Gå til innhold

32-bit eller 64-bit versjon av Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dersom du har et Nintendo Entertainment System og skal bruke den til sitt fulle potensiale, så prøver du ikke spille Playstaion-spill på den.

 

har du en 64-bit PC som du ønsker å utnytte, så installerer du et 64-bit operativsystem. det er et rent selvfølge, og har ingenting med begrensninger å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har en VPS jeg leier, med CPU som har 64-bit-instruksjoner (og jeg kjører også en 64-bit-kernel).

 

Har imidlertid byttet ut userspace med 32-bit, da 512MB RAM ikke er nok til at det fungerer tilfredsstillende til at jeg vil bruke den til med 64-bit.

 

Da jeg gikk over til 32-bit userspace kunne jeg kjøre en mailserver (med spamfilter osv) i tillegg til alt det andre som jeg kjører på den.

 

Så nei, i alle tilfeller ønsker man ikke å bruke 64-bit programvare, selv om man har muligheten.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått, etter en del IRC og forumlesning, er det INGEN grunn til å velge 64 bit over 32 bit - med mindre du faktisk bruker over maksgrensa med RAM (noe de aller færreste gjør??). Du vil faktisk få (marginale) ytelsestap ved 64 bit kontra 32 bit pga minneallokering.

 

Se posten under.

 

Uansett må man ikke glemme hva 64-bit-arkitekturen for x86 gir deg i tillegg til større minneadressering, nemlig dobbelt så mange registre.

 

Når en variabel kan leve i et register istedenfor på stacken, kan man potensielt få en vanvittig ytelsesøkning, som man ser nettopp på encoding o.l (sannsynligvis kryptering også).

 

I tillegg får du kanskje tilgang til noen nye instruksjoner?

 

Har kjørt 64-bit i et par år nå, men så driver jeg stort sett med numerisk dataknusing/simuleringer. Har faktisk et par programmer som kun finnes for 64-bit ;)

 

Flash er ikke noe problem, bruk nspluginwrapper:

http://www.fedorafaq.org/#flash

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...