Gå til innhold

HMKG - Garden Januar 2011


Alexn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderte det, men da jeg fikk vite at Jegertroppene og Eskortetroppene til HMKG skal legges ned fra nyttår av etter Hærledelsens planer. Håper det fortsatt er en interessant førstegangstjeneste, lykke til dere som skal dit!

 

Kilde: http://www.aftenpost...icle3844870.ece

 

Edit: http://www.aftenposten.no/nyheter/article3850200.ece

(Dagsfersk artikkel fra 11.10.10)

Endret av Sapere_aude
Lenke til kommentar

Er det mulig å skifte avdeling når du allerede er innkalt? Altså etter rekrutten eller noe liksom.

Vet om en som var innkalt til CSS-bataljonen, noe han ikke var fornøyd med. På innrykkdagen på Sessvollmoen, dagen de skulle sendes opp til Bardufoss (eller dagen før), fikk han snakket med en del befal. Han fikk da byttet til Kampeskadronen. Tror det var siden de hadde innrykk samtidig som CSS eller noe. Så ja, det er mulig, du må bare ta initiativ. Du kan også prøve å ringe 03003 å forhøre deg litt, om du ikke har gjort det.

Endret av xWeeNx
Lenke til kommentar

Vurderte det, men da jeg fikk vite at Jegertroppene og Eskortetroppene til HMKG skal legges ned fra nyttår av etter Hærledelsens planer. Håper det fortsatt er en interessant førstegangstjeneste, lykke til dere som skal dit!

 

Kilde: http://www.aftenpost...icle3844870.ece

 

Edit: http://www.aftenposten.no/nyheter/article3850200.ece

(Dagsfersk artikkel fra 11.10.10)

 

Hvorfor?

Lenke til kommentar

Ah. Slik jeg forstod de artiklene jeg linket til, så er det fordi det ikke er behov for noen stående styrker i Oslo by tydeligvis. Forsvarsdepartementet og regjeringen mener visst at HMKG ikke trenger å ha stridsgrupper og -trening. Personlig mistenker jeg at det er det enkleste målet de har funnet å foreta nedskjæringer på, men hey, that's my opinion. Slik jeg ser det er politikerne ekstremt keen på å kutte ned på alt som har med Forsvaret å gjøre, bortsett fra de ekstremt store innkjøpene av utstyr. Fregatter, fly, helikoptre og annet utstyr trengs, men ikke sodlater til faktisk kjempe...

Mulig det er litt pessimistisk av meg, men det mest effektive det norske Forsvar kunne gjort ved en invasjon var å forsvinne i skauen og trene opp motstandsfolk. Norge er jo per i dag prisgitt NATO for å kunne forsvare landegrensene.

Lenke til kommentar

Vel da har jeg 2 spørsmål til deg, som jeg håper du (evt andre) kan svare på.

 

- Jeg skal inn i HMKG i april 2011, som er 7 mnd til. Er det

mulig for meg å søke meg inn til GSV eller andre plasser?

 

- Vil det da bli slik at de også kutter ut rekruttskolen?

 

Etter min mening så synest jeg at hvist de skal ta vekk stridsgruppene + trening fra garden, så kan de like så godt løsrive hele garden fra hæren, og leie inn securitas. Det bør evt droppe at Garden er obligatorisk, siden det ikke tilsvarer det vi/jeg ble lovet da jeg søkte meg inn der.

Lenke til kommentar

Vel jeg innså at vi to har hatt samme diskusjon på to forskjellige tråder, så jeg foreslår at vi bare lar den fortsette her.

 

Jeg har egentlig kvidd meg til å bli gardist helt siden jeg fikk brevet. Men jeg leste soldathåndboken samt milforum, å fant ut at garden var et idéelt sted å tjene. Kp.1.2.4 var jo noe jeg faktisk kunne tenke meg å havne i. Men om de dropper kamptreningen så vil det jo bare bli kp3.5 som står igjen, altså vakt,drill og musikk.

 

Leste om Garnisonen i Sør Varanger, hvordan opplegget er der oppe som grensevakt. Før jeg fikk bedre tanker om garden, ville jeg helst opp i nord.

 

Jeg drar ikke til militæret for å pynte Oslo's gater, jeg drar dit for å herde meg, trene opp mental og fysisk fostring, disiplin, erfaring og utvikle unike egenskaper.

-

Føler ikke den eventuelt nye reformasjonen innen garden kan gi meg noe av dette.

Endret av AnonymousSuit
Lenke til kommentar

Hehe, du har et poeng.

 

Jeg vurderte og Garden, spesielt det å være skarpskytter i HMKG sine Jegertropper virket litt kult. Skarpskyting, hardkjør og kasernedisipling med fokus på plettfri uniform passet bra for meg. I tillegg er det en "kjapp" togtur fra Bergen, hvor jeg residerer.

Men ja, uten jegertropper, ingen vits.

 

Forsvaret er for at en skal lære å være soldat, ikke en galleonsfigur. Så skjønner godt du søker deg vekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...