Gå til innhold

Hvilken bank er å anbefale?


Lekr

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte bank ettersom Postbanken ikke kan gjøre rede for penger som mangler på min konto. Jeg er på jakt etter brukskonto.

 

Det viktigste for meg er at det er så lite gebyrer som overhodet mulig, ingen ekstra og unødvendige kostnader.

 

Rente er ikke spesielt viktig, men Nordea-rente er jeg ikke spesielt keen på, den er knapt positiv. Jeg har sjeldent mye penger på kontoen.

 

Bør helst være en god nettbank, egentlig veldig fornøyd med Postbankens løsning. Trenger ikke noen fysisk bank å gå til, men ok kundeservice.

 

Jeg er student og 26, blir ferdig sommeren 2011 hvis det er relevant i forhold til betingelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tilhenger av å ha flere banker. Jeg har lønnskonto i en lokal bank som er greie å ha om man trenger et lån. Til dagligbank bruker jeg mest Skandiabanken. Og i tillegg har jeg sparekonto i yabank som har brukbare renter. I tillegg har jeg et kredittkort som er gratis å bruke så lenge man betaler før det belastes renter.

 

Det koster stort sett ingenting å være kunde i en bank, så mitt råd er å bruke flere banker.

Lenke til kommentar

Postbanke skal ha en el like systme som dnb siden de sammarbeider. jeg har dnb å trives godt med det:)

 

Kommer også veldig ann på om du har bil lån og hus lån å slike ting. Viss du har det lønner det seg å se litt i rundt, for noen banker har bedre avtaler på slik:)

 

Sjekk ut denne linken der står deet litt ang dette: http://www.adressa.no/forbruker/article1522911.ece

Lenke til kommentar

Jeg har brukt BNbank som bruksbank i mange år. Bra nettbank, ikke gebyrer (kun 250/år for kort), god og rask kundeservice på både telefon og e-post når jeg har bruk for det. BankNorwegian kommer også bra ut, ser jeg. Av banker med mer filialer i "nærmiljøet" ser Fokus 24/7-programmet bra ut.

Lenke til kommentar

Ikke for å kuppe tråden men jeg håper at det er greit med at jeg slenger meg på med et lignede spørsmål:

 

Jeg ser etter en bank der jeg får kort som er gyldig som legetimasjon, og noen ganger så er jeg avhegig av å ta ut og sette inn kontanter (mer enn minibanken kan tilby) så det hadde vært greit med ganske lett tilgjengelige filialer. Tenkte på Postbanken da jeg kan bruke post i butikk som har gode åpningstider, men de skulle ha 33,- kr i måneden. Ellers bruker jeg en skandiabanken, men trenger legitimasjon og kontanter... Noen som har forslag til meg?

Lenke til kommentar

Ikke for å kuppe tråden men jeg håper at det er greit med at jeg slenger meg på med et lignede spørsmål:

 

Jeg ser etter en bank der jeg får kort som er gyldig som legetimasjon, og noen ganger så er jeg avhegig av å ta ut og sette inn kontanter (mer enn minibanken kan tilby) så det hadde vært greit med ganske lett tilgjengelige filialer. Tenkte på Postbanken da jeg kan bruke post i butikk som har gode åpningstider, men de skulle ha 33,- kr i måneden. Ellers bruker jeg en skandiabanken, men trenger legitimasjon og kontanter... Noen som har forslag til meg?

 

I forhold til antall "filialer" så er Postbanken det beste. Kr 33,- i måneden er feil - totalprogrammet deres (Leve) er gratis (kun årsavgift på kortet som er 250, nesten hva alle andre tar)? Se prislisten

Lenke til kommentar

250 kr mnd er ganske standard, de fleste banker har det (ihvertfall de med bankkort m/bilde)

fokus bank har noen kundeprogram (feks 24/7) der det ikke er årsavgift, men de har da ikke bilde, så er vel ikke aktuelt.

Postbanken trekker årsavgiften hver mnd, så skulle bli 250/10 = 20,83 kr hver mnd, i motsetning til feks DnB som trekker årlig.

Lenke til kommentar

Ikke for å kuppe tråden men jeg håper at det er greit med at jeg slenger meg på med et lignede spørsmål:

 

Jeg ser etter en bank der jeg får kort som er gyldig som legetimasjon, og noen ganger så er jeg avhegig av å ta ut og sette inn kontanter (mer enn minibanken kan tilby) så det hadde vært greit med ganske lett tilgjengelige filialer. Tenkte på Postbanken da jeg kan bruke post i butikk som har gode åpningstider, men de skulle ha 33,- kr i måneden. Ellers bruker jeg en skandiabanken, men trenger legitimasjon og kontanter... Noen som har forslag til meg?

 

Det er rundt 150 banker i Norge, og det store flertallet av disse er lokale/regionale sparebanker, men du sier ikke noe om hvor du bor.

 

Postbanken blir lagt ned neste år, og kundene overført i DnBNOR. Hvis du foretrekker å støtte storkapitalen fremfor lokalt næringsliv, er DnBNOR er alternativ. De har også bank i butikk.

