Gå til innhold

Vil dette funke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kort og greit skal jeg bygge ny data veldig snart, og ønsker å høre andres mening om det jeg har satt sammen til nå.

Budsjett: 6000-7000,-

Den skal brukes til spilling, hovedsakelig spill som CoD Modern Warfare 2 (Black Ops når det kommer ut, selvfølgelig), Starcraft 2, World of Warcarft og Fallout spillene, så spørsmålet er da om disse delene vil holde til å spille disse spillene på 1920x1080 oppløsning på høy/maksimal grafikk?

Prosessor: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Strømforsyning: Corsair TX 750W PSU

Hovedkort: Gigabyte GA-H55M-USB3, Socket-1156

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB

Kabinett: Zalman Z7 PLUS Midi Tower Sort

Harddisk: Jeg vil beholde de harddiskene som står i maskina jeg bruker nå. Grunnen til det er at jeg ikke vil, og rett og slett ikke kan miste alt jeg har på datan min, og ikke har noe å flytte de filene over på midlertidig mens jeg installerer OS på en ny harddisk.

OS: Vista Home Premium 32bit, oppgraderer nok til Windows 7 64bit etterhvert, men av grunnen ovenfor må det vente litt.

Setter pris på all tilbakemelding, kritikk mottas med åpne armer :D

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ideelt oppsett så langt jeg ser det. Det er veldig likt slikt jeg ville satt opp en god gaming maskin som ikke koster skjorta.

Anngående å bytte til 6870 som foreslått over så er jeg så-så i frohld til det. 6870 er kraftigere gjennomsnitt. På mange spill er det mellom 10-30% raskere, og på en håndfull spill yter den likt ellere dårligere enn 460. Det varierer med hvilket spill naturligvis. Kortet er dog betydelig dyrere også. Totalt sett er jeg ikke helt overbevist om at den totale gjennomsnittlige fordelen i ytelse er verdt den ganske betydelige ekstra prisen - men om du nå faktisk skulle øsnke deg noe som er bedre litt enn 460 og 470 men ikke vil gå opp hele veien til 480, så er det kanskje ikke et dumt valg.

Det er dog ikke noe åpenbart "bedre valg" dog. Det er mest opp til hvor mye du vil ligge i prislappen på kortet. Ihvertfall fra det jeg vet.

Her er forøvrig en god test av 480, 470, 6870 osv. i sammenligning i spill så du kan se selv hva forskjellene faktisk er.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/37499-hd-6870-hd-6850-vs-gtx-460-1gb-overclocking-study.html

Ellers har jeg ikke noe å si på oppsettet. Jeg ville valg meget likt. PSUen din er overdimensjonert for komponentene - men jeg synes personlig det bare er fint. Da kan du bruke den videre i neste maskin også siden du har litt å vokse på. Om du måtte kunne du dog spart et par kroner der kanskje, om budsjettet var tilstrekkelig trangt.

-Stigma

Endret av Stigma
Skrevet

Beveg deg litt høyere på skjermkortskalaen:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613682

I denne prisklassen er det ATI du får mest for pengene på GPU etter hva jeg har skjønt. (rett meg gjerne)

Det har stemmt før, men etter ganske drastiske priskutt på 460/470 i senere tid så er jeg ikke lenger enig med dette. Jeg synes konkurrentene nå ligger meget likt - og noen peker faktisk ut 460 som en ideel "sweet-spot" kandidat for mid-range gaming.

-Stigma

Skrevet (endret)

Er 6870 betydelig dyrere?

Det er 300 kroner dyrere, og for de 300 kronene får han:

Cirka like mye strømbruk som GTX 460

Bedre ytelse i omtrent alle spill, 6870 gir ofte bedre ytelse enn GTX470

Litt dårligere ytelse enn 5870, som koster 800 kroner mer

Ca 3600 mer i score på 3d mark vantage

Godt kjøp med andre ord:)

Test: http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6850-6870-review/1

Edit: Så i ettertid at komplett.no har satt ned prisene på 460 helt ned i 1300kr, og da er det kanskje ikke et dumt kjøp:)

Endret av Quaric
Skrevet

Er 6870 betydelig dyrere?

Det er 300 kroner dyrere, og for de 300 kronene får han:

Cirka like mye strømbruk som GTX 460

Bedre ytelse i omtrent alle spill, 6870 gir ofte bedre ytelse enn GTX470

Litt dårligere ytelse enn 5870, som koster 800 kroner mer

Ca 3600 mer i score på 3d mark vantage

Godt kjøp med andre ord:)

Test: http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6850-6870-review/1

Edit: Så i ettertid at komplett.no har satt ned prisene på 460 helt ned i 1300kr, og da er det kanskje ikke et dumt kjøp:)

Ja, det er nettop drisdroppet som gjør dem atrakktive nå. Samme påstand for et par måneder siden hadde jeg dog vært enig med. Da hadde ATI et klart forsprang i denne prisklassen. Nå er det rimelig likt. Billigste 460 er ca 1200 på prisguiden. Billigste 6870 ca 1700. Det er tross alt nesten 42%, men så har den rundt 15-25% overtak på 460 også. Det kommer ann på hva du vil ligge i skjermkortbudsjettet - men jeg ville bare peke ut at det ikke er noe obvious valg nå lenger slik som det var før :)

-Stigma

Skrevet

Takk for svar, alle sammen. :)

Jeg kommer nok til å holde meg til GTX 460, synes det blir litt mye å betale 700 kr ekstra for litt bedre ytelse når spillene jeg spiller ikke er så altfor krevende uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...