Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

lover om å være skolearbeidfri i skoleferier/helger


herdon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg går på ungdomsskolen, og lurer på om lærerne kan gi sånne lekser/hjemmearbeid som at man får det på fredag, og skal være ferdig på mandag, og at man får noe som ikke bare tar en dag/kveld på torsdag eller fredag og skal være ferdig før høstferien er slutt for eksempel, altså kort fortalt, er det en norsk lov som sier at man ikke skal få lekser/hjemmearbeid som man må gjøre i ferien?

 

 

Vil gjerne at dere linker til loven, hvis det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er utrolig hvilke holdninger noen lærere har om lekser og hva en fridag for elever er...

 

Vi fikk gjerne lekser fra tirsdag eller onsdag til mandag, så fikk vi gjøre prioriteringer selv.

Men lekser som gis for å gjøres i helgen er for dumt.

 

Burde ikke trenge å være noen lov for det, men virker som at det er det eneste språket noen lærere forstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler vel sterkt på det. Når jeg ser tilbake på min tid på ungdomsskolen så hadde vi ikke mye å gjøre. Vi brukte jævli mye tid på å bråke, kødde, diskutere og skulke. Feilen med skolen idag er at elevene ikke blir undervist i effektiv læring, hvordan tilegne seg og bearbeide kunnskap. Hvordan man burde legge opp lesing og leksearbeid. Dessuten burde lærerne bli flinkere på å ha ro i klassene og ikke tulle bort tiden på at Lene og Mia er uvenner og ødelegger timen for alle de andre.

 

I andre land der man ikke har samme godene som vi har i Norge (sykepenger, egenandels-/frikort, oljemilliarder osv.) er elevene NØDT til å ta skolearbeidet alvorlig og sitter med skolearbeid hele kvelden og i helgene og har arbeid ved siden av for å betale for denne "morroa".

 

Jeg var utslitt på ungdomsskolen, men det var IKKE fordi pensum var for stort eller vanskelig, og det skal være overkommelig for de som er 10 år yngre enn meg å komme igjennom.

 

Når det kommer til høstferien så er det en hålpløs ferie, som det ihvertfall IKKE burde være tvunget lekse fri. Høstferien var opprinnelig til for at barna skulle hjelpe familien med å høste inn poteter. Altså: de JOBBA....

 

Jeg tviler sterkt på at FN eller barn i Uganda vil synes særlig synd på deg som må gjøre lekser for å få en utdanning og mulighet til å få en bra jobb.

 

(Jeg ta utgangspunkt i at du er en vanlig norsk ungdom med "vanlige" forhold hjemme, altså ikke alvorlig syke medlemmer av familien du må ta vare på, DA burde det bli tatt hensyn til at man trenger litt lekse fri)

Lenke til kommentar

"Når det kommer til høstferien så er det en hålpløs ferie, som det ihvertfall IKKE burde være tvunget lekse fri. Høstferien var opprinnelig til for at barna skulle hjelpe familien med å høste inn poteter. Altså: de JOBBA....

 

Jeg tviler sterkt på at FN eller barn i Uganda vil synes særlig synd på deg som må gjøre lekser for å få en utdanning og mulighet til å få en bra jobb."

 

Nye tider nå vettu.

Ting forandrer seg. Vi syns noen ting er ille som andre syns er luksus.

Lenke til kommentar

Tviler vel sterkt på det. Når jeg ser tilbake på min tid på ungdomsskolen så hadde vi ikke mye å gjøre. Vi brukte jævli mye tid på å bråke, kødde, diskutere og skulke. Feilen med skolen idag er at elevene ikke blir undervist i effektiv læring, hvordan tilegne seg og bearbeide kunnskap. Hvordan man burde legge opp lesing og leksearbeid. Dessuten burde lærerne bli flinkere på å ha ro i klassene og ikke tulle bort tiden på at Lene og Mia er uvenner og ødelegger timen for alle de andre.

 

I andre land der man ikke har samme godene som vi har i Norge (sykepenger, egenandels-/frikort, oljemilliarder osv.) er elevene NØDT til å ta skolearbeidet alvorlig og sitter med skolearbeid hele kvelden og i helgene og har arbeid ved siden av for å betale for denne "morroa".

 

Jeg var utslitt på ungdomsskolen, men det var IKKE fordi pensum var for stort eller vanskelig, og det skal være overkommelig for de som er 10 år yngre enn meg å komme igjennom.

 

Når det kommer til høstferien så er det en hålpløs ferie, som det ihvertfall IKKE burde være tvunget lekse fri. Høstferien var opprinnelig til for at barna skulle hjelpe familien med å høste inn poteter. Altså: de JOBBA....

 

Jeg tviler sterkt på at FN eller barn i Uganda vil synes særlig synd på deg som må gjøre lekser for å få en utdanning og mulighet til å få en bra jobb.

