Gå til innhold

Garanti / Reklamasjon på CD brenner


TBJ

Anbefalte innlegg

Min Plextor PX-W8432T (8/4/32) sviktet etter litt over 1 år og Plextor nekter å la det gå på garantien (som er BARE på ett år).

Kjøpte den av Multicom. Måtte maile til Belgia, pga. Plextor selv reklamesjonen for sine produkter.

 

http://www.plextor.be/Norsk/technical/warranty.html

 

Her skriver de 1 år for CD brennere og jeg fikk tilbakemelding at jeg måtte betale hvis de skulle reparere den. Sendte den så inn til Multicom og forlangte at de ordnet den, men fikk den i retur med begrunnelse at den var over 1 år gammel.

 

Hva innebærer reklamasjon og hva innebærer garanti ?

Hva kan jeg kreve ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpsloven bryr seg ikke noe om garantien. Den omfatter i denne sammenheng retten til å reklamere på produktet. Da må du som kunde kunne vise til at feilen ikke har oppstått underveis, men ligget latent i produktet fra fabrikasjonen av (produksjonsfeil).

Du får sjeldent kjøpt vanlige datakomponenter med mer enn ett års garanti i dag, med mindre du kjøper det som en ferdig-pakke (montert PC) eller f.eks. rambrikker av "kvalitetsmerker" som Kingston, Apacer.

Hvis du ikke har momenter som tilsier at brenneren har hatt en svakhet, har du nok ingen sak her. Dette bør Plextor i Belgia kunne svare deg på.

B.T.

 

[ Denne Melding var redigert av: bollatex på 2002-02-01 08:52 ]

Lenke til kommentar

Den garanti en produsent/forhandler gir, kommer i TILLEGG til kjøpsloven, som en utvidelse. Den kan aldri overprøve kjøpslovens bestemmelser i negativ retning. Det er utvilsomt MINST 2 års "garanti" her i Norge på en brenner v/prod.feil og liknende. Etter kjøpsloven så du har du altså loven på din side, så fremst de ikke kan påvise at du selv har ødelagt tingen.

 

Altså, slå i bordet ovenfor Multicom og henvis til lovverket!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-01 08:54, DFN skrev:

Den garanti en produsent/forhandler gir, kommer i TILLEGG til kjøpsloven, som en utvidelse. Den kan aldri overprøve kjøpslovens bestemmelser i negativ retning. Det er utvilsomt MINST 2 års "garanti" her i Norge på en brenner v/prod.feil og liknende. Etter kjøpsloven så du har du altså loven på din side, så fremst de ikke kan påvise at du selv har ødelagt tingen.


Altså, slå i bordet ovenfor Multicom og henvis til lovverket!


Lykke til!


 

FOLK MÅ SLUTTE Å MISFORSTÅ!!! KJØPSLOVEN INNEHOLDER IKKE ET ORD OM GARANTI, OG DETTE ER IKKE NOE MAN HAR KRAV PÅ!! GARANTI ER EN EKSTRA YTELSE PRODUSENTER GIR I TILLEGG TIL LOKALE LOVER..

Lenke til kommentar

En har minst 2 års reklamasjonsrett på en CD-Brenner.

Kjøpsloven oppererer med 2 og 5 år avhengig av hvor lenge produktet er ment å vare.

 

Så lenge du selv ikke har påført CD-brenneren skader ved å bruke den uvørent (fatter ikke hvordan det skulle kunne skje), eller at du har brent svært mange CD-er med den slik at den kan kalles slitasje, er Multicom forpliktet til å reparere/erstatte denne uten at det skal koste deg noe som helst.

 

Vil også påpeke at Multicom ikke kan avfeie deg med at du må ta kontakt med Plextor direkte. Reklamasjonen skal gå gjennom forhandleren - altså Multicom. Hva de vil gjøre overfor Plextor får være deres problem. I det hele tatt å henvise deg videre til Plextor i Belgia kaller jeg ansvarsfraskrivelse og direkte useriøst. Skjerp dere Multicom!

