Gå til innhold

Fysikk 1 VS Sosiologi 1


AKIversen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Slik som nevnt ovenfor er Fysikk 1 essensielt for det meste av høyere utdanning, pluss du får realfagspoeng. Sosiologi 1 er unyttig samfunnsfag basert programfag som ikke er et inntakskrav på høyere studier.

Lenke til kommentar

Slik som nevnt ovenfor er Fysikk 1 essensielt for det meste av høyere utdanning, pluss du får realfagspoeng. Sosiologi 1 er unyttig samfunnsfag basert programfag som ikke er et inntakskrav på høyere studier.

 

 

Fysikk 1 er absolutt IKKE essensielt for det meste av høyere utdanning. Utenom medisin, odontologi, og ingeniør/teknologi fag er det ikke krav.

 

Men spørsmålet ditt er jo om det kan "hemme" deg.. Og ja det kan jo det, hvis du vil studere noe av det jeg nevnte ovenfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå må du jekke deg ned et par hakk!

 

Det er ingen studier som krever sosiologi 1 som inntakskrav, men derimot mange studier har fysikk 1 som inntakskrav, jeg regner med at TS går 3 årig studiespesialisering og da tar jeg det som en selvfølge at h*n har planer om høyere utdanning.

 

Dermed har h*n sikkert flere ønsker som h*n kunne kunne tenkt seg å komme inn på og sikkert en eller flere av disse ønskene krever fysikk 1 og aldeles ikke sosiologi 1.

Lenke til kommentar

Nå må du jekke deg ned et par hakk!

 

Det er ingen studier som krever sosiologi 1 som inntakskrav, men derimot mange studier har fysikk 1 som inntakskrav, jeg regner med at TS går 3 årig studiespesialisering og da tar jeg det som en selvfølge at h*n har planer om høyere utdanning.

 

Dermed har h*n sikkert flere ønsker som h*n kunne kunne tenkt seg å komme inn på og sikkert en eller flere av disse ønskene krever fysikk 1 og aldeles ikke sosiologi 1.

 

 

Altså det jeg allerede sa.. Det er krav på en del studier, men å si at det er essensielt for det meste av høyere utdanning er helt feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Som du selv nevnte isted så krever alle ingeniør linjer, medisin, og odontologi, alt som har med data, bygg, teknologi, vitenskap, kjemi, farmasøyt osv krever fysikk 1 men noen kan du erstatte det med kjemi 1.

 

Mitt poeng er at over halvparten av studiene ser ut til å trenge spesiell fordypning for å kunne komme inn på de og da innebærer det realfag som for eksempel "fysikk 1". Det er ingen studier som krever sosiologi 1 som inntakskrav, ergo det er en blindvei på langtsikt for du vil mest sannsynlig da ende opp med å ta fysikk 1 senere etter sosiologi 1.

 

Begrepet essensielt passer fint inn i denne diskusjonen fordi det er radikalt ukonkret.

 

Utdypende info angående avsnittet over:

Det jeg mener med ordet "essensielt", at det er ukonkret er fordi at det er veldig viktig men som forteller ikke hva som er viktig noe som gjør det ukonkret, for eksempel jeg sikter til inntakskrav men jeg forteller ikke hvilke realfag man trenger til inntaket.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Mitt poeng er at over halvparten av studiene ser ut til å trenge spesiell fordypning for å kunne komme inn på de og da innebærer det realfag som for eksempel "fysikk 1".

 

Trenger over halvparten av studiene på denne listen spesiell fordypning for å komme inn?

 

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/10/poenggrenser_vara_hoved_10.html

 

Svaret er nei, og da tar du dessverre feil.

Lenke til kommentar

Fysikk 2 krever mer matematisk utregning, ofte bruk av trigonometri, vektor regning og noen ganger integral rening og selvfølgelig den klassiske algebraen. Derfor er fysikk 2 en del vanskligere faglig, man går også dypere inn i fysikken teoretisk. Med en kombinasjon av S2 matte og Fysikk 2, så må du kansje regne med å bruke ekstra tid på å lære R1/R2 matematikk på fritiden.

 

Kjemi derimot er relativt greit, kjemi 2 bygger på kjemi 1, og blir ikke stort vanskligere faglig. I hvertfall ikke når det kommer til utregning. Dog har jeg mer sansen for fysikk enn kjemi, syns jeg begge fagene går greit til nå.

 

I etterkant angrer jeg på at jeg ikke valgte R1/R2, men det skal taes opp etter vgs.

 

Lykke til!

Endret av Noxnon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...