Gå til innhold

Hvilket ungdomsparti skal man velge?


Anbefalte innlegg

Hei. Vil først si at jeg ikker er 100% sikker på om dette er rette stedet å poste denne tråden. Hvis det ikke er det, vennligst tips meg eller en moderator.

 

--

 

Jeg har alltid vært politisk engasjert. Jeg leser aviser, både fra innland og utland, på nett og papir, jeg deltar i diskusjoner og grubler over diverse politiske saker.

Jeg er nå snart 17 år, og tenkte at det kanskje er på tide å melde seg inn i et ungdomsparti. Jeg vil tro at dette er spennende og nytt, og at jeg kan få "input" man ikke ser ellers, og visse andre goder.

 

Jeg har selvfølgelig et generelt bilde av de forskjellige partiene, og har de siste dagene satt meg litt ekstra inn i kjernesakene til de forskjellige ungdomspartiene. Problemet er bare at for hver sak/mening et parti har som jeg ser på som "riktig" så er det minst en sak/mening som jeg synes er på trynet.

 

Likevel har jeg lyst til å melde meg inn i ett av partiene, men det virker som jeg må velge "the lesser evil".

 

Jeg står for tiden mellom AP og Høyre ett sted. Senterpartiet virker litt tafatt synes jeg. Blir liksom vinglepetter som ikke klarer å ta noe standpunkt.

 

Er det noen som har vært i samme situasjon, enten det gjelder å bli med i et ungdomsparti, eller om det gjelder hvilket parti du stemmer på i valg, som har noen tips til hvordan man skal velge det "beste"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg som Unge Høyre medlem ønsker selvfølgelig at du skal melde deg inn hos hos.. :p

 

Men uansett.. Hva bryr du deg om? Har du enkeltsaker som du brenner for? Hva er ditt samfunnssyn/ideologiske ståsted?

Vil du være i en ungdomsparti som er sentralsyrt eller lokalstyrt? er det noen aktive lokallag i nærmiljøet? Har du planer om å pådra deg verv eller vil du bare være et ordinært medlem? Vil du lære om norsk politikk?

 

Om du kunne ha tatt deg frihet til å svare på disse spørsmålene kan vi sikkert luke ut et og annet parti som ikke passer for deg.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon for et år siden. Da jeg satt å grubla over NKU, men så tenkte jeg: "Men er da for faen ingen kommunist som vil joine væpna revolusjon!". Men så fant jeg ut av SU og ATTAC. Jeg vil bare si om du noen gang joiner SU: Ja, det er en gjeng med hardcore sosialister som ikke gjør annet enn å hate kapitalisme. Og prøver å være så radikale som mulig, men sitter fortsatt på MacDo' og drekker seg blakke på Coca Cola. Men om du er like heldig som meg, så er de på lokallaget litt mer kunnskapsrike og radikale/"skikkelige sosialister". :p

Lenke til kommentar

Men uansett.. Hva bryr du deg om? Har du enkeltsaker som du brenner for?Tja, det er vel ikke noe spesielt. Er generelt interessert i de fleste "normale" temaene (utdanning, innvandringspolitikk, miljøpolitikk osv) men det er ikke noe jeg er mer interessert i en resten.

 

Hva er ditt samfunnssyn/ideologiske ståsted?Jeg er vel i bunn og grunn en sosialist, og mener at sosialisme er "the way to go". Likevel synes jeg at de venstreorienterte partiene har et elendig forhold til kapitalisme. Føler at de mener at kapitalisme er fanden selv, mens jeg personlig heller synes at kapitalisme og sosialisme burde forenes i så stor grad som mulig.

Ellers er KrF (regner med at de har et ungdomsparti) ikke noe for meg, siden jeg ikke er religiøs.

 

Vil du være i en ungdomsparti som er sentralsyrt eller lokalstyrt?Er ikke helt kjent med denne terminologien. Kan du forklare?

 

Er det noen aktive lokallag i nærmiljøet?Tror det er litt diverse, men de er ikke så aktive. Tar meg ikke mer enn 40min å reise til Oslo (kollektivtransport) og der er det plenty.

