Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tar kontant betaling rett i lomma


avlvl

Anbefalte innlegg

En lokal "kebabsjappe" er observert å ta imot kontant-beløp for varer uten å slå de inn i kassa, men bare legge de til side, uten at salget registreres. Jeg tror det er eierene som gjør dette, altså ikke noe underslag fra én ansatt. Noen som kan si noe om lovligheten, og om man evt. kan tipse noen offentlige etater om forholdet? De har riktignok god og billig mat, men hvis det er denne måten de bruker for å utkonkurrere de "norske" konkurrentene, er det jo veldig kjedelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En lokal "kebabsjappe" er observert å ta imot kontant-beløp for varer uten å slå de inn i kassa, men bare legge de til side, uten at salget registreres. Jeg tror det er eierene som gjør dette, altså ikke noe underslag fra én ansatt. Noen som kan si noe om lovligheten, og om man evt. kan tipse noen offentlige etater om forholdet? De har riktignok god og billig mat, men hvis det er denne måten de bruker for å utkonkurrere de "norske" konkurrentene, er det jo veldig kjedelig.

 

Helt vanlig og ikke noe man får gjordt noe med. Men man kan jo alltids sende en mail til Skatteetaten og økokrim.

 

OT: Man bør heller bekymre seg om hvor kebabkjøttet kommer fra.

Lenke til kommentar

En lokal "kebabsjappe" er observert å ta imot kontant-beløp for varer uten å slå de inn i kassa, men bare legge de til side, uten at salget registreres. Jeg tror det er eierene som gjør dette, altså ikke noe underslag fra én ansatt. Noen som kan si noe om lovligheten, og om man evt. kan tipse noen offentlige etater om forholdet? De har riktignok god og billig mat, men hvis det er denne måten de bruker for å utkonkurrere de "norske" konkurrentene, er det jo veldig kjedelig.

 

 

Jeg har ofte tilhold i Italia, et land hvor vi nordmenn ler godt over mafiaen og uryddig økonomi. Sannheten der er i det minste at du som forbruker/kunde, som lar være å be om kvittering ved et hvilket som helst kjøp - kvalifiserer til å bli hektet av Guardia di Finanza, et slags økokrim som er tilstede i samfunnet. Like utsatt er den næringsdrivende - han plikter ved lov å gi deg kvittering, og det er ytterst sjelden jeg ser at noen tør la være å gi kvittering på den minste lille ting. På denne måten forsøker Italia å begrense svart økonomi.

 

Her hjemme begynner jeg å bli lei slike som du referer til, og det gjelder samme hvilken nasjonalitet eller servicenisje de måtte ha funet seg til rette i. Be om kvittering, - det har du krav på, og de plikter å registrere det salget. De pengene de nå trolig velger å stappe i sine lommer som svarte penger, tar det offentlige igjen ved å skattlegge deg og meg kraftigere. Jeg imøteser gjerne at vi får en lov som tvinger svartepengebajaser til å ta sin del av samfunnsansvaret. Ta kontakt med Skatteetaten - det er de som håndterer avgifts- og mva-spørsmål.

Lenke til kommentar

En lokal "kebabsjappe" er observert å ta imot kontant-beløp for varer uten å slå de inn i kassa, men bare legge de til side, uten at salget registreres. Jeg tror det er eierene som gjør dette, altså ikke noe underslag fra én ansatt. Noen som kan si noe om lovligheten, og om man evt. kan tipse noen offentlige etater om forholdet? De har riktignok god og billig mat, men hvis det er denne måten de bruker for å utkonkurrere de "norske" konkurrentene, er det jo veldig kjedelig.

 

 

Jeg har ofte tilhold i Italia, et land hvor vi nordmenn ler godt over mafiaen og uryddig økonomi. Sannheten der er i det minste at du som forbruker/kunde, som lar være å be om kvittering ved et hvilket som helst kjøp - kvalifiserer til å bli hektet av Guardia di Finanza, et slags økokrim som er tilstede i samfunnet. Like utsatt er den næringsdrivende - han plikter ved lov å gi deg kvittering, og det er ytterst sjelden jeg ser at noen tør la være å gi kvittering på den minste lille ting. På denne måten forsøker Italia å begrense svart økonomi.

 

Her hjemme begynner jeg å bli lei slike som du referer til, og det gjelder samme hvilken nasjonalitet eller servicenisje de måtte ha funet seg til rette i. Be om kvittering, - det har du krav på, og de plikter å registrere det salget. De pengene de nå trolig velger å stappe i sine lommer som svarte penger, tar det offentlige igjen ved å skattlegge deg og meg kraftigere. Jeg imøteser gjerne at vi får en lov som tvinger svartepengebajaser til å ta sin del av samfunnsansvaret. Ta kontakt med Skatteetaten - det er de som håndterer avgifts- og mva-spørsmål.

 

Bra det ikke er bare meg som reagerer! :-) Men det viser seg dessverre at å kontakte Skatteetaten er nesten umulig uten å måtte fylle ut et komplett skjema med mitt fulle navn, personnummer etc. Synd hvis det skal være såååå vanskelig å sende de en liten forespørsel eller et tips!

 

Edit:

Fra økokrim sin kontakt-side:

"Vi ønsker tips om straffbare forhold innenfor våreansvarsområder, forutsatt at det dreier seg om store og/eller prinsipielle saker. Tips om mindre kompliserte og mer «vanlige» saksforhold bør formidles til nærmeste politidistrikt. Ønsker du å tipse ØKOKRIM, kan du benytte vår tipstelefon, telefaks eller e-postadresse."

Endret av avlvl
Lenke til kommentar

Både skatteetaten og andre interessenter her (feks NAV ved mistanke om svartarbeid, mattilsynet dårlig hvit cash-flow kan medfører leverandør problemer og svart kjøp av ikke godkjente produkter) er alltid interessert i tips, at det blir gitt anonymt har jeg aldri hørt er et problem før, hvis du er paranoid, ring fra telefonkiosk (og tørk av fingeravtrykk på myntene ;) hehe )

 

Skatteetatens tipstelefon, 41 60 22 22

 

Ring NAV på 815 81 000 å spør etter avdeling for kontrol og innkrevning

Lenke til kommentar

Problemet er vel at 90% av disse sjappene driver vel slik, av en eller annen grunn så ser det ut til at de slipper lett mens andre blir gransket med lupe.

 

Har selv hatt bokettersyn hvor de med med lys og lykter sjekket regnskapet mitt for to hele regnskapsår, jeg måtte i detalj forklare hvorfor jeg ikke reiste til syden og hvorfor jeg ikke kjøpe nok klær osv.....

Damen laget rapporter på ett helt A4 ark om avvik på under 5kr, hun hadde permen full av slike hvor ingen av avvikene var på over 10kr......

 

Alt arbeide endte opp med at de mente jeg hadde fått igjen 1200,- for mye moms, det har de aldri sendt krav på.....

 

Genial bruk av mannskaper og skattepenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...