Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Rød/svart mønster over skjerm i Windows


Anbefalte innlegg

Jeg har en selvbygd PC som er 3,5 år gammel. På onsdag, mens jeg er i ferd med å slå Elfenbenskysten i VM med Jamaica (Football manager 2010) så begynner det å komme røde og svarte artifacter over skjermen. Det rare er at musepilen fremstår som den skal være, men alt annet blir dekket av rødt og svart mønster.

 

Svarte, tenker jeg, der røyk skjermkortet. (Et GeForce 8800 GTS, 640MB) 

 

Alt låser seg, og jeg tar en omstart. BIOS welcome screen - alt OK. Skjermen viser XP-logoen under innlasting av OS, jeg puster lettet ut. Men med en gang jeg kommer til inloggingssiden for XP, med brukerliste, så er mønsteret tilbake igjen.

 

Jeg booter inn i safemode, og alt ser bare bra ut. 

 

Tar omstart, denne gangen kommer det skygge på XP-logoen under startup. Med en gang det skifter til høyere oppløsningen er det rødt/svart mønster igjen.

 

Er det noe som helst å gjøre med dette? Kan det være noe annet enn skjermkortet, siden det virker som normalt i BIOS og i lav oppløsning? Kan det være noe dårlig RAM? Jeg griper etter halmstrå her.

 

Jeg har ikke budsjettert med noen hardware-oppgradering før februar... :ermm:

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat samme skjedde meg. 8800 Ultra.

Begynte med artifacts i spill, etter et par omstarter og frustrasjon begynte det også i windows, etterhvert også i innlastingsbildet/startup. Så sluttet det helt å vise et bilde.

 

Nesten overraskende at skjermkortet ditt har vart så lenge.

8800-serien har en kort levetid, veldig mange avgår med døden, på akkurat denne måten, etter rundt 2 år.

Endret av Kurtis
Lenke til kommentar

Akkurat samme skjedde meg. 8800 Ultra.

Begynte med artifacts i spill, etter et par omstarter og frustrasjon begynte det også i windows, etterhvert også i innlastingsbildet/startup. Så sluttet det helt å vise et bilde.

 

Nesten overraskende at skjermkortet ditt har vart så lenge.

8800-serien har en kort levetid, veldig mange avgår med døden, på akkurat denne måten, etter rundt 2 år.

 

Med andre ord: Ingen vits i å se seg om etter en slik en på bruktmarkedet....

 

 

Takk for svar begge, selv om det er dårlige nyheter.

 

 

Lenke til kommentar

he-he, nei, men kan prøve å skru det fra hverandre og legge på ny kjølepasta og se til at det er fritt for støv...

 

Dette høres ikke ut som et varmeproblem. I og med at han får feilen i 2D modus så er det også veldig usansynlig siden skjermkortet bare utvikler en brøkdel så mye varme i 2D modus som det er designet for å takle. Altså ved mindre hele viften har stoppet totalt eller kjøleren faktisk er halvveis fallt av så tror jeg OP kan utelukke dette som faktor. Han kan selvfølgelig også bare sjekke tempen med passende verktøy for å være sikker, men det han beskriver høres absolutt ut som et defekt skjermkort ja. Samme typer feil kan evt. også opstå ved kortsluttninger på RAM-modulene på kortet (som følge av f.eks. grisete påføring av termisk pasta som leder strøm, som artic silver), men det kna man selvfølgleig utelukke ved mindre det oppsto rett etter man har rotet av og på med kjøleren.

 

Jeg har selv 2 stk 8800GTX som jeg har hatt siden de først kom ut (på tide med oppgradering hehe), og de har aldri hatt problemer - men det er selvfølgelig ikke noe statistisk godt grunnlag for å uttale seg om noe. Det er dog ikke fullt så ille som at "alle dør etter to år" (obs ikke ment som en direkte quote, bare paraphrasing), men ja - jeg har hørt at serien har hatt over gjennomsnittet mange defekter over tid i forhold til hva som forventes.

 

Min beste gjettning basert på beskrivelsen er at jeg støtter hypotesen om defekt kort ihvertfall.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kortet har blitt skrudd ut, grundig støvsugd etc. Likevel kommer det artifacts. Det er mulig at vifta er helt gåen - uansett er kortet kassert. Jeg gidder ikke spandere ny 3. parts vifte/kjøleløsning på å kanskje få det opp å gå igjen.

 

Jeg har i stedet kjøpt meg et pent brukt Radeon HD 2900 GT for 300 spenn som nødhjelp frem til maskinvareoppgradering rundt årsskiftet.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...