Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal bygge basskasse, trenger tips.


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle begynne så smått å bygge basskasse til bilen. Fyller ikke 18 før i mars, så har god tid.

Vet ikke helt hva det kommer til å koste, så kan ikke sette opp et budsjett, men er rundt 6000,- en god pris, ink forsterker?

 

Tanken var å bygge i treverk og pleksiglass, med subben(e) pekende oppover, slik at man kan se så å si hele saken. (noe ala det på bildet, men med min egen lite vri)

ga_2041_full.jpg

 

Min ide:

post-117435-1287328021,6016_thumb.jpg

 

Det jeg trenger hjelp til er å finne ut hvilken sub jeg skal gå for, og hvilken forsterker. Vil ikke ha noe jalla, men man må huske på at jeg ikke er millionær.

 

Tips til konstruksjon av basskassen tar jeg også imot med åpne armer :)

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro herdet glass er et mye bedre materiale til et sånt prosjekt. Det tåler mer og kan være mye tynnere enn pleksi for å få samme styrken.

 

Hvis du kunne tenke deg å kjøpe kasse så har realcar ved stovner et sinnsykt tilbud om dagen.. For 5 lapper får du dobble 12 tommere i kasse med forsterker til som er garantert 140 desibel..

Lenke til kommentar

Wow...du hører på Heavy Metal og vil innstallere et kraftig bilstereo? Ikke noe disrespekt or anything, men folk som gjør det er vanligvis pappa-gutter som kun hører på den jævla auto-tuna musikken som selger som hakka møkk om dagen...

 

 

Angående elementer bør du velge noe med stor magnet. Mange elementer blir litt pistrete og små. Store membraner krever store magneter.

Lenke til kommentar

Hvis du kunne tenke deg å kjøpe kasse så har realcar ved stovner et sinnsykt tilbud om dagen.. For 5 lapper får du dobble 12 tommere i kasse med forsterker til som er garantert 140 desibel..

 

What's the point - å få livslangt øresus ?

 

Bare som en referanse: Å være i nærheten av et geværskudd gir 140 dB.

Lenke til kommentar

Wow...du hører på Heavy Metal og vil innstallere et kraftig bilstereo? Ikke noe disrespekt or anything, men folk som gjør det er vanligvis pappa-gutter som kun hører på den jævla auto-tuna musikken som selger som hakka møkk om dagen...

 

 

Angående elementer bør du velge noe med stor magnet. Mange elementer blir litt pistrete og små. Store membraner krever store magneter.

 

Hører på det også jeg, men går mest i rap og heavy metal.. Min bror (death metal elsker) har skikkelig anlegg i bilen sin, og det tar seg faktisk bra ut med den bassen.

 

Hvis du kunne tenke deg å kjøpe kasse så har realcar ved stovner et sinnsykt tilbud om dagen.. For 5 lapper får du dobble 12 tommere i kasse med forsterker til som er garantert 140 desibel..

 

What's the point - å få livslangt øresus ?

 

Bare som en referanse: Å være i nærheten av et geværskudd gir 140 dB.

 

Tenkte å gå for 2stk 12" med rundt 90 desibel. Problemet er bare hvilkene jeg skal velge.

Lenke til kommentar

Wow...du hører på Heavy Metal og vil innstallere et kraftig bilstereo? Ikke noe disrespekt or anything, men folk som gjør det er vanligvis pappa-gutter som kun hører på den jævla auto-tuna musikken som selger som hakka møkk om dagen...

 

 

Angående elementer bør du velge noe med stor magnet. Mange elementer blir litt pistrete og små. Store membraner krever store magneter.

Hvem er du til å definere hva som er bra musikk? Får man ikke lov til å like bass fordi man hører på heavy metal?

En stor magnet betyr ikke god subwoofer, og andre veien.

 

Et viktig spørsmål til TS er jo om du vil at det skal spille høyt eller pent.

