Gå til innhold

Test: Phottix BP-7D batterigrep for Canon 7D


Anbefalte innlegg

Som mange andre eiere av Canon's BG-E7 grep, så har jeg irritert meg grenseløst over at utløserknappen på selve grepet har en produksjonsfeil som gjør den ekstremt overfølsom, og at man dermed hele tiden ufrivillig tar bilder når man starter lysmåling/AF-ON ved å holde knappen halvveis nede. Man tar også konstant bilder ved uhell bare ved å håndtere kameraet og tilfeldigvis berører utløserknappen på grepet med en åpen håndflate.

Canon har tilsynelatende ingen planer om å utbedre dette, og sier at det er brukerfeil og at man trenger å bli vant til den "något känsligare avtryckaren"

 

"Med lite användning lär man sig rätt snart hur hårt man kan trycka innan bilden tas.

I gengäld får man en känsligare avtryckare som snabbare ger respons.

En alternativ lösning är att sätta fokus med AF-ON knappen först sen ta bilden."

 

Det er jo fint at de som jobber på supportavdelingen forstår hvordan man jobber som fotograf synes jeg. Særlig når de kommer med løsninger som dette - og samtidig påstår at det faktisk er en forbedring siden man får en "snabbare respons". Sukk.

 

 

 

 

Men, for å komme til saken...

Den eneste løsningen på dette problemet per dags dato er rett og slett å kjøpe et batterigrep fra en annen produsent. Jeg har brukt et par måneder og ganske mange timer i google og i diverse forum for å finne frem til en bra og fungerende erstatning:

 

Phottix BP-7D

(produsent link)

 

img02201.jpg

 

 

Selve designet er mer eller mindre identisk med originalen. Overflate på plast og tekstur på gripeområder føles og ser helt likt ut. T.o.m. gummien på quick control dial'en er helt lik (ja, jeg hadde faktisk ikke lagt merke til at det var gummi der før jeg tok en titt!).

Knappene har litt annen krumming på selve trykkflatene, og fontene på skriften ved knappene er litt annerledes (minimalt), men det er ikke noe som man legger merke til før man sammenligner med originalen.

Den føles like robust ut, og har samme vekt. Tripod socket på undersiden er identisk, og føles også like stødig og robust. Det er skumgummi-pakninger rundt hele batterilokket, noe som gir fukt- og støvbeskyttelse. På siden av grepet er det en "expansion port" dekket av en gummiplugg (ukjent funksjon).

 

Det eneste som er forskjell ved bruk, er at quick control dial ikke har like høy kneppelyd når man roterer på hjulet. Det er en litt annerledes lyd, men den føles helt lik ut.

Utløserknappen derimot - og her er hovedforskjellen... den gir markant motstand når man trykker den halvveis ned - slik som på 40D kamerahuset. Faktisk så føles knappen nøyaktig lik som på 40D'en. Man kjenner virkelig når man er halvveis, og ikke slik som på 7D kamerahuset hvor det ikke er et eget trinn for halvveis nedtrykking.

 

Mitt råd til dere som har kjøpt Canon BG-E7 og er misfornøyde med utløserknappen: benytt deg av reklamasjonsretten på produktet - hev kjøpet og be om pengene tilbake - og kjøp en Phottix BP-7D istedet. Canon BG-E7 er et defekt produkt med en kritisk produksjonsfeil. Jeg har selv reklamert på batterigrepet jeg kjøpte hos Fotovideo, og det gikk fint uten problemer.

 

Ingen forhandlere i Norge fører Phottix BP-7D inntil videre (inkl. Fotovideo), så jeg kjørte til Göteborg og kjøpte et grep på Scandinavian Photo der etter å ha klådd litt på det i butikken slik at jeg var sikker på hva jeg kjøpte. Prisen er ca 2/3 av Canons originale grep.

 

Konklusjonen min etter å ha brukt Phottix BP-7D i noen dager? Dette er en uten tvil en fullverdig erstatning for Canon BG-E7. Hvis man enten er på jakt etter et billigere alternativ eller bare vil ha en utløserknapp som faktisk fungerer som den skal, så vil Phottix BP-7D ikke skuffe deg.

 

Nedenfor er diverse detaljbilder av grepet:

 

img0220gs.th.jpg img0203co.th.jpg img0206.th.jpg img0207re.th.jpg

 

img0208x.th.jpg img0211sx.th.jpg img0213.th.jpg img0214ok.th.jpg

 

img0216xm.th.jpg img0217ii.th.jpg img0218ag.th.jpg img0222ut.th.jpg

 

img0224.th.jpg img0225if.th.jpg

Endret av unknown14725
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har det originale batterigrepet til 7D og har ingen problemer ala det du skisserer, men det er antagelig inviduelt følt alt ettersom?