 

(Jeg ta utgangspunkt i at du er en vanlig norsk ungdom med "vanlige" forhold hjemme, altså ikke alvorlig syke medlemmer av familien du må ta vare på, DA burde det bli tatt hensyn til at man trenger litt lekse fri)

 

Du har rett, det er vi som burde prøve å ta etter landene som ikke har Norges goder, ikke motsatt (/ironi). Det er mye som er feil med den norske skolen, men jeg orker ikke å gå inn i den diskusjonen nå. Saken er vel bare at man på ungdomsskolen i dag til tider kan man få latterlige mengder med lekser, og det er i grunnen viktig med et par fridager i ny og ne, altså helgene og småferiene. Skolearbeid hele tiden vil bare føre til utbrente elever som dropper ut av videregående når de endelig har pint seg igjennom ungdomsskolen (dette er et reellt problem, over 50% av de som går yrkesfaglige linjer dropper ut i Troms fylke).

 

Litt mer on-topic, jeg har ikke en klar lov å vise til men lærerene vår gav oss aldri lekser på fridager, og en av lærerene sa at han ikke hadde lov til å gi oss lekser over helger. Du kan alltids prøve å søke litt rundt på www.lovdata.no, selv om det er tvilsomt at du finner noe uten å vite mer spesifikt hvilken lov det er snakk om.

Lenke til kommentar

Det er ingen lov som sier at du må gjøre leksene dine ;)

 

Gjør som du vil, det er din fremtid det går utover. (Og skattebetalerne om du havner på sosialen) Hvis du ikke synes du trenger den kunnskapen som du kan erverve ved utførelsen av en slik oppgave er det bare å la være.

 

Personlig jobbet jeg med lekser hver ukedag, var derfor nesten alltid ferdig med alle MÅ/KAN/BØR og Ekstra-oppgaver før helga kom. Men så har jeg alltid brukt mer en normalt med tid på skole og utdanning.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig skal elever ha litt fridager, ellers blir de utbrente. Det er ekstra ille at man blir utbrent og faller "utenfor" i ung alder for da går man gjerne glipp av videre utdanning, viktig sosialisering og arbeidstrening. Mitt poeng var bare at jeg synes vi er veldig puslette her til lands. Vi må skjønne at vi skaper vår egen fremtid og at vi ikke kommer til å få den servert på et sølvfat.

 

Når det er sagt så synes jeg lærerne burde være pliktet til å planlegge undervisning og lekser såpass at man mandag vet hva man har i lekser frem til neste mandag. På den måten har elevene mulighet til å være bedre forberedt på skolen og til å planlegge hjemmearbeidet. Da kan man se at man kan gjøre masse skolearbeid mandag, tirsdag og torsdag og gjøre mer artige ting de andre dagene. Dette vil også lære barn og unge å planlegge og prioritere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg går på ungdomsskolen, og lurer på om lærerne kan gi sånne lekser/hjemmearbeid som at man får det på fredag, og skal være ferdig på mandag, og at man får noe som ikke bare tar en dag/kveld på torsdag eller fredag og skal være ferdig før høstferien er slutt for eksempel, altså kort fortalt, er det en norsk lov som sier at man ikke skal få lekser/hjemmearbeid som man må gjøre i ferien?

 

 

Vil gjerne at dere linker til loven, hvis det lar seg gjøre.

 

Siterer fra lekseloven, (lov om lekser og hjemmearbeid i grunnskolen, 30.02.1991 nr. 1029) § 182 annet og tredje ledd:

 

§ 182 Særbestemmelser om helger og helligdager

(2) Lærer kan gi lekser og hjemmearbeid dagen før helg eller helligdag med pliktig innleveringstid første påfølgende skoledag selv om elevene ikke liker det.

 

(3) Departementet ved statsråden kan ut fra humanitetshensyn dispensere fra dette i enkelttilfeller etter innstendig anmodning fra ordensmannen i angjeldende klasse.

 

Det ser ut til at læreren din hadde loven på sin side.

Endret av frevild
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg går på ungdomsskolen, og lurer på om lærerne kan gi sånne lekser/hjemmearbeid som at man får det på fredag, og skal være ferdig på mandag, og at man får noe som ikke bare tar en dag/kveld på torsdag eller fredag og skal være ferdig før høstferien er slutt for eksempel, altså kort fortalt, er det en norsk lov som sier at man ikke skal få lekser/hjemmearbeid som man må gjøre i ferien?

 

 

Vil gjerne at dere linker til loven, hvis det lar seg gjøre.

 

Siterer fra lekseloven, (lov om lekser og hjemmearbeid i grunnskolen, 30.02.1991 nr. 1029) § 182 annet og tredje ledd:

 

§ 182 Særbestemmelser om helger og helligdager

(2) Lærer kan gi lekser og hjemmearbeid dagen før helg eller helligdag med pliktig innleveringstid første påfølgende skoledag selv om elevene ikke liker det.

 

(3) Departementet ved statsråden kan ut fra humanitetshensyn dispensere fra dette i enkelttilfeller etter innstendig anmodning fra ordensmannen i angjeldende klasse.

 

Det ser ut til at læreren din hadde loven på sin side.

 

Takk for den (eller skulle jeg sagt "takk for den du" :)), men uansett, hvor står de lovene på (på nettet), finner dem ikke på lovdata, som krikkert også sa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...