Gå til innhold

AMD slipper ATI Catalyst 10.9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er ikke det bare hvis man kjører i crossfire?

 

 

CAP er "the shit" for å få best mulig ytelse. Catalyst Application Profile. 

 

 

 

 

Nei.

 

 

 

 

 

Jeg har testet med singlekort og fikk bedre ytelse med bare ett kort også. Det er en grunn for at det heter CAP og ikkje bare crossfire profile. Før var det bare mere ytelse til CFX, men når er det også til singlekort. 

 

 

 

 

Jeg fant ut av at det gav mere ytelse med single kort bare fordi jeg gadd å teste det. Oppfordrer også andre til å teste mere drivere! Det finnes bare en måte å finne ut av om ytelsen blir dårligere eller bedre på. Det er å teste selv.

 

 

 

 

Er det noen andre som er lei av spørsmålene på guru3d forumet:

 

"Er dette noe bra driver?"

 

"er den raskere eller treigere på mitt oppsett"

 

osv...

 

 

 

 

Med mange 1000 forskjellige hardware oppsett så er det ingen fasit. Ting MÅ testes selv.

 

 

Lenke til kommentar
Det er 1000vis av forskjellige hardware oppsett, så det skulle bare mangle om det ikkje var noen som har problemer.

 

Det er 2 CPU typer: AMD og Intel

Det er 2 skjermkort typer: ATI og Nvidia.

Det 1 most brukt OS: Windows, som er i 2,5 version: XP og Windows Vista/7.

Hvor mange hovedkort produsenter er det som er "mainstream"?

Jeg kjøper ikke det tullete "1000 hardware oppsett", når det er så standardisert at bugs egentlig burde vært fiksa på stedet(her blir faktisk BIOS feil mer sannsynlig da det er flere merker).

 

Kan artikklenforfatter eller noen andre linke meg til "bugfix" lista? Jeg finner ingen link på direkten.

Kan også noen linke meg til bugtrackern til Catalyst driverne?

 

Edit: Det er sannsynligvis ingen ytelses gevist med mindre du har Evergreen kort, har du ikke Evergreen kort, vennligst bruk siste brukbare driver i stede(fordi den VIL virke).

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Det er 1000vis av forskjellige hardware oppsett, så det skulle bare mangle om det ikkje var noen som har problemer.

 

Det er 2 CPU typer: AMD og Intel

Det er 2 skjermkort typer: ATI og Nvidia.

Det 1 most brukt OS: Windows, som er i 2,5 version: XP og Windows Vista/7.

Hvor mange hovedkort produsenter er det som er "mainstream"?

Jeg kjøper ikke det tullete "1000 hardware oppsett", når det er så standardisert at bugs egentlig burde vært fiksa på stedet(her blir faktisk BIOS feil mer sannsynlig da det er flere merker).

 

Kan artikklenforfatter eller noen andre linke meg til "bugfix" lista? Jeg finner ingen link på direkten.

Kan også noen linke meg til bugtrackern til Catalyst driverne?

 

Edit: Det er sannsynligvis ingen ytelses gevist med mindre du har Evergreen kort, har du ikke Evergreen kort, vennligst bruk siste brukbare driver i stede(fordi den VIL virke).

 

Tenk deg på antall kombinasjoner av forskjellige revisjoner av hovedkort, bioser,firmware!, revisjoner av cpuer, revisjoner av minnebrikker. Folk som har overklokka, minne som ikkje er 100% compatibelt med hovedkort, dårlig psu, dårlig luftstrøm, støv i pc, enda flere drivere, enda flere cracka versjoner av programmer, virus, adaware ditten og datten, noobs, Mamma laugh.gif, og andre vimsekopper forran en datamaskin. Er det rart det blir litt krøll avogtil?

 

 

Noen utvalgte Hovedkort merker:

 

ASUS, GIGABYTE, DFI, MSI, ABIT, ECS, Intel, BFG, EVG, XFX, PCCHIPS, ASRock, FOXCONN, Sapphire, BIOSTAR, SuperMicro, TYAN and JETWAY...

 

 

 

 

 

Noen utvalgte minneprodusenter:

 

Kingston HyperX, SUPER TALENT, Buffalo, Corsair (XMS Series), Mushkin, Transcend, OCZ, Wintec, Crucial, Patriot, G.SKILL, PNY....

 

 

 

 

:new_woot:

 

 

 

Jeg tok feil! Det er ikkje 1000vis av forskjellige oppsett, det er millioner!

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Du kjøper ikke det? Det er jo enkelt å se når noen med samme kort opplever problemer og andre ikke..

 

Det er jo også muligheter for tonnevis med variabler i OSet alene. Hovedkort kan være veldig forskjellig og spiller en stor faktor, selv om de har samme brikkesett, og Skjermkort er heller ikke like selv om de har samme GPU..