 

Tor

Jeg har heller ikke noen problemer med det originale 7D grepet, men synes derimot grepet til 5DII er litt overfølsomt, også det originalt. Så det er vel kanskje små forskjeller i følsomheten på grepene.

Lenke til kommentar

Er litt underlig dette her, da jeg i jobben min har hatt mulighet til å teste mange forskjellige BG-E7 grep (kanskje 6-7 stk de siste par månedene) og samtlige har hatt samme problem med utløserknappen - noe som også eierne av grepene påpekte selv. I butikken gikk jeg og butikkselgeren igjennom 4-5 forskjellige batterigrep rett ut av esken, og alle hadde samme problem. Men en kompis av meg i USA hadde ikke det problemet, så det er nok mulig at det er et problem som kun finnes i visse batch'er.

Sjekker man på nettet er det massevis av folk som klager på det sammen over hele verden.

Lenke til kommentar

Uhm, vel ... det ser ikke jeg, ettersom jeg ikke har noen erfaring med batterigrep fra før av. Jeg antar AA ikke gir en viss prosentvisning, mens to originale batterier slås sammen og gir like nøyaktig visning som ett uten batterigrep. Så da er vel omformuleringen; Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Ok, da skjønner jeg hva du mener.

Det er ikke batterigrepet som viser/lager batteristatus/infoen. Det er det selve kameraet som står for.

I displayet på kameraet vises det en liten batterimåler, og denne er basert på summen av kapasiteten på begge batteriene som står i grepet. Kameraet henter kun strøm fra det batteriet som har mest strøm i seg, og bruker ikke batteriene samtidig parallelt. Så hvis man vil vite nøyaktig prosentverdi på batteriene må man inn i menyen på "Batteryinfo", og der vises % per batteri.

 

Jeg har ikke prøvd med AA-batterier, og jeg kommer heller aldri til å gjøre det, da AA-batterier fungerer svært dårlig (svært lav kapasitet i forhold til LP-E6)... så jeg vet ikke hvordan batteristatusen oppfører seg da. Men jeg vil anta at den vil ha en batterimåler som kun er basert på hva 6stk 1.5V AA alkaliske batterier vil ha av kapasitet når de er helt ferske rett fra innpakningen. (Den kan ikke vise % per AA-batteri, da alle disse er seriekoblet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk.

Jeg har prøvd et par uoriginale batterier (uten batterigrep) og da ble det null prosentvisning. Var redd Canon låste alt slikt bare fordi det ikke var originalt, men dette høres jo bra ut. Muligheten for AA synes jeg er kjekk å ha når alt går rett vest, noe det alltid gjør når man minst trenger det. Om batteristatus ikke viser med AA, vel, jaja.

Lenke til kommentar

Grunnen til at ikke-Canon LP-E6 batterier ikke vises med %, er fordi i Canon's egne batterier er det en liten microchip (med bl.a et unikt serienummer) slik at kameraet kan følge batteriets historie mht. oppladning, utladning, kapasitet , antall eksponeringer, osv

Så for å kunne vise et nøyaktig prosenttall på batteriets kapasitet, så må jo kameraet vite hva den egentlige kapasitet på batteriet er nettopp nå. Og som du sikkert vet så reduseres kapasiteten på et batteri etterhvert som det blir eldre (og er brukt mer), så med denne microchippen så kan kameraet ta høyde for avviket i kapasitet når den skal kalkulere prosenten.

Lenke til kommentar

Er ikke muligheten til å bruke AA-batterier den eneste grunnen til å bruke et batterigrep? Hvorfor bruker man ellers et slikt?

To batterier og dermed mer batterilevetid, mer grep å holde i - hjelper for store hender og/eller store objektiver, og ikke minst både utløserknapp og andre knapper og hjul i "riktig" posisjon når du skyter bilder i portrettmodus. Mer tyngde og dermed mer stabil "platform".

 

AA-batterier er en nice to have nødløsning, det samme med ekstra batteri - det er mest for stabilitet, godt å holde i og knapper i portrettmodus.

Lenke til kommentar

Jo, det er vel slik som dere sier, de knappene er jo kjekke. Har jo et grep til 30D, men jeg kjøpte det pga muligheten til å bruke AA. Som jeg enda ikke har hatt behov for.. men det kommer vel før eller senere. Grunnen til at jeg ville ha den muligheten er at jeg har en hurtiglader til AA-batterier som jeg kan bruke på 12-volt, og det betyr at så lenge jeg har en ATV, snøskuter, bil eller Campingvogn i nærheten så går jeg ikke tom for strøm .. hvis jeg har med det grepet. Til 7D har jeg ikke kjøpt noe slikt enda, og vet heller ikke om jeg vil gjøre det eller satse på enda flere batterier isteden. Om det fins en 12V-lader til orginalbatterier så kjøper jeg det, for jeg liker 7D som den er. Passer perfekt til mine hender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...