Gå til innhold

suspend/resume ..


Anbefalte innlegg

Hei, da var jeg her atter en gang..

 

Vel, det har seg slik at jeg har en asus f5rl laptop som jeg prøver å få suspend og resume til å funke på.

 

Jeg tror laptopen suspender fint, for den slår seg av og powerlyset blinker i takt slik en skulle forvente av en suspendert laptop.

 

Problemet er når jeg skal starte opp maskinen igjen. Det kommer ikke noe bilde på skjermen. :(

 

Jeg har absolutt null peil på hvor jeg skal begynne og har prøvd å følge glere guider på internett, men det er så vanskelig å forstå.

 

Er det noen som er villig til å hjelpe meg med å feilsøke og reparere feilen?

 

takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Welcome back ;)

 

Quickfix:

Når du tar opp lokket igjen og det er svart skjerm, trykk følgende:

 

CTRL+ALT+F1 ( eller andre F taster ) samtidig, så får du opp terminalen i linux.

Når du står der, og ser at ting blinker på skjermen, trykk:

 

CTRL+ALT+F7 eller CTRL+ALt+F8

Nå skulle desktoppen din komme opp.

 

Se om det funker.

Hvis ikke det hjalp, se om du får vekket opp maskinen med:

 

pm-suspend --quirk-vbe-post

 

du må logge inn i terminalen med ditt brukernavn og passord først, og så skriver du:

 

sudo pm-suspend --quirk-vbe-post

Jeg håper det fungerer.. hvis ikke så vet jeg ikke hva det kan være. Kanskje en bug?

Kjører du ubuntu eller?

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

Hei, og takk for den varme velkomsten

 

Jeg kjører kubuntu 10.04 x64 desktop version.

 

Jeg forsøkte og suspendere med kommandoen: sudo pm-suspend --quirk-vbe-post

Med tilsynelatende ingen forskjell.

 

Ved resume lyser webcam indikatoren opp, men jeg ser absolutt ingen aktivitet på hardisk led, som en skulle forvente ved resume. Følgelig kommer det intet opp på skjermen ved ctrl+alt+F*.

 

Dersom jeg går til F1 tty, logger inn blindt og kommanderer update db finnes det heller ingen hdd aktivitet.

 

Som resultat sitter jeg rådløs igjen og vet ikke hvor eller hvordan jeg kommer nærmere en løsning. Vennligst hjelp.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre deg om du bruker x32 el x64, og tror du det kan ha en betydning på om suspend ol. vil fungere?

 

Spør dette fordi jeg husker at suspend funket helt fint på windows xp x32 for en stund siden, men har siden ikke fungert på øvrige distros av div OS, hvor jeg da utelukkende har brukt x64.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre deg om du bruker x32 el x64, og tror du det kan ha en betydning på om suspend ol. vil fungere?

 

Spør dette fordi jeg husker at suspend funket helt fint på windows xp x32 for en stund siden, men har siden ikke fungert på øvrige distros av div OS, hvor jeg da utelukkende har brukt x64.

 

i686 her

 

Søkte opp maskina di i forhold til suspend her:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/441330

 

Ser ikke ut til at det har blitt fikset i 10.04 heller da. 10.10 fungerer det muligens, men det er jo ingen løsning. Jeg vil tro du vil finne et mulig svar med litt googling..men man vet jo aldri

Lenke til kommentar

Ok. Har nå installert 10.10 og det fungerer fortsatt ikke.

 

så har tittet litt på s2ram programmet og på denne siden http://en.opensuse.org/SDB:Suspend_to_RAM

 

står det:

 

The best way to start investigating an unknown machine is probably to boot with init=/bin/bash at the boot prompt into a minimal environment, then do:

mount /proc

mount /sys

s2ram -f

 

if the first try already succeeds, everything is fine. Send us the output of s2ram -i, and don't forget to mention that plain s2ram -f was enough even from text mode (see #How to contact the authors of s2ram?). If it doesn't, try the following variations:

 

* s2ram -f -a 3

* s2ram -f -a 2

* s2ram -f -a 1

* s2ram -f -p -m

* s2ram -f -p -s

* s2ram -f -m

* s2ram -f -s

* s2ram -f -p

* s2ram -f -a 1 -m

* s2ram -f -a 1 -s

 

If none of those combinations work, start again but add the "-v" switch.

 

 

Gjorde dette fra init=/bin/bash og da fungerte s2ram -f -p -s.

Hvis jeg prover samme kommandoen fra kde så fungerer det ikke, ei heller hvis jeg stopper kdm og prøver, får kun blackscreen.

 

 

Note: mixing up the "-a" options and the vbetool options ("-p", "-m", "-s") is normally only a measure of last resort, it usually does not make much sense. One exception to this rule seems to appear with the latest 64bit ThinkPads, which often work only with "-a 1 -m" in 64bit mode (x86_64).

 

One of those should hopefully get your machine back to life (and the backlight back on). Once you have found a combination that works, send us that information together with the output of s2ram -i. If you find several combinations that work (e.g. "s2ram -f -a 3" and "s2ram -f -p -m" both work on your machine), the in-kernel method ("-a") should be preferred over the userspace method ("-p", "-m" and "-s").

 

If you found a combination that works, please verify that it works in both cases before reporting success to the s2ram developers:

 

* when issuing s2ram from console

* when issuing s2ram from X itself

 

It is normal that the contents of the text console are gone after using "-p" and "-m", on the framebuffer console this can easily be solved by switching consoles once. Although this might be better with "-s", still "-m" should be the preferred option if it works.

Note: You really should try this from a minimal text mode console. Reports that it works there are much more useful than those done only from within X. You also do not get adverse side effects like shutting down immediately after resume from running powermanagement daemons.

 

If you found out what options are best for you and you want to use s2ram immediately, check SDB:Pm-utils#Configuration.

 

Skjønner ikke bæret av hva jeg skal gjøre videre for å få det til å funke. Noen som kan gi et tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...