Lenke til kommentar

Ikke for å kuppe tråden men jeg håper at det er greit med at jeg slenger meg på med et lignede spørsmål:

 

Jeg ser etter en bank der jeg får kort som er gyldig som legetimasjon, og noen ganger så er jeg avhegig av å ta ut og sette inn kontanter (mer enn minibanken kan tilby) så det hadde vært greit med ganske lett tilgjengelige filialer. Tenkte på Postbanken da jeg kan bruke post i butikk som har gode åpningstider, men de skulle ha 33,- kr i måneden. Ellers bruker jeg en skandiabanken, men trenger legitimasjon og kontanter... Noen som har forslag til meg?

 

Det er rundt 150 banker i Norge, og det store flertallet av disse er lokale/regionale sparebanker, men du sier ikke noe om hvor du bor.

 

Postbanken blir lagt ned neste år, og kundene overført i DnBNOR. Hvis du foretrekker å støtte storkapitalen fremfor lokalt næringsliv, er DnBNOR er alternativ. De har også bank i butikk.

 

Jeg tenkte bare at det er greiere å satse på en landsdekkende bank så blir det enklere dersom jeg flytter. Har ikke satt meg så inn i hvordan bankvesenet fungerer, men er det bedre å velge en lokal bank?

Lenke til kommentar

Jeg tenkte bare at det er greiere å satse på en landsdekkende bank så blir det enklere dersom jeg flytter. Har ikke satt meg så inn i hvordan bankvesenet fungerer, men er det bedre å velge en lokal bank?

 

Hvis du har planer om å flytte er det selvsagt en fordel å velge en bank som er representert der flytter, gitt dine behov. Man kan vel ikke si generelt at lokale banker er bedre enn landsdekkende, det er helt avhengig av hvilken bank man snakker om.

 

Hvis du skal ha en landsdekkende bank med filialnett, er utvalget svært begrenset. Ser man bort fra Postbanken (som snart er nedlagt), har du DnBNOR og Nordea. Handelsbanken og Fokus Bank har også filialer over store deler av landet, men i mye mer begrenset grad enn DnBNOR og Nordea.

 

Landsdekkende "bank i butkk" er det vel bare DnBNOR og Postbanken som har. En del sparebanker har "bank i butikk", men såvidt jeg vet da bare i et begrenset geografisk område.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

fokus bank har noen kundeprogram (feks 24/7) der det ikke er årsavgift, men de har da ikke bilde, så er vel ikke aktuelt.

Kort med bilde koster kr 50 per år, altså en femtedel av hva det gjør hos "alle" andre.

 

Er selv ute etter å bytte bank da jeg taper ca. en tusenlapp i gebyrer hvert år på å bruke min lokale bank som jeg alltid har gjort. Fokus bank virker meget lovende med null gebyrer så og si over hele fjøla med kundeprogrammet 24/7 som er gratis.

 

Prisliste Fokus 24/7

Lenke til kommentar

Interessant at fokus har kuttet gebyrene på visa m/bilde, må vurderes. takk :)

 

Er selv tilhenger av å ha flere banker, burde sikkert hatt flere men grunnet studier har jeg ikke så mye på konto pdd at jeg har giddt å bry meg med å ha ~5 banker til med bedre sparekonto betingelser.

 

Mitt personlige oppsett :

 

Postbanken (Person og Kapitalkonto, begge gratis)

 

DnBNOR (Lønn og BSU) Burde egentlig flyttet BSU, men nåværende rente er ikke så dårlig

 

Kunne avsluttet alle PB konti da man kan sette inn penger/ta ut penger fra DnB konti i Post i butikk/postkontor/Bank i butikk/innskudds automat + dnbnor filial, og hovedgrunnen til å ha en fysisk bank med nettbank er at jeg iblandt har behov for å sette inn penger, og PB konti er åpnet før dette var en mulighet.

 

Fokus 24/7 + 365 MC , ingen uttaksgebyr i utland (reiser ca 20 ganger i året så føler jeg sparer endel her + cashback er gratis penger)

 

Norwegian, ok rente på sparekonto + norwegian kort for cashpoints for flyreiser (og 0 i gebyr ved betaling, sistnevnte = ca 1000kr bare i gebyrer og mye mer i cashpoints, flyr ca hver 5 gang gratis)

 

Funker for meg, men hvordan banker du burde ha er jo avhengig av livsituasjon etc

Lenke til kommentar

Jeg har det veldig enkelt:

 

Sparebanken Vest for daglig bruk og BSU. Denne vil jeg bytte ut for å spare penger på gebyrer og få bedre rente på BSU.

 

Sparesmart for penger jeg ikke må ha tilgjengelig til enhver tid. Markedets beste rente fra første krone, ingen begrensning på uttak.

 

Kommer sannsynligvis til å erstatte SPV med Fokus for daglig bruk, ikke helt sikker på hva jeg gjør med BSU. Fokus ligger på del 18. plass på BSU-rente, men de i toppen er Ofoten, Trøgstad, Odal og Tolga-OS Sparebank samt Sparebanken Narvik. Usikker på hvor lenge disse bankene kommer til å ligge i toppen. Nesset Sparebank er en bank jeg kjenner igjen der (har vært på toppen lenge), men de ligger bare 0,25 prosentpoeng høyere enn Fokus nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...