Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Error loading operating system


Anbefalte innlegg

I de siste månedene har jeg vært plaget av at pc'n min skurrer med lyd og hakker med video, så restarter jeg den og da fungerer den en stund, men neste dag så må jeg gjennom samme operasjon. Disse restartene er også gjerne fulgt av en chkdsk kjøring før windows starter, hvor den finner noen feil på d-partisjonen som blir fikset. Denne partisjonen ligger forøvrlig på samme harddisk som systempartisjonen.

 

I går så måtte jeg igjen restarte den, men denne gangen vil ikke windows starte opp igjen. Jeg får bare en feilmelding "Error loading operating system".

 

Etter litt googling så tror jeg kanskje det kan være at MBR er ødelagt.

 

Startet opp live cd med ubuntu, og får lest av alle harddiskene. Prøvde å starte opp maskinen fra win7 install disk, men der får jeg samme feilmelding og får ikke startet opp installasjonen og de repareringsverktøyene som ligger der.

 

Noen som har noe forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror først og fremst ikke at videoproblemene dine har med det andre å gjøre. Det er nok codecproblematikk, men la oss først rette det viktigste.

 

Error loadiong operating system indikerer normalt en av to ting:

- Harddisken eller RAID systemet OSet er på er ikke lenger tilgjengelig, pga. diskene har blitt flyttet eller blitt defekte. Sjekk først og fremst at de vises i BIOS, men om du fikk tilgang til OS disken i Ubuntu så er det neppe problemet ditt.

 

- MBR er skadet, som du nevnte. Det kan selvfølgelig fikses med reinstall, men du kan også bare reparere MBR. Her er en kort beskrivelse av hva du gjør (for windows7):

http://askbobrankin.com/fix_mbr.html

 

"repair MBR" i google gir også mange andre guider om du vil ha alternative metoder, eller metoder for XP osv.

 

Husk når du har alt i orden igjen at det var en grunn til at MBR ble skadet. Det kan noen ganger indikere virus, og noen ganger kan det komme av at OS disken er skadet/slitt og har begynnt å få feil i dataene som lagres. Det kan være lurt å ta en grundig scan av disken med produsentens eget testverktøy for å sjekke at ikke dette er tilfellet (siden du vil jo ikke fortsette å bruke disken til OS disk om den ikke er pålitelig).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Stigma: Problemet mitt er at jeg ikke får bootet med win7 dvd'n min, men kan jeg boote med winxp eller vista dvd og likevel fikse problemet? Finnes det noen måte å fikse problemet eventuelt fra ubuntu live cd'n?

 

Det går ann å fikse det manuellt ja. du bør google MBR repair som jeg sa så finner du mer avanserte guider for å rette problemet manuellt.

 

Men, om du ikke kan boote fra win7 DVDen din (gitt at det ikke er feil på DVDen eller BIOS instillingene for DVD boot altså) så kan det kanskje tyde på at det er mer enn bare en ren MBR feil (for den skal jo ikke brukes i det hele tatt så langt jeg vet når du booter fra en DVD).

 

Det høres merkeig ut at ikke win7 DVDen din fungerer. Jeg ville lurt på om den kansje enten ikke er bootbar (hvis det er en selvbrennt DVD som du ikke har brennt helt korrekt ut), eller evt. at du ikke har satt BIOS instillingene til å prøve å boote fra DVD før den prøver å boote fra harddisken. Om den sjekker harddiken før DVD så vil jo samme feilmeldingen komme opp naturligvis - så sjekk dette først.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg prøvde en Vista dvd, den bootet og prøvde å reparere en bootproblemet mitt, men fikset det ikke. Når jeg så prøvde å boote fra vista dvd'n igjen så får jeg igjen "error loading operating system".

 

Jeg skal prøve litt med å brenne ut en ny win7 dvd (skal også prøve å legge den på en usb stikke), så får jeg se om det fungerer. I verste fall så får jeg krype til korset å google som Stigma sier... :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg har fått igang maskina igjen. Fikk laga en usb stick med win7 install dvd'n på som jeg boota på. Der måtte jeg inn i recovery options og inn i kommandolinja for å kjøre bootsect.exe /FixMbr.

 

Maskina starter opp, men den har rota til med bokstavene til partisjonene mine, så noe kluss har skjedd. D disken min har blitt til G og litt sånt, men regner med å få fiksa det da... :)

 

Takk til alle gode råd, men nå ser det ut til at maskinen er reddet for denne gangen. Dette er kanskje en god grunn for å få kjøpt meg en ny harddisk da.... for dette er jo ikke akkurat noe godt tegn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...