Gå til innhold

Merkelig problem! Fokus endrer seg med ekstern blits.


Anbefalte innlegg

Har et merkelig problem med mitt Canon 450d. Når jeg bruker mitt Sigma 17-50 objektiv så får jeg bakfokus når jeg bruker ekstern blits (430 exII). Bruker jeg blitsen på kameraet så blir fokus riktig. Det blir også riktig uten blits.

 

Med kitobjektivet 18-55is så skjer ikke dette.

 

Hva er feil? Blits? Kamerahus? Objektiv? Skjønner ingenting jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et merkelig problem med mitt Canon 450d. Når jeg bruker mitt Sigma 17-50 objektiv så får jeg bakfokus når jeg bruker ekstern blits (430 exII). Bruker jeg blitsen på kameraet så blir fokus riktig. Det blir også riktig uten blits.

 

Med kitobjektivet 18-55is så skjer ikke dette.

 

Hva er feil? Blits? Kamerahus? Objektiv? Skjønner ingenting jeg.

Nå husker jeg ikke hvordan Canon fungerer på dette, men om blits blinker for å hjelpe med fokus så kan fokussystemet bli forvirra potensielt. Om dette er tilfelle, fokuser uten å bruke blits som "hjelper" og ta bildet med blits. Prefokuser og hold utløseren halvt nede kan også være lurt. Eventuelt om 450D har egen fokus-knapp (dvs, ikke bruk utløseren for fokus). Jeg har liten tro på at fokus er forskjellig med og uten blits i eksponeringsøyeblikket, så dette må henge sammen med selve fokuseringsprosessen.

 

NB! husk at fokusområdet blir smalere med større blenderåpning (lavere blendertall). Disse 2 objektivene er så langt jeg vet ikke like på maks blender. Så kanskje f/2.8 objektivet viser feilfokus bedre.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Da jeg tok bildene var det ikke så mørkt at det kameraet brukte hjelpelys. Brukte det midterste fokuspunktet. Dette er et fenomen jeg kan gjenskape gang på gang.

 

Når det gjelder blitsen så får du alltid et rødt fokushjelpelys "foran på blitsen" uansett lysforhold,hvis du ikke har slått det av i menyene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...