Gå til innhold

Tenker du på hvor produktene du kjøper er produsert?


ChristR

Spørreundersøkelse.  

24 stemmer

  1. 1. Hvor ofte tenker du på hvor produktene du kjøper kommer fra?

    • Hele tiden.
      0
    • Ofte.
      4
    • Noen ganger.
      8
    • Sjelden.
      3
    • Aldri.
      9
  2. 2. Hvor ofte sjekker du hvilket land produktet er laget i før du kjøper det?

    • Hele tiden.
      0
    • Ofte.
      4
    • Noen ganger.
      3
    • Sjelden.
      8
    • Aldri.
      9
  3. 3. Jeg føler at jeg har en god oversikt over hvilke forhold produktene jeg kjøper er laget under.

    • Helt enig.
      2
    • Litt enig.
      6
    • Litt uenig.
      3
    • Helt uenig.
      13
  4. 4. Jeg er villig til å betale mer for produkter som er produsert under rettferdige forhold.

    • Helt enig.
      7
    • Litt enig.
      4
    • Vet ikke.
      3
    • Litt uenig.
      3
    • Helt uenig.
      7
  5. 5. Hvor viktig er det for deg å vite at produktet du kjøper ikke er laget av barn?

    • Veldig viktig.
      4
    • Viktig.
      7
    • Litt viktig.
      4
    • Uvesentlig.
      9
  6. 6. Jeg støtter, eller ønsker å støtte en organisasjon som jobber mot barnearbeid.

    • Ja
      10
    • Nei
      14
  7. 7. Er du mann eller kvinne?

    • Mann
      2
    • Kvinne
      0
  8. 8. Hvilken aldersgruppe befinner du deg i?

    • 0 - 18
      0
    • 19 - 25
      2
    • 26 - 35
      0
    • 36-45
      0
    • 46+
      0


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en fagoppgave om hvordan norske forbrukere ser på kinesisk produserte produkter.

 

I den forbindelse har vi laget en spørreundersøkelse. Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men håper jeg har kommet ca riktig.

 

Håper dere kan avse litt tid på å svare på denne! :)

 

Dere kan gjerne diskutere i denne tråden, da vi aldri kan få nok innspill! :)

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg støtter overhodet ikke barnearbeid, men om det er eneste vei for en familie å klare seg, tror jeg at det muligens burde være et alternativ.

 

Om produktene mine er laget under gode eller dårlige forhold angår vell ikke meg, jeg er ute etter billige produkter av akseptabel kvalitet. Jeg tror aldri jeg hadde sprettet mer enn en tier for å få et etisk produkt.

 

Jeg kan virke kynisk, men nå er jeg en brikke i markedet, og jeg har ikke penger til å velge og vrake i produkter, om det er etiske forhold i fabrikken er vell ikke viktig.

 

Selv hadde jeg også kjøpt produkter fra land som Israel og USA, jeg kjøper også produkter som er lagt i mange muslimske land, jeg bryr meg rett og slett ikke om hvor/hvordan produktet er produsert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt utenfor svaralternativene: Det viktigste for meg der og da er prisen (og smaken nest etter). Jeg har et budsjett som setter begrensninger. Jeg har også en viss tillit til at norske myndigheter holder noen øyne med gangen for produktene som ender opp i butikkhyllene. Men hvis jeg vet om konkrete produkter, produsenter eller bedrifter som involverer seg i grov utnytting av mennesker, så unngår jeg dem.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk til dere som har svart, og takk for innspillene.

 

Dette er et gruppearbeid, og ingen på min gruppe eller jeg, har reflektert noe over dette tidligere. Om jeg kommer til å gjøre dette i fremtiden vet jeg ikke, men jeg tror ikke det.

Barnearbeid er vel såpass langt i fra hverdagen vår her i Norge. Dessuten er det meget vanskelig å finne ut hva som faktisk skjer på fabrikkene uten å se det selv.

 

Jeg har også tiltro til at myndighetene har en viss kontroll, og jeg regner også med at seriøse importører tar med etikk inn i vurderingen når de skal importere varer til Norge.