Lenke til kommentar

Enhver forhandler som selger Plextor, i likhet med Creative produkter, de fleste skjermer, Agfa etc. henviser forbrukeren til sluttbrukersupport som er satt opp at produsenten. Dette, etter min mening, er en mye bedre løsning enn å gå gjennom forhandler, noe som vanligvis tar dobbelt så lang tid.

 

Plextor sin sluttbrukersupport er meget god, og de er vanligvis veldig raske med returer. Da jeg leverte inn en Plextor brenner til retur hos en ikke navngitt forhandler tok det tre uker før de hadde fått rævva i gir og sendt den inn til Plextor.

Mens en annen gang da jeg tok direkte kontakt med Plextor, fikk jeg ny brenner etter 4 dager.

 

Det er ikke riktig å kalle sluttbrukersupport for ansvarsfraskrivelse fra forhandlerens side, men en ekstraytelse for å kunne gi bedre og hurtigere service.

 

Eks: Dersom du skulle levere inn en Plextor brenner hos Komplett Data i Oslo, må de først teste den. Dette tar vanligvis 3-4 dager. De må så sende den inn til sin forhandler (Norkom), hvor så de må teste brenneren, før de sender den videre til Plextor. Så sender Plextor brenneren / eller ny brenner tilbake til Norkom, og de sender den tilbake til Komplett i Oslo.

 

Dere forstår hvorfor dette kan ta litt tid i forhold til å benytte seg av sluttbrukersupporten??

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-01 10:59, Preben_Bruun skrev:

Quote:


On 2002-02-01 08:54, DFN skrev:

Den garanti en produsent/forhandler gir, kommer i TILLEGG til kjøpsloven, som en utvidelse. Den kan aldri overprøve kjøpslovens bestemmelser i negativ retning. Det er utvilsomt MINST 2 års "garanti" her i Norge på en brenner v/prod.feil og liknende. Etter kjøpsloven så du har du altså loven på din side, så fremst de ikke kan påvise at du selv har ødelagt tingen.


Altså, slå i bordet ovenfor Multicom og henvis til lovverket!


Lykke til!


 

FOLK MÅ SLUTTE Å MISFORSTÅ!!! KJØPSLOVEN INNEHOLDER IKKE ET ORD OM GARANTI, OG DETTE ER IKKE NOE MAN HAR KRAV PÅ!! GARANTI ER EN EKSTRA YTELSE PRODUSENTER GIR I TILLEGG TIL LOKALE LOVER..

 

Jeg skreiv da for **** garanti i annførselstegn, er selvfølgelig klar over at dette gjelder reklamasjonsrett, men begrepet garanti er mye mer utbredt og forstått blant folk flest, selv om det ikke er 100 % korrekt i denne sammenhengen. Jeg kjenner for all del min kjøpslov. Det er INGEN vits å rope!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-01 16:08, CaSh skrev:

Varer som kan "bæres" har som regel 1 års garanti på. Som f.eks mobil. Vil tro en cd brenner er en "bærbar" sak. Vet ikke...


 

Så hvis du er dame eller spinkel og svak, så betyr det at litt tyngre varer ikke har 1 års garanti??

 

Tror dette er noe av det dummeste jeg har hørt. Du kan fint bære en Rolex, men den har ikke ett års garanti. Du kan fint bære en IBM harddisk men den har ikke ett års garanti....

 

Folk i Norge må lære seg at garanti er ikke noe man har krav på, det er noe man får tilelt som en del av ekstra service fra produsenten.

Lenke til kommentar

Det er en stor forskjell på reklamasjonsretten på en datakomponent og et fullverdig elektronisk produkt (eks. TV, radio, PC). Det er dette som faktisk har gitt rettspresedens for at det ikke eksistere en reklamasjonsrett på to / fem år (som vist til "forventet levetid"). Det er umulig å definere "normalt bruk" for dette, med tanke på at komponenten kan være omsatt flere ganger, både ny og brukt, montert og demontert. Dette er en del, og dekkes altså ikke av samme lovgivning som fullstendige produkter.

Jeg kjenner ikke til den enkelte returordning for datakomponenter, men det virker svært positivt at sluttbruker kan kontakte produsenten direkte og unngå flere mellomledd.