 

(EDIT)

 

Uansett så mye av de typer troll / drittkommentarer som er tidligere i tråden under samme artikkelen hos Techpowerup som førte til mye off tipic. Og hva kom frem der? Jo begge leire har problemer med bluescreens og urettede bugs etc. og mange av dem er hverken ATI eller NVIDIAs feil faktisk..

 

Ta en titt innom eller les NVIDIAs release notater eller les forumet dems

http://www.techpowerup.com/131066/AMD-Releases-ATI-Catalyst-10.9-WHQL-Driver-Suite.html?cp=1

 

http://us.download.nvidia.com/Windows/258.96/258.96_Win7_WinVista_Desktop_Release_Notes.pdf

Endret av Dr.Satan
Lenke til kommentar

Nizzen: Fortsatt, det er 2 CPU og 2 GPU produsenter. Dette i seg selv, + at det er bare 1 OS å egentlig støtte vis du ignorerer XP, har i praksis å si at det er egentlig ikke så mange variabler å tenke på.

Du har hovedkort som må støtte RAM eller HD som kan være litt sært.

F.eks støv, dårlig kjøling(dårlig vifte, etc) og ligende blir "urelaterte" feil.

 

 

Så ingen som hvet hvor bugfix liste? :(

Lenke til kommentar

Nizzen: Fortsatt, det er 2 CPU og 2 GPU produsenter. Dette i seg selv, + at det er bare 1 OS å egentlig støtte vis du ignorerer XP, har i praksis å si at det er egentlig ikke så mange variabler å tenke på.

Du har hovedkort som må støtte RAM eller HD som kan være litt sært.

F.eks støv, dårlig kjøling(dårlig vifte, etc) og ligende blir "urelaterte" feil.

 

 

Så ingen som hvet hvor bugfix liste? :(

 

Hold deg til linux så slipper man iallefall å ha mange spill å få bugs i :tease:

 

 

 

 

Release Notes står det kanskje noen bugfix. Det er garantert mange bugfix de fixer så ikkje regn med at de skriver opp alle. Release Notes ligger på amd.com siden der 10.9 driveren ligger :)

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nizzen: Fortsatt, det er 2 CPU og 2 GPU produsenter. Dette i seg selv, + at det er bare 1 OS å egentlig støtte vis du ignorerer XP, har i praksis å si at det er egentlig ikke så mange variabler å tenke på.

Du har hovedkort som må støtte RAM eller HD som kan være litt sært.

F.eks støv, dårlig kjøling(dårlig vifte, etc) og ligende blir "urelaterte" feil.

 

 

Så ingen som hvet hvor bugfix liste? :(

 

 

Hvorfor er det så mange bugs på Volkswagen? Det er jo samme produsent... Hvor mange Volkswagen modeller finnes det? :roll: På de 5 siste åra så er det nok en del "firmware" og "bios" versjoner :p

 

 

Lenke til kommentar

Fikk også masse bluescreen etter 10.5 for win7 64-bit. Men avinstaller først driverene gjennom ATI setup, reboot. Kjør deretter driver sweeper og reboot igjen. Deretter pakker du ut driveren manuellt og kjører manuell install av denne gjennom device manager (høyreklikk skjermkort enhet, update driver osv)

Når du har rebootet, kjører du full install med CCC. Anbefaler å være litt selektiv over hva en egentlig installerer under "custom". Har hatt trøbbel med blåskjerm etter encoder-installen (!).

 

Har ikke hatt trøbbel i etterkant. Men fikk noe tull med crossfire og Bad Company 2 som av og til krasjet, helt til jeg installerte siste 10.8 application profiles fra amd sine sider.

 

Alt ok etter dette.

Lenke til kommentar

Nizzen: Fortsatt, det er 2 CPU og 2 GPU produsenter. Dette i seg selv, + at det er bare 1 OS å egentlig støtte vis du ignorerer XP, har i praksis å si at det er egentlig ikke så mange variabler å tenke på.

Du har hovedkort som må støtte RAM eller HD som kan være litt sært.

F.eks støv, dårlig kjøling(dårlig vifte, etc) og ligende blir "urelaterte" feil.

 

 

Så ingen som hvet hvor bugfix liste? :(

 

Her har du en liste over forandringer fra forrige versjon. :)

Lenke til kommentar

De som har problemer roper også somregel høyest. De som ikkje har noen problemer gidder de fleste gangene ikkje å fortelle at driveren fungerer naturlig nok.

 

Det sier seg selv at hvis man har hatt problemer med ALLE dirvere til ATI de 2 siste åra, så er det ikkje driverene det er noe galt med...

Støttes. Jeg har kjørt ATI-kort i snart 10 år nå og har aldri opplevd alvorlige feil som kan relateres til dårlige drivere. Jeg har opplevd at driveren plutselig har kræsjet tilsynelatende tilfeldig, men det var fordi jeg hadde gjort en feil, sannsynligvis under installeringa. Driversweep og reinstall av driveren løste den saken på null komma niks. Så jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i klaginga. Kanskje jeg bare har hatt flaks med maskinvare-kombinasjonen, ikke vet jeg. Det er sjeldent jeg gidder å kjøre driversweep når jeg installerer nye drivere for øvrig, tror ikke jeg har gjort det siden 10.2.

