Gå til innhold

Hjelp til kjøp av (ekstrem) pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå veit ikke jeg om dette er blitt nevnt tidligere, men om du ønkser å teke smart, og fremover, med et slikt budsjett så er det etter min mening meget lurt å legge mye av pengene i skikkelig kabinett, som varer lenge (for eksempel et Lian-Li) og vannkjøling.

 

Jeg kan selv anbefale Lian-Li på det varmeste, da de er fantastiske kabinetter spekket med gode løsninger.

 

Om du legger penger i dette, så varer det lenge, mitt første Lian-Li har jeg enda, og det er snart 7 år gammelt. Det er lett å dra med seg rundt (om man driver med slikt): Deffinitivt verdt investeringen spør du meg!

 

Vannkjøling er også en slik ting som varer veldig lenge, Selv om du bytter hardware annethvert år, så er det bare å kjøpe ny sokkel (ofte trenger du ikke det heller) til CPU blokka, og ny GPU blokk, så er du i gang igjen.

Det er litt mer stress å montere enn Lufkjøling, men jeg mener det er verdt det når du får CPU temperaturer ned på 40 tallet ved load, og GPU på 50 grader. Også bråker det mindre dersom du gjør det rett:D

 

(bråk spiller en stor rolle for min del i hvertfall, men der har vell med at jeg bruker PCn som varmeovn på hybelen, bare fyre på med folding@home når det blir kalt :D )

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vannkjøling er god investering vis du kjøper av rett kvalitet, og det er det ytterst få som selger innenfor landegrensene.

Midt på treet har du jo i tilfellet Mist-vannkjøling som netshop selger.

Jeg mener at vannkjøling er veldig egnet for de som skal overklokke, til en vanlig bruker er nok den største fordelen at du blir kvitt skjermkortsvifta.

Lenke til kommentar

Skal vel sies at jeg så på vannkjøling når jeg bygde for 3 år siden (var vel Swiftech eller noe sånt jeg så på da), og var veldig skeptisk til vannkjøling generelt. Har aldri kjørt med vannkjøling så jeg vet ikke hvor sikkert det er, hvor vanskelig det er å montere, hvor mye vedlikehold det trenger, osv osv?

 

Angående kabinett så er jeg helt enig med deg der Zepticon. Både PSU og kabinett er lurt å legge en del penger i. :)

Lenke til kommentar

Ang vannkjøling, så er det 100% sikkert om du gjør en god jobb når du bygger det.

Jeg bygget et til mitt mac kabinett (Powermac Core) og jeg har ikke behøvd å gjort annet enn å etterfylle vann samt støvsuge radiator.

Det som kan skje er:

- lekasje

- pumpe failure

 

Pumpe failure lukes ut ved å ha turtalsgiver fra pumpen til cpuvifte kontakten på hk, og set bios på å slå av maskina om den feiler.

Lekasjer kan være skummelt, men om du gjør godt arbeid med montering er dette fraværende. Bruk gode nippler (metal) og forsegl alle koblingene mellom nippel og det den sitter i.

Kjøp av ferdigsett er enklest, men selvbygg er definitivt best:) prisen havner vell på mellom 4 og 6 laken alt etter hva gfx blokkene koster, og om du skal ha kjøling av hk og ram.

 

Jeg vil uansett anbefale vann, da det gir deg litt edge og skrytefaktor i forhold til den jevne nerd;)

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er egentlig vannkjøling å montere da? La oss si det sånn. Hvis jeg har bygd en PC før vil vannkjøling være mye vanskeligere å montere enn en PC eller?

 

Sorry for at jeg er så skeptisk til det, men vann + elektronikk er bare noe som gjør at jeg grøsser automatisk :p

 

Er ekstremt lenge siden jeg har sett på vannkjøling så vet omtrent ingen ting om markedet lengre. Det er bare å komme med innspill om både vannkjøling, kabinetter osv osv...! :)

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er egentlig vannkjøling å montere da? La oss si det sånn. Hvis jeg har bygd en PC før vil vannkjøling være mye vanskeligere å montere enn en PC eller?

 

Sorry for at jeg er så skeptisk til det, men vann + elektronikk er bare noe som gjør at jeg grøsser automatisk :p

 

Er ekstremt lenge siden jeg har sett på vannkjøling så vet omtrent ingen ting om markedet lengre. Det er bare å komme med innspill om både vannkjøling, kabinetter osv osv...! :)

 

Du har to alternativer:

- Kjøpe kabinett som er tilpasset til eller har mulighet for vankjøling.

- Du finner frem dremmelen, og sjærer hull i boksen din.

 

Fler du at du er klar for det siste, så er det bare å finne veien inn på "modde" forumene og slå seg løs der.

 

Om du ikke liker å kutte å sage, så er Obsidian 800D kabinettene supre:

 

800dgallery10.jpg

 

Men kansje litt trangt?

Her er en worklog med 800D og vannkjøling:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1240001

Virker som et greit kabinett å bygge i.

 

De fleste Nye Lian-Li har hull på baksiden som lar deg føre slanger ut slik at du kan montere radiator på baksiden av kabinettet. Er lenge siden jeg oppdaterte meg på kabinettene demmes så jeg veit ikke om noen som er spesielt rettet mot vannkjølere.

 

Mulig PC-V2120 er noe å satse på, har i likhet med 800D plass til radiator i toppen.

 

v2120-33.jpg

+ en sort slik:

Radgrillz3X120SS_Stripes_01.jpg

 

 

 

Av vannkjling er EK waterblocks populært:

http://www.ekwaterblocks.com/index.php?page=products

 

De har mange "pene" blokker og bruker stort set acetal og nickel. Jeg synes den komboen av svart og "chrome" er helt rå!

Dette er spesielt i kabinetter med vindu seff :D

 

 

EK_Classified.jpg

 

 

De har også en egen side der du kan finne ut om hardwaren du ahr valgt passer til blokkene:

http://www.coolingconfigurator.com/

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Takk igjen Zepticon.

 

Jeg syns jeg leste en plass navnet ditt og Trondheim i samme setning. Du bor ikke i Trondheim eller? :whistle:

 

Tror faktisk hvis jeg skal gå for vannkjøling at jeg skal se om jeg kan få hjelp fra noen som er god på området. Har veldig lyst til at det skal se pent ut, og så klart være så tilnærmet lik 100% sikkert som mulig :p (samme gjelder egentlig cable management også, skulle gjerne hatt noen som er god på slikt)

 

Når det kommer til modding har jeg så lite erfaring at jeg tror det blir veldig lite drilling i kabinettet for å si det sånn :blush:

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...