å redde dokumenter i Ubuntu etter harddisk-krasj


Ciwie

Anbefalte innlegg

Hei! Pcen (Acer Aspire 5930g) fikk seg en liten smell for noen dager siden, og windows vil ikke lenger starte opp. Får beskjed om at feil på harddisken. Har derfor installert ubuntu i forsøk på å få tak i viktige filer som lå på c-disken.

 

Prøvde først med en gammel versjon av ubuntu, men fikk feilmelding når jeg skulle installere. Kjørte derfor fra cdrommen, og klarte etterhvert å bla meg fram til filene. Men siden jeg ikke hadde det installert, fikk jeg feilmelding når jeg skulle prøve å kopiere de inn på en ekstern disk.

 

Prøvde så med en nyere versjon av ubuntu (10.10) tror jeg det er. Får nå feilmeldingen "Unable to mount location" når jeg forsøker å montere den. Har også prøvd å tvinge den:

 

sudo mount /dev/sda4 /media/backup

 

... men får følgende feilmelding:

 

ntfs_attr_pread_i: ntfs_pread failed: Input/output error

Failed to read NTFS $Bitmap: Input/output error

NTFS is either inconsistent, or there is a hardware fault, or it's a

SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows

then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very

important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID then first activate

it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.

/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation

for more details.

 

Stoor takk til tips om hva jeg kan gjøre! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :) Harddisken må nok byttes uansett. Kjøper meg en ny, og ser om jeg får kjørt Recuva eller GetDataBack når pcen er oppe og går igjen :)

 

Prøver med PhotoRec for å se hva jeg kan gjøre. Men det som irriterer meg litt er at jeg med den eldre versjonen av Ubuntu kunne se filene, men ikke kopiere det. Når jeg har installert ubuntu nektes jeg tilgang til partisjonen :(

 

Edit: fant Windows-cden min, og startet opp med den for å sjekke disken. Men etter "Starter Windows"-skjermbildet blir bildet svart og stopper opp :O

Endret av Ciwie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...