Gå til innhold

Nytt kamera. D7000 eller K-5?


Anbefalte innlegg

Jeg har et Nikon D50. Det skal nå byttes ut. Har sett litt på både Nikon D7000 og Pentax K-5. Er litt opptatt av å kunne ta opp video også. Men ser da at Nikon bare har 24fps, mens Pentax har 25 fps. Har dette noe å si? PAL systemet opererer jo med 25 fps. Vil det krasje? Eller kan slikt oppgraderes etterhvert? En annen ting, er jo det at jeg da allerede har linser for Nikon. Så jeg hadde jo bare trengt et D7000 hus. En annen ting, er jo hvem som er best tilrettelagt for video filming av de to? Virker som om Nikon har best fokussystem for det? Hva har Pentax K-5 i forhold? Og hva med foto delen opp i mot hverandre på de to? Noen som har et godt forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det heller mot Nikon for min del. Bare var litt usikker på det med video delen. Ser jo D7000 får ganske så god kritikk rundt om. Har jo også et Pentax ME super med linser til. Men de er jo gamle igjen, og manuelle.

Du bør kanskje vurdere nye D3100 også, som er nærmere det du har, men også en vesentlig oppgradering!!

Mye billigere, hvis du ikke trenger det som D7000 har.

Den har vel samme videofunksjonalitet, men ikke støtte for ekstern mikrofon. Ganske viktig funksjon hvis du skal filme en del!

Ellers har D7000 flere fokuspunkter (D3100 er også ganske bra her), mer solid bygget (værtetting) og mer direkte betjening av noen funksjoner.

D7000 virker jo utrolig imponerende, men mange vil klare seg fint med D3100 også. Husk også at du kanskje må ha nye objektiver også, fordi de nye modellene har mye høyere oppløsning.

Min 18-70mm som var et svært godt kitobjektiv på 6mpx hus var ikke så bra på 12mpx huset jeg har nå, men med 16-85mm er veldig bra (men koster også mye mer)

Så husk å kanskje sette av til et godt objektiv, 16-85mm VR er et knall allroundobjektiv som du får brukt fra ca 3000.

Lenke til kommentar

Manuell fokus er ikke nødvendigvis noen stor svakhet ved videoopptak. Ofte blir det bedre og mer presist å bruke manuell fokus.

 

Men siden du har digital Nikon med utstyr fra før så regner jeg det som et klart førstevalg, selv om det "bare" tar 24 bps.

 

Redigert: Nikon D3100 har ikke innebygget fokusmotor. Det betyr at fokusmotoren må sitte i objektivet for at du skal få autofokus. Sjekk derfor nøye om de objektivene du har fra før har en slik autofokusmotor.

 

Wikipedia: List of Nikon compatible lenses with integrated autofocus-motor

 

PS. Hvis du ikke bruker det gamle Pentax-kameraet, legg det ut på foto.no sitt bruktmarked. Det er alltids noen andre som vil ha det om prisen er rett. Det er bedre med noen hundrelapper i hånda enn noe som bare ligger i veien og samler støv på loftet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, det heller mot Nikon for min del. Bare var litt usikker på det med video delen. Ser jo D7000 får ganske så god kritikk rundt om. Har jo også et Pentax ME super med linser til. Men de er jo gamle igjen, og manuelle.

 

Viktigheten av antall bilder/sekund er også sterkt overdrevet. Alle moderne TV-apparater eller prosjektører har null problem med å vise film i 24bps, 25bps eller 30bps. På 70-tallet var det viktig med dette da TV-apparater gjerne hadde en synkronisering som var tilpasset nettfrekvensen og gjerne ga et rullende bilde hvis en prøvde å vise noe annet. Og redigerer du filmen din på PC så kan du "eksportere" den i hvilke format som helst. Så det er ingen grunn til bekymring.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror jeg går for D7000 da. Så en artikkel om K-5 på Akam, om hva det mangler. Det høres jo litt rart ut. Virker jo da som om D7000 ikke mangler noe. Og det er jo bra. Har som sagt Nikon fra før. Når det gjaldt 24 og 25 fps, så leste jeg et sted at tv selskaper (NRK)opererer med 25 fps, og at det da ville krasje. Men om det er riktig vet jeg ikke. Det er kansje noe som ikke gjelder lenger.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror jeg går for D7000 da. Så en artikkel om K-5 på Akam, om hva det mangler. Det høres jo litt rart ut. Virker jo da som om D7000 ikke mangler noe. Og det er jo bra. Har som sagt Nikon fra før. Når det gjaldt 24 og 25 fps, så leste jeg et sted at tv selskaper (NRK)opererer med 25 fps, og at det da ville krasje. Men om det er riktig vet jeg ikke. Det er kansje noe som ikke gjelder lenger.

 

 

25hz vil alltid se pent ut på alle TVer, samme hva som finnes i signalveien. Med 24hz vil du i mange tilfeller spille av i 60hz, og det vil se hakkete og ujevnt ut, men dette er jo et problem med avspillingsutstyret fremfor formatet. Jeg ville brukt 25hz om jeg hadde valget. Det eneste tilfellet der denne forskjellen blir viktig er hvis du skal lage noe filmgreier det materialet skal kombineres med materiale fra andre kilder, ellers er det stort sett ett fett.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror jeg går for D7000 da. Så en artikkel om K-5 på Akam, om hva det mangler. Det høres jo litt rart ut. Virker jo da som om D7000 ikke mangler noe. Og det er jo bra. Har som sagt Nikon fra før. Når det gjaldt 24 og 25 fps, så leste jeg et sted at tv selskaper (NRK)opererer med 25 fps, og at det da ville krasje. Men om det er riktig vet jeg ikke. Det er kansje noe som ikke gjelder lenger.

 

Det var vel en artikkel med utgangspunkt i at Pentax ikke manglet noe, var det ikke? Hvis det høres rart ut er det i så fall Akam sin feil som lager merkelige artikler og ikke Pentax. D7000 er sikkert et topp kamera det også og du får sannsynligvis mye glede av det. Lykke til med fotograferingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...