Det er også svært interessant å gang på gang oppleve at vi i Norge klager og syter over garanti / reklamasjonssaker, når vi har en lovgivning som til de grader overbeskytter kunden. Likevel er det alltid noen som klarer å klamre seg fast til en enkelt paragraf og ser da bort fra kanskje en håndfull andre momenter som vil gi saken et helt annet utfall.

B.T. -lovens vokter-

 

[ Denne Melding var redigert av: bollatex på 2002-02-01 22:09 ]

Lenke til kommentar

Veldig interessant at flere plextor brenner slutter og funke ved ca 1 år !!!!

Har to kompiser som hadde samme problemet de måtte kjøpe ny eller betale rep selv.

Jeg var heldig siden min røyk etter 6 mnd.

En annen sak er da kvaliteten på plextor brennere ?

De tre tilfellene jeg kjenner + denne da vil si en problemfaktor på 100% etter ca 1 år dette er ikke bra.

Jeg ser på tester at plextor kommer bra ut og derfor kjøpte jeg den selv.

Men kvalitets sikringen deres må jo være elendig +

Hadde vært moro med flere erfaringer på plextor her.

 

 

airguard

Lenke til kommentar

Såfremt det fremgår av kontrakt/kvittering at gjenstanden har 1 (ett) års garanti, er det opp til kunden om han vil godta dette. Data produkter er det stortsett 1 (ett) års garanti på såfremt annet ikke er spesifisert. Skal kunden reklamere fremgår det også om han/hun må reklamere til produsent eller forhandler.

 

Mange forhandlere ingår pr. i dag avtaler med produsenter om at kunder kan levere varer direkte

til dem. Dette er ikke noe hverken kunder eller forhandlere kan gjøre noe med.

 

Ferdig byggede maskiner blir levert med i veldig mange tilfeller nå med 3 (tre) års garanti, hvis kunden i dette tidsrommet åpner/modifiserer

maskinen/maskinene utgår garantien.

Er ikke maskinen/maskinene forsvarlig montert etter

monterings anvisning utløper garantien. dette gjelder uansett om maskinen er 1 (en) dag eller

1 (ett) år. Så vær veldig nøye med å montere maskiner

i jordet stikk-kontakt.

 

 

 

 

SR1Data.KonsulentTjenester.

Lenke til kommentar

Sålenge garanti ikke går utover vanlig reklamasjonsrett, så har ikke garanti noe å si her i Norge (såvidt jeg har forstått det rett).

Har man en vare som vanligvis har 2 års reklamasjonsrett og det er 1 års garanti fra produsent sin side, så er det bare å "se bort fra" garantien. Reklamasjonsretten "garanterer" for dine krav/rettigheter. Kommer det til andre "frynsegoder" i garantien, som man ikke har gjennom reklamasjonsretten (f.eks. gratis frakt eller ny forsendelse med engang), så er jo det toppers!

"Frynsegodene" opphører naturligvis etter at garanti-tiden utløper, men da tar reklamasjonsretten over (såfremt det er noe igjen).

Lenke til kommentar

borre:

Dette er slik Arve Juritzen i sine glansdager ville tolket kjøpsloven på sin populistiske måte, og nok slik mange har en oppfatning av lovverket. Men det er dessverre feil. Det er en stor forskjell mellom å fremme en garantisak og en reklamasjonssak. Det er sant at garantien er å regne som en ekstraytelse. Uten dette hadde det ikke vært særlig enkelt å få erstattet stort annet enn DOA (dead-on-arrival) komponenter.

For en reklamasjonssak ligger bevisbyrden på forbrukeren, kunden. Det må kunne vises til at produktet har en produksjonsfeil eller -svakhet. Det kan normalt godtas som begrunnelse for dette at produktet ikke har vært utsatt for annet enn normalt bruk, da kjøpsloven setter denne grensen.

Men her kommer igjen forskjellen mellom en komponent og et fullverdig system inn i bildet. "Normalt bruk" eksisterer ikke for en datakomponent, derfor er det i praksis INGEN reklamasjonsrett for slike deler! Garantien er alt kunden har å forholde seg til!

Svært mange er ikke klar over dette, og da er det trist at det blir gitt oppfordringer om "å vise til lovverket" på feil grunnlag......

