Gå til innhold

Tips til printeroversikt i nettverk


9374j

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har dere noen fikse løsninger på hvordan man skal holde styr på alle printerne i et nettverk? Det er snakk om 50-60 printere i ulike romnr. og ulike printermodeller.

 

Jeg tenkte på at man kunne lage seg et ID-nr til hver printer og merke alle printerne med dette (som også gjør det lettere for brukerne og finne rett skriver på nettverket og legge den til i windows). Eksempel på formatet til ID-nr: Pxxrrrr, hvor x er et tall og rrrr er romnr. printeren står i. Eller er det bedre å bruke printerens mac-adresse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok gått for den første løsningen din, kanskje med om den printer med farge eller ikke vis ikke alle printerne gjør det.

 

Mac adressen hadde ikke jeg brukt vis du tenker på navnet på printeren. Folk vil aldri huske hvor ting faktisk er da.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Vi holder oss til PR-[modell]_[rom] så f.eks en hp 6500 på kopirom 430 blir PR-HP6500_KOPI430.

Oversiktelig både for vår og brukernes del hvor den står og hvilken printer.

 

Men la brukerne finne printerne sine selv høres litt ut som latskap fra IT sin side.

Er en grunn til at du har koselige ting som logon scripts og policyer.

 

Vi har satt opp en AD-OU for hver printer så er alle brukerne lagt til sin nærmeste eller den de har bedt om, og login scriptet tildeler printene.

Sparer oss for hjelpe de legge til printere om de ikke klarer det selv, samt de for måtte legge til selv.

 

Om dere ikke har et domene og printserver så antar jeg det betyr vi kan sende inn jobbsøknader? ;)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Vi har printerserver for et par PCer som ligger under et annet nettverk for å få internett-tilgang. Men det andre nettverket som brukes til jobb er et lukket nettverk uten printerserver.

 

Men den printer-merkinga som du kom med ble tatt godt i mot. Takk for det!

Lenke til kommentar

hvis hver avdeling ligger i hver sin OU bør det vel ikek være noe problem å knytte gitte skrivere til gitte avdelinger. ellers stiller jeg meg bak de andre som har svart i tråden. <rom><modell><farge/kopi/sorthvit> er konsist for hvor skriveren er og hva den kan gjøre.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så frem til vi eventuelt får admin-rettigheter i Novell, er det fint lite man kan gjøre?

 

Nå virker det som om planen er å gi alle de lokale printerne et "kallenavn", noe som gjør det lettere å finne riktig printer som skal brukes.

 

Hver bruker har sin konto, men det er enkelte brukere som logger inn og bruker flere PCer i løpet av en dag, derfor kan det bli noe leting etter hvilken skriver man skal bruke ettersom den forrige som ble brukt henger igjen. For eks. at man alltid må angi standardskriver for hver gang man logger inn etter restart/annen brukerlogin.

 

Er det eventuelt noen hendige program hvor man kan holde oversikt over IT-utstyr (hvilken printer er koblet til hvilken PC + annet utstyr som kamera og barkodeleser) ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...