 

Har du planer om å pådra deg verv eller vil du bare være et ordinært medlem?Jeg sikter i førsteomgang til å kun være et ordinært medlem. Tenker mye på å studere i utlandet, og i det tilfellet vil det kun være rundt 2-3 år til jeg drar uansett. Er jo sikkert mulig å få noe verv på så kort periode (?) men det blir nok ikke det helt store.

 

Vil du lære om norsk politikk?

Det er jo en del av det, ja. Lære om politikk generelt ved å komme litt nærmere på, lære om norsk politikk og også ha mulighet til å danne meg et mer helhetlig bilde av den politiske situasjonen i Norge.

Nå regner jeg med at mange av de som er med i ungdomspartier blir veldig på defansiven med en gang noe blir nevnt om norsk politikk, og at de gjerne vrir sannheten litt for å passe sine egne meninger, men da får jeg heller være litt ekstra kritisk.

Lenke til kommentar

Men uansett.. Hva bryr du deg om? Har du enkeltsaker som du brenner for?Tja, det er vel ikke noe spesielt. Er generelt interessert i de fleste "normale" temaene (utdanning, innvandringspolitikk, miljøpolitikk osv) men det er ikke noe jeg er mer interessert i en resten.

 

Selv mener jeg Høyre/Unge Høyre har den beste skolepolitikken pga en drøs av nye forslag som blir nedstemt fort. IUnge Høyre har forøvrig også kommet med et nytt program som kalles "innvandring og integrering" som tar opp en god del nye elementer som burde ha blitt tatt opp.

 

Hva er ditt samfunnssyn/ideologiske ståsted?Jeg er vel i bunn og grunn en sosialist, og mener at sosialisme er "the way to go". Likevel synes jeg at de venstreorienterte partiene har et elendig forhold til kapitalisme. Føler at de mener at kapitalisme er fanden selv, mens jeg personlig heller synes at kapitalisme og sosialisme burde forenes i så stor grad som mulig.

Ellers er KrF (regner med at de har et ungdomsparti) ikke noe for meg, siden jeg ikke er religiøs.

 

Fordel med Unge Høyre/Høyre ideologisk er vår ideologiske ståsted, liberalkonservatismen. En liberal del som støtter frihet og større personlig ansvar ovenfor seg selv, samt vår konservative del som ønsker en velferdsstat og offentlige goder. Pga denne delte ideologien kan vi mer eller mindre plukke ting fra begge deler og skape selv en politikk som ikke gpr bort i fra våre verdier.

 

Vil du være i en ungdomsparti som er sentralsyrt eller lokalstyrt?Er ikke helt kjent med denne terminologien. Kan du forklare?

 

Dette vil si at enten så styrer sentralt hold alt, hva dere skal mene og hvem dere skal samarbeide med. Noe som Unge Høyre har er lokalstyrt. Dette vil si at om vi skaper en politikk der foreksempel Bodø Unge Høyre vil forby fargen rosa kan Nordland Unge Høyre være uenig der igjen sentralt kan støtte seg opp med det ene lokallagets mening.

Og her er enda en fordel med Unge Høyre som parti, muligheten til å påvirke moderpartiet gjennom en drøss av instanser.

Et rask eksempel er Bergen/Narvik unge høyre har kommet med forslag som Høyre ønsker å vedta på stortinget-

 

Er det noen aktive lokallag i nærmiljøet?Tror det er litt diverse, men de er ikke så aktive. Tar meg ikke mer enn 40min å reise til Oslo (kollektivtransport) og der er det plenty.

 

Å ha et aktivt lokallag er alltid en fordel. Intet er bedre enn å ha noe lokalt for å skape lokal vinkling for så å påirke moderpartiet som igjen skal påvirke bystyret. Om du velger deg Rød Ungdom som ditt parti og ikke ser at det er noe lokalt aktivitet vil jeg egentlig anbefale deg å prøve selv med noen venner å etablere et nytt lokallag

 

Har du planer om å pådra deg verv eller vil du bare være et ordinært medlem?Jeg sikter i førsteomgang til å kun være et ordinært medlem. Tenker mye på å studere i utlandet, og i det tilfellet vil det kun være rundt 2-3 år til jeg drar uansett. Er jo sikkert mulig å få noe verv på så kort periode (?) men det blir nok ikke det helt store.

