Gå til innhold

Hvor kommer de to kjønnene (mann og kvinne) fra?


Anbefalte innlegg

Jeg forstår hvordan evolusjonen kan utvikle dyr til hvordan de ser ut som i dag. Men jeg forstår ikke hvordan evolusjonen skapte to kjønn av de fleste arter dyr som kan parre seg og lage avkom?

 

Evolusjonen startet jo ikke med at to celler parret seg, men derimot at de bare formerte seg ved deling. Ett sted i evolusjonens historie må jo kjønn nummer to ha kommet inn, men hvordan skjedde det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår hvordan evolusjonen kan utvikle dyr til hvordan de ser ut som i dag. Men jeg forstår ikke hvordan evolusjonen skapte to kjønn av de fleste arter dyr som kan parre seg og lage avkom?

 

Evolusjonen startet jo ikke med at to celler parret seg, men derimot at de bare formerte seg ved deling. Ett sted i evolusjonens historie må jo kjønn nummer to ha kommet inn, men hvordan skjedde det?

Dette er en av mange grunner til at jeg er kristen. Jeg klarer ikke å finne tilfredstillende svar i ateistisk evolusjonisme på verdens mysterier. Jeg tror dette umulig kunne skjedd av seg selv uten en intelligent designer.

Lenke til kommentar

Det er slapt å fylle områdene vi ikke har svarene på enda med en Gud. Men ikke gjør dette om til nok en religionsdiskusjon! :p

 

Jeg utelukker religionen, og lurer på hvordan dette kan ha skjedd innenfor hva vi har forsket oss frem til så langt.

 

Jeg likte Walthers teorien, selv om jeg ikke skjønte den helt. Er det flere teorier der ute?

Endret av T.O.E
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er slapt å fylle områdene vi ikke har svarene på enda med en Gud. Men ikke gjør dette om til nok en religionsdiskusjon! :p

 

Jeg utelukker religionen, og lurer på hvordan dette kan ha skjedd innenfor hva vi har forsket oss frem til så langt.

 

Jeg likte Walthers teorien, selv om jeg ikke skjønte den helt. Er det flere teorier der ute?

 

Det er jo så mye ironi på gang her at det er skummelt, folk aksepterer religion fordi de ikke forstår hvordan det funker, du har jo bare gjort Walthers teorien til din religion.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan i huleste kom du frem til det?

 

Jeg LIKTE Walthers TEORIEN. Jeg ble introdusert til den TEORIEN for en time siden, så selvfølgelig forstår jeg den ikke helt enda. Jeg må jo lese mye mer på det for å kunne forstå det.

 

I bunn og grunn så er det jo bare en TEORI som virker falsifiserbar, så jeg sier ikke at den teorien er rett! Derfor spør jeg også om flere TEORIER som kan være mulige svar på spørsmålet mitt.

 

Makan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jon Kristian, hvorfor tror du at evolusjonsteorien er ateistisk?

 

Er alle teorier som ikke tar hensyn til Jesus, Gud eller hellige kuer ateistiske eller er det bare denne?

 

Hva med atomteorien f.eks? Forstår du helt og fullt hva et atom er? Har du sett et kanskje..?

 

Hvis ikke, tror du det er mer sannsynlig at alt består av små biter av gud eller tror du mer at alt består av de forskjellige elementene (luft, vann, jord og ild)?

 

Hvis du allikevel tror på atomteorien, hvorfor gjør du det? Tar du utgangspunkt i hva vitenskapen forteller deg eller står dette nevnt i bibelen uten at jeg kjenner til det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ett sted i evolusjonens historie må jo kjønn nummer to ha kommet inn, men hvordan skjedde det?

Mest sannsynlig er det snakk om flere steder. Hvordan det skjedde for vår tidslinje må man meget lagt tilbake. Vi og våre forfedre har for millioner av år drevet med seksuell formering.

 

Hvordan overgangen fra aseksuell til seksuell kan ha skjedd er vanskelig å si, men å studere organismer i dag som driver med begge deler (har BÅDE en aseksuell og en seksuell syklus) er kanskje et godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Hvordan overgangen fra aseksuell til seksuell kan ha skjedd er vanskelig å si, men å studere organismer i dag som driver med begge deler (har BÅDE en aseksuell og en seksuell syklus) er kanskje et godt utgangspunkt.