B.T.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-02 12:20, bollatex skrev:

borre:

Dette er slik Arve Juritzen i sine glansdager ville tolket kjøpsloven på sin populistiske måte, og nok slik mange har en oppfatning av lovverket. Men det er dessverre feil. Det er en stor forskjell mellom å fremme en garantisak og en reklamasjonssak. Det er sant at garantien er å regne som en ekstraytelse. Uten dette hadde det ikke vært særlig enkelt å få erstattet stort annet enn DOA (dead-on-arrival) komponenter.

For en reklamasjonssak ligger bevisbyrden på forbrukeren, kunden. Det må kunne vises til at produktet har en produksjonsfeil eller -svakhet. Det kan normalt godtas som begrunnelse for dette at produktet ikke har vært utsatt for annet enn normalt bruk, da kjøpsloven setter denne grensen.

Men her kommer igjen forskjellen mellom en komponent og et fullverdig system inn i bildet. "Normalt bruk" eksisterer ikke for en datakomponent, derfor er det i praksis INGEN reklamasjonsrett for slike deler! Garantien er alt kunden har å forholde seg til!

Svært mange er ikke klar over dette, og da er det trist at det blir gitt oppfordringer om "å vise til lovverket" på feil grunnlag......

B.T.


 

Hmmz, høyrast interessant og sjokkerende ut. Dog, min eminente rettslærelærer som også er vellutdannet jurist, har aldri nevnt some som helst om dette. Jeg har også med suksess reklamert og henvist til kjøpsloven i flere tilfeller på datadeler, når butikkansatte osv. har kommet med "for lang tid" osv. Nå er den generelle kunnskapet om kjøpsloven svært laber ute blant ekspeditører og butikkmedarbeidere, noe som både er en ulempe og en fordel..

 

Anyway, hvor i lovverket finner du noe om forskjellen på en "komponent" og et "fullverdig" produkt? Eksisterer det noen dommer på dette området? Det virker jo unektelig idiotisk at viktige, avanserte og ikke minst svært sammensatte komponenter i et datasystem ikke skal gjelde inn under de normale bestemmelsene til Kjøpsloven. Tanken p at en stand-alone DVD-spiller vel er regnet som "fullverdig" og mens en DVD-ROM..

 

Mvh DFN

Lenke til kommentar

Kalde fakta (og lite filosofi):

 

Kjøpsloven gir deg rett til å klage i 5 år på mangler ved en vare som er ment å vare

vesentlig lenger enn to år.

 

Selger må sannsynliggjøre en konkret årsak til at feilen er kundens skyld, hvis han skal

slippe unna.

 

I Stavanger byrett ble Nokia dømt til å betale reparasjonen av en videospiller,

som røk etter tre og et halvt år.

Kilde: FR Nr. 10/96 s.44.

Lenke til kommentar

Mitt poeng med at jeg ikke likte at Multicom bare sier at han må henvende seg til Plextor direkte er at Plextor (i dette tilfelle i Belgia) ikke nødvendigvis har kjennskap til norsk kjøpslov. Det kan derfor være vanskelig for en "liten forbruker" å nå fram med saken.

 

Så til "bollatex":

 

Nå må du gi deg! Selfølgelig er det reklamasjonsrett også på datakomponenter. Det skilles ikke mellom datakomponenter og andre elektriske artikler som mange her prøver å gi et inntrykk her.

 

Hadde selv en Philips-brenner som tok kvelden etter 1.5 år. Jeg gikk tilbake med den og fikk den fikset som en reklamasjonssak.

 

Det er riktig som det sies her at det er du som har "bevisbyrden" ved en reklamasjonssak. Men hvis en CD-brenner ikke varer i mer enn litt over et år er det jo nærliggende å tro at den ikke er konstruert slik den burde, og at det derfor har hatt skjulte feil og mangler.

 

Sammenligner du med en vanlig CD-spiller så varer jo en slik normalt i mange år. Da kan det ikke være for mye å forlange at en CD-brenner skal vare vesentlig lenger enn 1. år

 

[ Denne Melding var redigert av: copycatz på 2002-02-02 12:55 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...