 

Tror de fleste partier er villige å la ungdomspartiene få stille som bystyre/fylkesting kandidat. Samt at det å prøve å få seg et verv i voksen partiet er fult mulig eller få seg et verv i ungdomspartiet ditt.

 

 

Vil du lære om norsk politikk?

Det er jo en del av det, ja. Lære om politikk generelt ved å komme litt nærmere på, lære om norsk politikk og også ha mulighet til å danne meg et mer helhetlig bilde av den politiske situasjonen i Norge.

Nå regner jeg med at mange av de som er med i ungdomspartier blir veldig på defansiven med en gang noe blir nevnt om norsk politikk, og at de gjerne vrir sannheten litt for å passe sine egne meninger, men da får jeg heller være litt ekstra kritisk.

 

Her har Unge Høyre et fantastisk tilbud. Om ditt lokallag ønsker skolering i helse, militær, skole, samferdsel vil de høyst sannsynlig lage et eget opplegg til hva dere vil lære om.

 

Som du sikkert ser prøver jeg å få Unge Høyre til å virke best mulig. Dette er pga Det er kun Unge Høyre jeg kjenner til, dermed håper jeg at en annen person fra et annet ungdomsparti skal snakke deres sak for å få en vinkling som er hva du er ute etter..:)

Lenke til kommentar

Hva er ditt samfunnssyn/ideologiske ståsted?Jeg er vel i bunn og grunn en sosialist, og mener at sosialisme er "the way to go". Likevel synes jeg at de venstreorienterte partiene har et elendig forhold til kapitalisme. Føler at de mener at kapitalisme er fanden selv, mens jeg personlig heller synes at kapitalisme og sosialisme burde forenes i så stor grad som mulig.

Ellers er KrF (regner med at de har et ungdomsparti) ikke noe for meg, siden jeg ikke er religiøs.

Jeg tviler sterkt på at du er en sosialist som ønsker noe markedsmekanisme, og hvis du er det så er SU det beste partiet for deg. Sosialist er tross alt at staten skal eie nesten alle produksjonsmidler og bestemme hvor vi bruker penger på. Blander du inn noe markedsmekanisme, så betyr det i praksis at vi betaler 80-90% skatt. Folk vil dermed tjene veldig lite og økonomien stagnerer.

 

Du mener kanskje at du er en sosialdemokrat som ønsker høyere skatter, men du er ikke en sosialist. Da er AUF det beste ungdomspartiet. I Høyre vil du ikke finne folk som er enig i det synspunktet. Du vil finne folk som er enig med deg i Venstre fordi det er stor variasjon i den økonomiske politikken, men ikke glem at du vil føle deg veldig utafor i Unge Venstre om du ikke synes asylinnvandring er det mest fantastiske på jord.

 

Hvis du faktisk er et sted mellom AP og Høyre, så bli medlem av Unge Høyre. Jeg ble først medlem av SU når jeg var yngre, men ettervert ble mer og mer uenig med dem. Og flyttet til Høyre når jeg var et sted mellom AP og Høyre. Men ikke få sjokk første dagen, UH oslo er mer høyrevridd enn Unge Høyre andre steder i landet.

Lenke til kommentar

Jeg leser aviser, både fra innland og utland, på nett og papir, jeg deltar i diskusjoner og grubler over diverse politiske saker.

 

Det er bra, fortsett med det!

 

det virker som jeg må velge "the lesser evil".

 

Don´t choose a lesser evil. There is a good:

 

http://liberalistiskungdom.no/

 

Er det noen som har vært i samme situasjon, enten det gjelder å bli med i et ungdomsparti, eller om det gjelder hvilket parti du stemmer på i valg, som har noen tips til hvordan man skal velge det "beste"?

