Gå til innhold

Litt spørsmål rundt boliglån for unge folk


skyhawk

Anbefalte innlegg

Jeg vet at en slik topic som dette har vært oppe x-antall ganger og mange gjerne vil fortelle meg at jeg bare skal dra til en bank å prate med rådgiver istedet, ja - skal det, men ikke akkurat helt enda. Vi vil gjerne komme så godt forbredt som mulig slik at de skal ta oss "seriøst" mulig.

 

Er det noe jeg og min samboer brenner virkelig for framover, er det drømmen om egen bolig. Mange ville nok sagt at - vent, til dama di er ferdig med all utdanninga si, vent til dere har spart opp masse egenkapital etc. Det er i og for seg greit det, men med tanke på at vi har vært tidlig ute med å etablere oss, fått en guttunge og alt samma, mener vi at vi burde kjøpe i nærmeste framtid - og ikke om 5-6 år. Men jeg har noen spørsmål da:

 

- Hva kan en familie på 3 med en årsinntekt på 550.000kr generelt sett forvente seg å låne? (Vi håper å kunne få inntil 1.5mill hvis vi er heldige og ser ikke for oss å kunne låne så mye mer)

 

- Vil banken ta kun nåværende inntekt i betrakting eller også den framtidlige, hvis det f.eks kan dokumenteres at hun skal begynne på høyskole. Min samboer vurderer å ta høyskole som lærer - hvilket betyr høyere lønninger når hun er ferdig enn det det er idag.

 

- Hvordan stiller banken seg til avdragsfrihet f.eks de 4-5 første årene? Min samboer vurderer å ta høyskole etter ca 1 års tid med jobbing og oppsparing til bolig. Dette betyr jo og mer kompetanse og forhåpentligvis høyere lønninger etter endt utdanning.

 

- Vil man kunne låne mer om man bestemmer seg for et sted nærmere arbeidsstedet og generelt mer sentrale strøk - siden prisene der er dyrere og man må ut med mer i det hele tatt få noe?

 

Forøvrig, har vi også planer om dette under som f.eks:

 

  • Sette opp et budsjett og spareplan vi lever etter under sparingsperioden i et år

og skrive ut kontoutskrifter til dette som viser at vi har holdt oss innenfor spareplanen og faktisk har spareevne og ikke lar oss friste eller skli ut

 

  • Sette opp et budsjett som vi skal leve etter når vi har kjøpt bolig

Som også tar SIFO tall med i beregninga, og at vi har satt av litt ekstra på de vesentlige utgiftspostene som kan variere - og tatt i betraktning at renta kan øke

 

  • Fylle opp både min og samboers BSU konto med 20.000kr og resten på høyrentekonto.

Hvor vi også får 4000,- skattefradrag pr konto = 8000,- på et år

 

  • Ta meg en ekstrajobb på lørdager som skal få penger som kun går til boligsparing

 

  • Ha som mål å nå 150.000kr på 1 år

Regner med å nå 170.000,- medberegna det vi allerede har oppspart på BSU og depositum som vi har på leiligheten vi leier nå

 

 

Noe mer vi bør gjøre eller tenke på for å kanskje lettere få et positivt svar i banken ved lånesøking?

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

- Hva kan en familie på 3 med en årsinntekt på 550.000kr generelt sett forvente seg å låne? (Vi håper å kunne få inntil 1.5mill hvis vi er heldige og ser ikke for oss å kunne låne så mye mer)

Det er i riktig nabolag. Men hver klar over at 1.5 er husholdningens totale gjeld, dvs. du må trekke fra eksisterende studielån, billån, kredittkortgjeld m.m.

 

- Vil banken ta kun nåværende inntekt i betrakting eller også den framtidlige, hvis det f.eks kan dokumenteres at hun skal begynne på høyskole. Min samboer vurderer å ta høyskole som lærer - hvilket betyr høyere lønninger når hun er ferdig enn det det er idag.
De fleste bankene evner å ta høyere fremtidig inntekt i betraktning, men det avhenger også av hva slags utdanning hun holder på med. Læreryrket er positivt fordi jobbmulighetene er gode og den forventede inntekten er forutsigbar og også stabil. En annet spørsmål er dog om dere har råd til lånet i perioden inntil hun har fått seg lån, dette må dere sannsynliggjøre.

 

- Hvordan stiller banken seg til avdragsfrihet f.eks de 4-5 første årene? Min samboer vurderer å ta høyskole etter ca 1 års tid med jobbing og oppsparing til bolig. Dette betyr jo og mer kompetanse og forhåpentligvis høyere lønninger etter endt utdanning.
Hvis det er snakk om avdragsfrihet med en gang så vil det sannsynligvis være krav om egenkapital. Hvis du kommer tilbake om ett år så vil historikken også være viktig.