 

Som Karl Roger sier, unngår jeg også produkter som er kjent for å ha dårlige forhold for arbeiderne sine, i form av barnearbeid, seksuell trakassering, urettferdighet, fysisk og psykisk vold osv.

 

Jeg ser at når det kommer til å betale mer for rettferdige varer, er vel dette mer aktuelt for de som har sterk økonomi. Som student føles det unødvendig å betale mer for varer med tilsynelatende lik kvalitet for å bedre samvittigheten.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Eneste gang jeg virkelig har lurt på det er når jeg tenkte på alle de rare sexlekene og slikt som finnes der ute. Tenk på alle syke sexleker som finnes der ute og det faktum er at det folk jobber med å lage slikt år etter år.

 

Men jeg ser at dette er en skoleoppgave og dermed er det her feilpostet og med skoleoppgaver pleier det som regel alltid være noe moralske betenkeligheter og andre ting som skal gi oss dårlig samvittighet for vår levemåte og stil. (alltid digg med litt sosialistisk propaganda)

 

 

Men bare for å illustere med litt fakta så er barnearbeid ikke tillatt i Kina, det er 16års grense for å jobbe i fabrikker. Bedrifter som blir tatt risikerer store bøter, spesielt i tekstilindusdustrien så har man sett at det har vært problemer i enkelte tilfeller men det er ikke ett stort problem pr dags dato. Spesielt etter at Kina ble medlem at WTO (verdens handelsorganisasjon, enda ett organisasjon som sosialistene hater dypt) har problemet med arbeidsvilkår blitt tatt skikkelig hånd om.

 

Annen fakta: Kina utdanner idag flere ingeniører enn Europa tilsammen.

 

Jeg støtter ikke barnearbeid men jeg støtter heller ikke skoleoppgaver som antyder at enkelte land tillater barnearbeid når det ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Takk for innspillet Blåbær.

 

Dette er på ingen måte sosialistisk propaganda, men jeg forstår at undersøkelsen kan oppfattes som lite politisk nøytral.

 

Vi er klar over at barnearbeid er ulovlig i Kina, men vi kan ikke benekte at det fortsatt forekommer selv etter lovforbudet.

Påstanden om at barnearbeid foregår i Kina er drøy, men det skjer faktisk. Vi har snakket med en del bedrifter som har opplevd å møte barnearbeid på kinesiske fabrikker.

 

Det er jo ikke lenge siden kinesisk barnearbeid ble blåst opp stort i media. F. eks i forkant av OL, da det kom frem at produktene som ble solgt under OL ble fremstilt med hjelp av barnearbeid.

 

Vi vil skille mellom lov og etikk, selv om de fleste lover er bygget på etiske elementer.

 

Angående feilposting, så skulle denne ihvertfall ikke vært på oppslagstavlen, det er en glipp. Har allerede rapportert emnet inn til moderatorene med ønske om flytting.

Følte at etikk var et tema som opptok brukerne på Politikk og samfunn, og derfor postet jeg den her.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Barnearbeid er ikke alltid ille. I noen land er det den eneste måten familien kan klare seg, det finnes ikke noe ordentlig skolegang og hindrer man barnearbeid vil de ofte ende opp i barneprostitusjon, noe som er langt verre. Man kan si at vi bør heller bygge skoler, men før det skjer så bør barnearbeid vaere lovelig.

 

Jeg mener det er opp til landet selv å sette opp de regler som er nødvendig for at befolkningen deres skal ha det bra. Om jeg velger å ikke handle der på grunn av dårlige forhold så vil de bare miste jobben sin og leve under verre forhold. Så det er ikke som om du gjør fattige en tjeneste ved å nekte å kjøpe de produkter de selger. Akkuratt som du ikke gjør din fattige nabo en tjeneste fordi du nekter å gå til garasjesalget hans, fordi prisene er for lave.

 

Jeg ser noen ganger på hvordan forholdene er, men bare for dyreprodukter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...