Gå til innhold

Test: Telio Touch


Anbefalte innlegg

Jeg føler denne faller mellom to stoler. Generasjonen som bruker fasttelefonen aktivt i dag, er gjerne ikke de mest teknologifrelste. (Finnes selvsagt unntak her der man f.eks ringer mye til utlandet, men dette vil jeg tro er en mindre gruppe.) Disse har nok med å ringe, og de bruker pc til de enkle oppgavene på nett. De har verken ønske eller behov for enda en dings som de må sette seg inn i.

 

Bare mine tanker, og mulig jeg tar feil...

Ja, du tar helt feil. Hva i alle dager har det med å være teknologi "frelst" eller ikke? Du tar jo klinkende feil hvis det er årsaken, folk med gadget mani vil jo ha det som finnes. Det er faktisk snakk om behov (og penger). VOIP er alt annet enn å gå "tilbake" i tid, det er fryktelig kjekt å ha for mange. Ringer du mye til utlandet, ja da får du veldig fine mobil regninger. Her er IP telefoni fra teilo stort sett gratis. Skal du til utlandet, å må ringe hjem? Bruk mobilen din, og få en skikkelig fet regning. Her kan du bruke en soft telefon og ringe hjem uten kostnad (kommer også mobile apps for dette). Det finnes mange fordeler med å ha IP telefoni for veldig mange. Det er ingen low tech aura over dette i det hele tatt. Om dingsen som er omtalt her er nødvendig, det er en annen sak.

 

Nå skriver jeg faktisk at for dem som ringer til utlandet så er fasttelefon greit, så jeg ser helt klart behovet for enkelte grupper. Men ut i fra egen vennekrets og bekjente, så ser jeg at fasttelefonen er på vei til å "dø ut". At den får skjerm og mulighet for applikasjoner er sikkert fancy for dem som allerede har bruk for fasttelefon, men har ikke stor tro på at den vil snu trenden med at folk kvitter seg med fastabbonement. Mitt poeng med at mange som bruker fasttelefon i dag ikke er teknologifrelst, er at det i mange tilfeller er en eldre aldersgruppe som ikke har samme interesse eller behov som den yngre generasjon. Overhode ikke meningen å støte noen med dette utsagnet, men man ser trenden på hvem som har fasttelefon i dag (ut fra egen erfaring, har ikke noen undersøkelse på dette). Det tar nok lang tid (om noensinne) før fasttelefonen dør ut, men etter min mening er ikke denne telefonen nok til å snu trenden.

Endret av learntofly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange har gratis fasttelefoni inkludert med gratis ringing til andre fastnummer, i sin TV,internett- og telefonpakke. Dette er f.eks. svært vanlig i borettslag. Telio Touch minner meg om et retro produkt. Telenor lanserte noe lignende som dette for ca 17 år siden!! Det var en fasttelefon med uttrekkbart tastatur og en skjerm på 8-10 tommer (husker ikke nøyaktig). Det slo aldri ann, selv om den egentlig var genial og et greit alternativ til en svindyr PC. Den gang fantes jo ikke "smartmobiler" som i dag.

Jeg husker ikke navnet på den, det var før internett var så stort, så det er før man publiserte tester, omtaler, manualer m.m. på nett.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Selve Telio Touch-enheten koster 2195 kroner uten abonnement. Dersom du vil ha abonnementet Telio Mini med bindingstid i 12 måneder koster den 1495 kroner (og 159 kroner i måneden for abonnementet) og med bindingstid på Telio Medium koster den 995 kroner (og 199 kroner i måneden for abonnementet).

12*159 kr = 1908 kr. Dermed stemmer det ikke at telefonen med 12 måneder binding koster 1495 kr. Det samme gjelder for 12*199 kr = 2388 kr. Altså langt mer enn de 995 kr dere skriver.

Du må kanskje lese det som står der?

Dersom du vil ha abonnementet Telio Mini med bindingstid i 12 måneder koster den 1495 kroner (og 159 kroner i måneden for abonnementet)

altså om du enda ikke forstår det:

159 * 12 + 1495!

 

**Dog, veldig pussig at telefonen koster så mye mer med abo! Må være no feil i prisene dere har fått eller så har Telio dummet seg litt ut. Her er det altså mye bedre å kjøpe telefonen uten abo.

Endret av eikum
Lenke til kommentar

Henter denne på postkontoret når jeg våkner. Snodig at Telio har valgt bort Facebook-appen, da den er tilgjengelig fra OpenPeak sin side. Kanskje fordi den bare er på engelsk?

 

For min del er det billigere med Telio enn Skype, da kjæresten bor i Tyskland og Skype vil ha en del mer enn de 200 kronene i måneden Telio skal ha for 'ubegrenset ringetid' ned dit.

 

Kjipt at Telio ikke vil selge flere håndsett til basestasjonen da OpenPeak har ett mye penere (IMO) ett samt at jeg gjerne skulle hatt ett par til plassert ut på strategiske steder. Får ikke noe respons hos OpenPeak heller, og har ikke funnet noen andre som selger OP utstyr.

