Gå til innhold

Hvor kommer de to kjønnene (mann og kvinne) fra?


Anbefalte innlegg

Dette er en av mange grunner til at jeg er kristen. Jeg klarer ikke å finne tilfredstillende svar i ateistisk evolusjonisme på verdens mysterier. Jeg tror dette umulig kunne skjedd av seg selv uten en intelligent designer.

Hvor er minusknappen på dette forumet?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Argument_from_ignorance

http://www.youtube.com/watch?v=zfAzaDyae-k

Endret av Venerable
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig dette ble forklart i en av filmene postet ovenfor, men tenkte jeg likevel kunne slenge inn en del jeg husker fra the Selfish Gene.

 

Her har vi jo en rekke teorier om hvordan det kom til å være, noen har blitt nevnt, men en som jeg syns var veldig interessant (og forhåpentligvis ikke var i en post jeg overså) var som sagt nevnt i the Selfish Gene av Richard Dawkins (han ble først kjent for å være biolog som mange ser ut til å ha glemt). Enkelte soppearter (husker ikke navn) reproduserer på en måte som kan etterligne seksuell reproduksjon. Alle er av samme kjønn, men de har en form for gameter (eller kjønnsceller). Hver gamet er en haploid celle (inneholder halvparten av kromosomene til den diploid celle), de befrukter hverandre og dette fører til slutt til en ny reproduserende sopp. Dette blir interessant når gener gjør at gametene til et individ blir mindre, og som resultat dramatisk øker mobiliteten til gameten i forhold til resten. Et slikt gen kan godt ha blitt velget for av naturlig seleksjon hvis dette gjorde at at denne typen gamet klarte å reprodusere seg selv mer effektivt enn resten. Ettersom denne allelen spredde seg og gjorde seg mindre og mindre kunne gener i andre individer som tillot at mer energi ble brukt til å skape større gameter og som et resultat produsere mer levedyktige avkom også bli velget for. Førstnevnte er da selvfølgelig sædceller som er dramatisk mindre enn eggceller, noe som denne teorien kan forklare ganske godt.

 

Som sagt, mulig det ble forklart i videoene ovenfor, men tenkte jeg bare skulle slenge det inn her uansett ;)!

 

Anbefaler virkelig både the Blind Watchmaker og the Selfish Gene. Fantastiske bøker som virkelig får deg til å fundere på hvor eksepsjonelt og komplisert noe så elementært som naturlig seleksjon kan produsere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...