Gå til innhold

Anbefaling av superdisk til laptop: Seagate Momentus XT


Anbefalte innlegg

Byttet de orginale HDD på 160GB i min tre år gamle macbook pro for et par måneder siden med 500GB Seagate Momentus XT, og macen går som et lyn etter byttet. Oppstart på under 20 sekunder, Photoshop CS5 på 4-5 sekunder, safari åpnes som om det bare var minimert på dokken.. Denne disken gir sykt mye ytelse til laptop for veldig lite penger. Tipper en ekte SSD nok er raskere enn denne hybriddisken, men ettersom jeg kun har rom for en disk i laptopen ble SSD uaktuelt. :D 500 GB lagring, 1000,- i innkjøp, så rask at den puster nok noen av SSDene i nakken. For stasjoner er nok en SSD på 60-80 GB + lagringsdisk det beste kjøpet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjorde det samme idag, men med en unibody Macbook fra 2008.

 

Disken, i kombinasjon med en tredobling av RAM (2 til 6) og en fersk installasjon av OSX, har definitivt gitt laptopen lengre levetid.

 

Ting starter absurd fort. Lightroom 3 bruker rundt 2 sekunder på å starte helt opp. Har ikke orket å installere andre programmer ennå.

Lenke til kommentar

Byttet de orginale HDD på 160GB i min tre år gamle macbook pro for et par måneder siden med 500GB Seagate Momentus XT, og macen går som et lyn etter byttet. Oppstart på under 20 sekunder, Photoshop CS5 på 4-5 sekunder, safari åpnes som om det bare var minimert på dokken.. Denne disken gir sykt mye ytelse til laptop for veldig lite penger. Tipper en ekte SSD nok er raskere enn denne hybriddisken, men ettersom jeg kun har rom for en disk i laptopen ble SSD uaktuelt. :D 500 GB lagring, 1000,- i innkjøp, så rask at den puster nok noen av SSDene i nakken. For stasjoner er nok en SSD på 60-80 GB + lagringsdisk det beste kjøpet...

 

Var den originale en 5400rpm 160Gb HDD? Hvordan er det med strømbruken? Det jeg er mest skeptisk til er batteritiden og varme ved 7200 rpm i forhold til 5400.

Lenke til kommentar

Var den originale en 5400rpm 160Gb HDD? Hvordan er det med strømbruken? Det jeg er mest skeptisk til er batteritiden og varme ved 7200 rpm i forhold til 5400.

 

Faktisk så er det verste at disken medfører konstant støy som jeg ikke er vant til med Eee-en min. Så den havner i en stasjonær PC så fort jeg får tak i bracket for 3.5" brønn.

Lenke til kommentar

Byttet de orginale HDD på 160GB i min tre år gamle macbook pro for et par måneder siden med 500GB Seagate Momentus XT, og macen går som et lyn etter byttet. Oppstart på under 20 sekunder, Photoshop CS5 på 4-5 sekunder, safari åpnes som om det bare var minimert på dokken.. Denne disken gir sykt mye ytelse til laptop for veldig lite penger. Tipper en ekte SSD nok er raskere enn denne hybriddisken, men ettersom jeg kun har rom for en disk i laptopen ble SSD uaktuelt. :D 500 GB lagring, 1000,- i innkjøp, så rask at den puster nok noen av SSDene i nakken. For stasjoner er nok en SSD på 60-80 GB + lagringsdisk det beste kjøpet...

 

Var den originale en 5400rpm 160Gb HDD? Hvordan er det med strømbruken? Det jeg er mest skeptisk til er batteritiden og varme ved 7200 rpm i forhold til 5400.

 

Hei,

ja det stemmer 5400.

Jeg har en litt eldre Macbook Pro fra 2007. Den blir varm, men ikke varmere enn med den gamle disken, (PS den blir ikke varm der disken sitter i maskinen, men på undersiden litt bak i maskinen). Den støyen jeg hører fra min maskin er viftene som går. Selve harddisken må jeg legge øret helt intil maskinen for å høre. Batteritiden er nok litt kortere, men ikke markant. Faktisk ikke lagt merke til det før jeg tenkte over det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...