Jeg har hatt flere maskiner i hus som har kjørt nVidia chipset og grafikk, og har aldri opplevd store problemer der heller, så jeg vil ikke si at en produsent er bedre eller verre enn den andre.

 

Som nevnt tidligere i tråden så er det mange faktorer som spiller inn, og noen ganger skal det lite til før man opplever problemer. Noen ganger ligger problemet et sted mellom stolen og tastaturet, andre ganger kan det være et tilsynelatende urelatert program som er med på å skape krøll. Folk er ivrige til å klage, men lite ivrige til å sjekke kræsjlogger og på annen måte bidra til å finne løsninger.

 

Når var sist du så etter chipset -og BIOS-oppdateringer for eksempel? Gode grafikkdrivere har lite å si dersom det ligger alvorlige feil lenger nede i systemet. Det har jo skjedd at hovedkort har blitt solgt med bugfylte drivere ut av boksen, og hvis ikke disse oppdateres er man garantert trøbbel.

Jeg vet at jeg sjeldent sjekker slikt ihvertfall.. Min nåværende maskin henta jeg de siste driverne da hovedkortet var nytt og har ikke giddet å oppdatere siden. Sløvt.

Endret av raid2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte rett før helga ATI HD5970, Crossfire kortet, for å kjøre Eyefinity.

 

Makan til trøblete drivere har jeg ikke vært borte i på lenge.. har vært Nvidia hardbarka i alle år, tenkte jeg skulle gi ATI en sjanse.

 

Tok minst 5 profilbytter før alt ble riktig, og ofte så stokket den rundt på skjermen så plaseringen så ut som en tetris from hell.. (noen på høykant noen på langs og litt oppå hverandre)

 

Nei takke meg til.. nå blir det å prøve Nvidia 2d surround gaming , basicly det samme som eyefinity, bare uten ATI drivere <3

 

Og det var og masse heng i spill (BF BC2) som jeg aldri har hatt før.. kunne spille 10-15 min og så tryna det. Samme skjedde i MW2 og TF2.

Installerte 10.8 på helt clean install win7 64bit.

 

Etter nedgradering til 10.7 ble det noe bedre.. men langt ifra tilfredsstillende. Ytelsesmessig og bang for buck er sikkert ATI kjempeflott.. men har du planer om crossfire + eyefinity, så tenk deg om to ganger.. 1 skjermkort 1 skjerm, så er det helt ok.

 

 

Kjører du CF så må du dsiable AI i CCC.

Lenke til kommentar

Med 10.9 driver må jeg fortsatt deaktivere Catalyst AI i CCC for å få god flyt i Borderlands med et enkelt Radeon 5870. Jeg får ca 40 fps mer med catalyst AI deaktivert i 2560x1440 med alt på maks.

 

Irriterer meg mest over at kortet ikke klokker seg ordentlig ned i idle når man går over standard innstillinger i ATI overdrive. Kortet mitt idler på 400/1300 mhz og jeg må manuelt sette innstillingene tilbake til standard, og så starte maskina på nytt før kortet klokker seg ned til 175/300.

Endret av Albatraum
Lenke til kommentar

Fikk også masse bluescreen etter 10.5 for win7 64-bit. Men avinstaller først driverene gjennom ATI setup, reboot. Kjør deretter driver sweeper og reboot igjen. Deretter pakker du ut driveren manuellt og kjører manuell install av denne gjennom device manager (høyreklikk skjermkort enhet, update driver osv)

Når du har rebootet, kjører du full install med CCC. Anbefaler å være litt selektiv over hva en egentlig installerer under "custom". Har hatt trøbbel med blåskjerm etter encoder-installen (!).

 

Har ikke hatt trøbbel i etterkant. Men fikk noe tull med crossfire og Bad Company 2 som av og til krasjet, helt til jeg installerte siste 10.8 application profiles fra amd sine sider.

 

Alt ok etter dette.

 

Hadde bare alle gjort som du beskriver her, ville "drivertullet" til ati vært en saga blott. Stjerne på den :thumbup:

 

det blir nevnt at det kun er feks 2 cpu og frafikkort produsenter. Men lurer litt på hvor mange user error det ligger derute?

Lenke til kommentar

Har sjelden hatt behov for å rense mellom ATI-drivere. (Har nå HD5850)

 

De tilfellene hvor det har vært nødvendig har vært enten ved bytte av skjermkort eller hvis jeg har hatt to forskjellige kort i maskinen. Sikkert også lurt å rense hvis man har et veldig gammelt skjermkort (evnt. bare la være å oppgradere driver...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...