Du burde også sette opp et fast budsjett for prosjektet, og hver enkelt-del av det. Ellers kan vi foreslå veldig gode elementer til 10 000kr uten at det hjelper deg.

 

Selv er jeg en lettere fan av seas lotus elementer, men de koster en del, og skal du ha to blir det fort lite penger igjen til noe annet. De spiller veldig pent, mer i retning hi-fi enn noe som skremmer naboene, men med en seriøs forsterker er det sjeldent du vil ha mer enn de kan gi.

 

Dynabel DY9242 På andre siden gir masse for pengene, men når det koster 800kr skal det ikke så mye til. De spiller ikke så veldig høyt, men derimot er det overaskende pent til prisen.

 

Kort sagt: Prisklasser, og kvalitet vs volum.

 

EDIT: 90db får du stort sett ut på 1 Watt fra de fleste sub-elementer.

Litt usikker på hva du mente her.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Wow...du hører på Heavy Metal og vil innstallere et kraftig bilstereo? Ikke noe disrespekt or anything, men folk som gjør det er vanligvis pappa-gutter som kun hører på den jævla auto-tuna musikken som selger som hakka møkk om dagen...

 

 

Angående elementer bør du velge noe med stor magnet. Mange elementer blir litt pistrete og små. Store membraner krever store magneter.

Hvem er du til å definere hva som er bra musikk? Får man ikke lov til å like bass fordi man hører på heavy metal?

En stor magnet betyr ikke god subwoofer, og andre veien.

 

Årh...alltid du som skal kverrulere...

 

Når sa jeg at Heavy-Metal er dårlig? Hører ikke på noe annet selv, jeg? Og musikk er jo subjektivt så er vel faktisk ganske så opp til meg å deffinere musikk jo :whistle:

 

En stor magnet betyr ikke godt element, men betyr ofte dette. Ser at du poster en del i Hifi-kategoriene. Da velger du gjerne en høyttaler som veier mye i forhold til størrelsen da det betyr mye teknologi and shit.

 

Man anyways, en kompis har to basskasser med to 12 tommere på rommet sitt og spiller faen meg kuse-høyt!

Lenke til kommentar

Tenkte at sub og forsterker skulle komme på 6000ish. Det vil si at jeg kan gå litt over(et par tusen), hvis det er nødvendig.

 

En blanding mellom høyt og pent hadde jo være ideelt :p

En "riktig" blanding er i mine øyne da ca 3000 på element, og 3000 på forsterker. Å få et element til 1500kr som briljerer både i volum og kvalitet er kanskje ikke det letteste, men det finnes selvfølgelig en balanse. Jeg tror dog at jeg personlig hadde gått for et element, forskjellen mellom et og to elementer er i teorien bare 3db.

 

Hestekølle: Du kan klage så mye du vil på at jeg kverulerer, men så lenge jeg er uenig så sier jeg i fra, og man kan ikke dømme et element eller en høytaler bare fra en enkelt egenskap, i hvert fall ikke en som betyr såpass lite. Bare se på toppmodeellene til DD, ikke akkuratt gigantiske magneter på dem. Å kalle folk pappagutter og si at de hører på dårlig musikk er heller ikke noe jeg støtter, heller tvert i mot. Selv om vi deler syn på autotune, så trenger man ikke å rakke ned på de som liker det.

 

Jeg er enig i at vekt på HØYTALERE gjerne burde være høy, siden et tungt kabinett minimerer resonanser og unødvendig forvrenging og forstyrrelse. Hvor mye elementene veier er ikke nødvendigvis så viktig. Spesielt selve membranet burde være så lett som mulig og så stivt som mulig for best effektivitet og lyd.

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med infinity, og å velge dem burde gi mye penger til overs til en god forsterker.

 

Jeg anbefaler som sagt heller en forsterker med en utgang (monoblokk) istedenfor en med flere kanaler. Fordi det kan finnes variasjoner på utgangene som gjør at subbene ikke spiller nøyaktig likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...