 

- Vil man kunne låne mer om man bestemmer seg for et sted nærmere arbeidsstedet og generelt mer sentrale strøk - siden prisene der er dyrere og man må ut med mer i det hele tatt få noe?
Nei, det er evne til å betjene lånet som er viktig.

 

Forøvrig, har vi også planer om dette under som f.eks:

 

  • Sette opp et budsjett og spareplan vi lever etter under sparingsperioden i et år

og skrive ut kontoutskrifter til dette som viser at vi har holdt oss innenfor spareplanen og faktisk har spareevne og ikke lar oss friste eller skli ut

 

  • Sette opp et budsjett som vi skal leve etter når vi har kjøpt bolig

Som også tar SIFO tall med i beregninga, og at vi har satt av litt ekstra på de vesentlige utgiftspostene som kan variere - og tatt i betraktning at renta kan øke

 

  • Fylle opp både min og samboers BSU konto med 20.000kr og resten på høyrentekonto.

Hvor vi også får 4000,- skattefradrag pr konto = 8000,- på et år

 

  • Ta meg en ekstrajobb på lørdager som skal få penger som kun går til boligsparing

 

  • Ha som mål å nå 150.000kr på 1 år

Regner med å nå 170.000,- medberegna det vi allerede har oppspart på BSU og depositum som vi har på leiligheten vi leier nå

 

Noe mer vi bør gjøre eller tenke på for å kanskje lettere få et positivt svar i banken ved lånesøking?

Dere høres godt forberedt ut og det virker gjennomtenkt. Hvis dere har lite (ingen) egenkapital så bør dere også sjekke med foreldre om mulig kausjon for 10-20 %.

Lenke til kommentar

Pga. bankenes nye utlånpraksis til bolig må du minst ha 10% egenkapital.

Det er et bør-punkt, ikke et må punkt (i Finanstilsynets retningslinjer). Det er enkelte banker som er villige til å låne ut til de uten egenkapital, enten pga meget høy inntekt, tilleggssikkerhet, eller annen særskilt vurdering.

Endret av meisje
Lenke til kommentar

Så lurer jeg på en liten ting til. Vi vil jo som sagt flytte utover fra der vi bor og jobber i dag, fordi boligprisene er billigere der vi ser for oss å bo og vi får mest for pengene der.

 

Problemet er bare at begge to jobber pr dags dato i Oslo området, og dit vi skal flytte rundt 1 time eller så unna. Det tar dess lenger tid dit mtp kø.

Greia er da at sønnen vår er nødt til å gå i barnehage i den kommunen vi bor i, som betyr at vi da med våre 8 - 16 jobber, må hente han innen klokka er rundt 17 da de aller fleste barnehager stenger som IKKE går. Har hørt at man ikke kan få plass i andre kommuner eller i arbeidskommunen.

 

Vi har funnet ut at det blir en liten kinky overlappingsprosess her, og lurer på om dette er den beste måten å gjøre det på:

 

1. Søke om boliglån - få finansieringsbevis med de inntektene vi har den dags dato.

2. Legge bud og skaffe bolig

3. Samboer sier opp jobb / barnehage (slik at dette times med flytting). Jeg fortsetter å jobbe normalt. Sønnen vår starter i ny barnehage dit vi flytter.

4. Samboer søker jobb nærmere bostedet slik at henting i barnehage ikke blir noe problem. Vi venter 8 uker til karantenetid er over - får dagpenger. Betaler utgifter i de 8 ukene fra oppsparte midler.

Endret av skyhawk
Lenke til kommentar

Vi har funnet ut at det blir en liten kinky overlappingsprosess her, og lurer på om dette er den beste måten å gjøre det på:

 

1. Søke om boliglån - få finansieringsbevis med de inntektene vi har den dags dato.

2. Legge bud og skaffe bolig

3. Samboer sier opp jobb / barnehage (slik at dette times med flytting). Jeg fortsetter å jobbe normalt. Sønnen vår starter i ny barnehage dit vi flytter.

4. Samboer søker jobb nærmere bostedet slik at henting i barnehage ikke blir noe problem. Vi venter 8 uker til karantenetid er over - får dagpenger. Betaler utgifter i de 8 ukene fra oppsparte midler.

Det er umulig å svare på den beste måten, da alle situasjoner er forskjellige, men det du skisserer vil vel fungere. Husk også at når dere legger inn bud så kan du be om overtagelse 3-4 måneder frem i tid og hvis du får det så vil det gjøre ting mye enklere ved at dere har bedre tid til å finne jobb i nærheten av det nye bostedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...