 

Enheten virker lettfattelig nok for min mor, som jeg deler leilighet med, som er inkompatibel med alt annet enn det mest enkle av teknologi. Hun har hatt analog telefon frem til nå.

 

Forresten, er ikke dette en OpenFrame 7?

Lenke til kommentar

Mange har gratis fasttelefoni inkludert med gratis ringing til andre fastnummer, i sin TV,internett- og telefonpakke. Dette er f.eks. svært vanlig i borettslag. Telio Touch minner meg om et retro produkt. Telenor lanserte noe lignende som dette for ca 17 år siden!! Det var en fasttelefon med uttrekkbart tastatur og en skjerm på 8-10 tommer (husker ikke nøyaktig). Det slo aldri ann, selv om den egentlig var genial og et greit alternativ til en svindyr PC. Den gang fantes jo ikke "smartmobiler" som i dag.

Jeg husker ikke navnet på den, det var før internett var så stort, så det er før man publiserte tester, omtaler, manualer m.m. på nett.

 

Ah, ja. Telenor ISDN SmartPhone. Nå er det ikke fullt så galt som 17 år siden, heller rundt 10 år siden. For 17 år siden var det så vidt Internett hadde begynt å bli tilgjengelig for private hjem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Så vidt jeg har lest meg til, støtter den i]ikke[/i] andre håndsett. De bruker DECT og jeg mener jeg så noe med "versjon 6" ett eller annet sted. Er på vill leiting etter flere håndsett (mer spesifikt, ett par av de med kapasitive berøringsskjermer) men kan ikke finne en eneste sluttleverandør noe sted i verden. En del av problemet er at OpenPeak selger produkter utelukkende til branding, og det ser ut til att firmaet bak produktene holder en svært lav profil. Har sendt flere eposter til dem uten å få svar. Telio er heller ikke interesserte i å ta inn ekstra håndsett eller å hjelpe meg med å finne noen som selger. Regner med at http://applog.openpeak.net/ er ekslusivt rettet mot tjenesteleverandører også.. Enheten i seg selv er jeg fornøyd med, men synes støtte fra produsent og leverandør er uholdbar.

 

En ting jeg virkelig savner er distribusjon av telefonliste fra base til håndsett. Er kronglete nok å legge inn en hel telefonbok på OpenFrame'en, men å knote det inn på håndsettet er for spesielt interesserte. Man bruker trykke-flere-ganger-på-samme-knappen-for-å-skrive-ala-gammel-mobiltelefon-teknikk for å skrive inn navn, FØRST MED stor bokstav, så liten, uten noen skift-funksjon. Håndsettet er heller ikke av de raskeste, så dette tar tid. Dette burde uten tvil vært administrert via en web-browser. Strengt tatt burde den brukt den forhåndsinstallerte GuleSider-appen til å sjekke opp nummeret når noen ringte, også.

 

Godt potensiale i enheten, men svært dårlig utført på enkelte punkter.

 

Noen som kan komme på steder jeg kan leite etter flere håndsett? Vurderer sterkt å kjøpe overgang fra VoIP til analog og kjøpe bedre, uavhengige håndsett.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har nettopp skaffet meg en slik og uten de altfor store forventningene på forhånd må jeg si jeg er meget fornøyd. Den ser ganske pen ut, perfekt til å ha på kjøkkenet da den streamer radio, viser været, nyheter og annet. Som tidligere nevnt støtter den wireless-g så man trenger ikke kabel. Noen av grunnen til at jeg ble meget positivt overrasket er det den kan gjøre en del ting som ikke her nevnt i annonser ol.

 

Den støtter UPnP, og siden jeg har to NASer hjemme som kan være UPnP media servere kan jeg spille MP3 og xvid (og muligens andre formater) på den. Enkel touch meny hvor du enten kan lete etter album, sjanger ol eller etter mappestrukturen du har på NASen. Den kunne åpne 720p mkv, men avspillingen gikk heller dårlig, men xvid avi i SD gikk uten problemer. Nå kommer jeg vel ikke til å se mye film på den, men at den spiller MP3 var et stort pluss. Her må det også nevnes at høyttalerne var 10 ganger bedre enn hva jeg hadde forventet meg. Høy lyd uten antydning til skurring, og god bass.

 

Ellers viser den TV-programmet for dine selvvalgte kanaler. Streamer som tidligere nevnt radio (NRK, radio1, nrj etc). Kalender, alarm etc.

 

Det har vært snakk om at fasttelefon er gammeldags. Jeg ringer en del utenlands, samt har et britisk telefonnummer folk kan nå meg på. Jeg har testet skype, men fant ut at det var en tungvint, og dyrere løsning. Telio støtter utenlandsnummer, samt er helt gratis til mange destinasjoner. Skype er ennå ikke like enkelt å ha med å gjøre hvis man skal bruke det som "fasttelefon".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...