Gå til innhold

32-bit eller 64-bit versjon av Ubuntu


Anbefalte innlegg

Hva skal man velge 32-bit eller 64 bit versjon av Ubuntu?

 

Når man ser på Ubuntus's sider står der følgende:

"32-bit - Recommended for most user" "64-bit - Not recommended for daily desktop usage"

 

Da burde jo saken egentlig være grei og dermed laste ned en 32-bit versjon.

Men jeg lurer på hvorfor man skal bruke 32-bit når prosessoren min er en 64-bit av denne typen: http://ps.no/ArtDtl.aspx?i=175092

 

Jeg bruker en stasjonær PC men det betyr vel ingenting....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste grunnen jeg kan se til å kjøre 32bit er at ikke alle libraries er fullt ut støttet med 64bit.

Dette vil jeg tro er behovs betinget. Hvis man ikke har behov for programmer som krever disse bibliotekene så er dette ett uvesentlig punkt, eller motsatt hvis man har behov. Derfor kan det være nyttig og oppgi hvilke biblioteker dette gjelder, og hvilke programmer o.l. som benytter dem, slik at de som lurer på om de skal velge 32 eller 64 bit har noe mer håndfast å basere valget sitt på.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen jeg kan se til å kjøre 32bit er at ikke alle libraries er fullt ut støttet med 64bit.

Hvilke kodebibliotek skulle det være?

 

Linux har kjørt på 64bits maskiner mye lenger enn enn hvor lenge x86_64 arkitekturen har eksistert. Kan ikke helt se at det skal være et problem med x86_64 mtp den lange erfaringen med 64bit GNU/Linux har, og siden det er ca 7 år siden første x86_64 ble tilgjengelig.

 

 

Lenke til kommentar

Velg 64bit, har kjørte 64 bit flash lenge uten problemer. Akkurat nå kjører jeg 32 bits flash med hjelp av ndiswrapper (på Fedora), fordi adobe hadde fjernet 64 bit flash nedlastingen i det jeg holdt på å installere, men den skal være tilbake nå tror jeg (har ikke sjekket).

 

64 bit flash fungerer bra, så langt har jeg ikke hatt noe problemer med den nye versjonen (10.2). Den forrige 64 bit versjonen (10.1) av flash var det mer problemer med.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått, etter en del IRC og forumlesning, er det INGEN grunn til å velge 64 bit over 32 bit - med mindre du faktisk bruker over maksgrensa med RAM (noe de aller færreste gjør??). Du vil faktisk få (marginale) ytelsestap ved 64 bit kontra 32 bit pga minneallokering.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått, etter en del IRC og forumlesning, er det INGEN grunn til å velge 64 bit over 32 bit - med mindre du faktisk bruker over maksgrensa med RAM (noe de aller færreste gjør??). Du vil faktisk få (marginale) ytelsestap ved 64 bit kontra 32 bit pga minneallokering.

Noen konkrete kilder på dette? Så langt jeg har forstått, så har man en brukbar ytelsesøkning i 64-bit på en del ting, bl.a encoding av filmer o.l.

 

Erfaringsmessig har man også et mye høyere minneforbruk ved 64-bit.

 

Edit: Kilde : http://www.tuxradar.com/content/ubuntu-904-32-bit-vs-64-bit-benchmarks

 

Se spesielt på encoding av ogg vorbis.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått, etter en del IRC og forumlesning, er det INGEN grunn til å velge 64 bit over 32 bit - med mindre du faktisk bruker over maksgrensa med RAM (noe de aller færreste gjør??). Du vil faktisk få (marginale) ytelsestap ved 64 bit kontra 32 bit pga minneallokering.

Noen konkrete kilder på dette? Så langt jeg har forstått, så har man en brukbar ytelsesøkning i 64-bit på en del ting, bl.a encoding av filmer o.l.

 

Erfaringsmessig har man også et mye høyere minneforbruk ved 64-bit.

 

Edit: Kilde : http://www.tuxradar.com/content/ubuntu-904-32-bit-vs-64-bit-benchmarks

 

Se spesielt på encoding av ogg vorbis.

Klarer ikke å hoste opp noen kilder her og nå, beklager.

 

Ville egentlig bare slå ned på "OMG du må få deg 64-bit for det er best!1!11"-holdningen.

 

Hvem bruker egentlig mer en 2GB minne på et vanlig desktopsystem idag?

Lenke til kommentar

Da må dere bruke enormt mye bloated programvare..

 

Er dere sikker på at det ikke bare er cache i minnet, men reellt minne brukt?

 

Jeg har spesielle interesser, og bruker mye tung programvare. Til og med serveren min (som kjører MYE rart) bikker ikke over 1000mb reellt minnebruk, sett bort fra spesielle annledninger, og det etter over 100 dagers oppetid.

Endret av Noble
Lenke til kommentar

Uansett må man ikke glemme hva 64-bit-arkitekturen for x86 gir deg i tillegg til større minneadressering, nemlig dobbelt så mange registre.

 

Når en variabel kan leve i et register istedenfor på stacken, kan man potensielt få en vanvittig ytelsesøkning, som man ser nettopp på encoding o.l (sannsynligvis kryptering også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...