Hva slags dyr driver med det?

Dyr hmm, det nærmeste må bli kalkun, det er også noe spesielt med en hai-art (men husker ikke hviklen). Begge kan få avkom uten partner.

 

Men det beste tipper jeg er å se i retning av

 

Planter

Sopp

Insekter

Maneter/koraller/sjø-anemone

enkelte amfibier og reptiler (litt usikker på denne)

 

ok, det var det eg hadde på tunga. Jeg har ingen mulighet til å lage en lang avhandling. Men med litt googling så har du informasjonen du trenger.

Lenke til kommentar

Husker jeg lurte veldig på dette da jeg var liten. At det finnes milliarder av dyr på jorda og såsi alle er enten mann eller kvinne. Plutselig føltes det ikke så komplisert ut.

Men teorien om at sædceller og eggceller stammer fra egne separate arter er interessant. Forstod jeg det riktig i at cellene "smeltet" sammen for å øke begges sjanse til overlevelse? Og dette dannet et grunnlag for sammensmelting av celler og dermed skapte en ny "enhet" ? Interessant uansett.

Lenke til kommentar

Jeg forstår hvordan evolusjonen kan utvikle dyr til hvordan de ser ut som i dag. Men jeg forstår ikke hvordan evolusjonen skapte to kjønn av de fleste arter dyr som kan parre seg og lage avkom?

 

Evolusjonen startet jo ikke med at to celler parret seg, men derimot at de bare formerte seg ved deling. Ett sted i evolusjonens historie må jo kjønn nummer to ha kommet inn, men hvordan skjedde det?

Bare for å skape mer forvirring kan jeg informere om at planter også kan ha to kjønn. Sambu betyr at planten har både hann- og hunnblomster på samme individ. Planter og dyr kan også ha generasjonsveksling. En generasjon kan være haploid og neste diploid. Bier har for eksempel partegonese, jomfrufødsel. Ubefruktede egg hos honningbien utvikles til hanner, befruktede egg blir til arbeidsbier. Reker blir født hanner og skifter senere kjønn til hunner. Maneter har en generasjon fastgrodd på havbunnen som polypp. Her vil maneten formere seg ukjønnet. Deretter er det en generasjon med kjønnet formering slik vi kjenner manetene. Polyppene lever i flere år, mens "barna", altså manetene vi ser, dør her vinter.

Kjønn i naturen opptrer i mange ulike former.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vi ser i dyreverdenen er jo en rekke alternative former for formering. Mange tror at det bare finnes kjønnet formering med hann- og hunndyr. Jeg tror det skyldes at de fleste dyrene vi ser har denne typen formering. Fugler og pattedyr har utelukkende eller for det meste kjønnet formering slik som oss. Men mange andre dyr har totalt ulike måter å formere seg på. Snegler kan for eksempel bruke noen timer under parringen på å bestemme seg for hvilket kjønn hver part skal være.

 

Det er mye spennende å lære om formering hos alle typer organismer! Det vi ser av evolusjonen er at det er mange ulike modeller for å øke variasjonen og det genetiske mangfoldet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

En av de store fordelene med kjønnet reproduksjon mellom to individer er jo mangfoldet dette skaper. En hel art bestående av nesten identiske kopier vil være veldig sårbar for mer tilpasningsdyktige organismer eller for naturkatastrofer/klimaendringer. At to-kjønnede arter har hatt slik suksess må i hovedsak komme av at de stadig har vært et hestehode foran i form av tilpasningsdyktighet til konkurrentene og omgivelsene (naturlig seleksjon).

 

Just my 5 cents.

Endret av Firebird (TMG)
Lenke til kommentar

Haiarten man har sett utføre aseksuell formering er hammerhai! Dette til stor overraskelse, da man ikke trodde dette var mulig.

http://biology.about.com/b/2007/05/24/asexual-reproduction-in-sharks.htm

Betyr dette at avkommet er en ren kopi av moren da?

 

Nei, det vil selvsagt skje mutasjoner f.eks. Jeg er ingen ekspert på området, men logisk sett så vil det være mindre variasjon enn om det var to individer som laget barnet sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...