 

Hvis du avfeier LU sine standpunkter på emosjonelt grunnlag uten å tenke, da er ikke LU partiet for deg. Hvis du derimot er et rasjonelt menneske som liker at standpunktene dine har rot i virkeligheten, da bør du sjekke ut LU og moderpartiet DLF. DLF hører verken til på venstre- eller høyresiden. Vi hører til på fredssiden. Vi er verken røde, gule, grønne eller blå. Vi er lilla.

 

Her er en debatt hvor LU er representert:

 

http://www.ustream.tv/recorded/9706376

 

Et godt sted å begynne er denne lillabloggen:

 

http://onarki.vgb.no/

 

Hvis ikke LU har der du bor, KAN du melde deg inn i Unge Høyre eller FpU og jobbe for å dra disse i liberalistisk retning, men likevel bør du bruke vektstangprinsippet og stemme DLF på valgdagen.

 

http://onarki.vgb.no/2008/06/hvorfor-stemme-pa-dlf/

Endret av minoriteten
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar og råd, fra alle sammen :) Også supert at det er folk fra litt forskjellige ståsteder, noe som gjør det lettere å sammenligne. Kommer nok til å vente litt til før jeg tar "action", så jeg får tenkt litt mer over det, men nå er i alle fall prosessen startet.

Lenke til kommentar

Lykke til med valget. Bare husk på at politikk ikke er en triviell lek. Politiikk dreier seg om noe svært alvorlig, nemlig lovgivning. En lov er intet mindre enn en stående ordre til politiet om hvem som skal kastes i fengsel!

 

Spør deg selv: Hvem vil du kaste i fengsel?

 

Det Liberale Folkepartiet vil kun kaste overgripere i fengsel, dvs. drapsmenn, voldtektsmenn, tyver og svindlere. Utenom det, hvis du er snill og grei, så skal du få leve i fred.

 

http://dlf.info/

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar

Sexkjøpere, pokerspillere, spritsmuglere...Og ikke minst: folk som vil bestemme over sin egen lommebok. I dag kastes du i fengsel dersom du insisterer på å bestemme over dine egne penger. Staten bruker i dag ca 70% av pengene dine. Dette mener vi liberalister er dypt umoralsk. Derfor, hvis du vil gi fred en sjanse, så stem DLF!

 

dlf_logo.png

Lenke til kommentar

Foreslår at du sjekker ut alt, og prøver å snakke med medlemmer fra ungdomspartiene (selv om det kan bli vanskelig med noen av de mindre).

 

Selv er jeg medlem av UngKommunistene i Norge, og har ikke angra på et jeg ble med selv om jeg var skeptisk i starten. Er nok verdt å sjekke ut småpartiene som UngKom, hva enn DLF har, Kystpartiet også videre, og ikke kun sjekke de "store".

 

I bunn og grunn burde du velge det ungdomspartiet som samsvarer best med ditt politiske ståsted (du vil ikke finne noen som er klin likt, uansett hvor mye du prøver å lete), og som har ett miljø du trives i.

Endret av Sjoblom
Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk oppfordre TS til å starte med å opparbeide seg en solid plattform med økonomi- og moralkunnskaper, og deretter velge partiet som samsvarer mest med dette. Det motsatte blir helt feil.

 

du vil ikke finne noen som er klin likt, uansett hvor mye du prøver å lete

 

Jo,dersom både du baserer meningene dine på virkeligheten, og ikke subjektive følelser og antagelser, så er det fullt mulig. Det forutsetter selvfølgelig at det finnes et objektivt parti. Heldigvis gjør det det i Norge.

Lenke til kommentar

Høyre er det seriøse partiet på høyresiden, mens AP er det seriøse partiet på venstresiden. Det er begge fine partier, men det man må se på er hva man får med seg på kjøpet hvis man stemmer på partiene.

 

For Høyre sin del er det KRF, FRP og Venstre... æsj,

 

men for AP er det SV og SP... dobbelt æsj

 

Nei dette er en grunn til at jeg ikke klarer å finne et parti jeg virkelig kan falle for, jeg vipper også mellom AP og Høyre, men gikk av taktiske grunner for Høyre ved sist valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...